אתמול (שני) הופצה ברשת טיוטה שנראית כמעט סופית לחלוטין לרפורמה שצפוי משרד הבריאות לערוך בתחום הקנאביס הרפואי. המסמך, שכותרתו היא "רפורמה מקיפה בתחום הקנאביס הרפואי - רגולציה מאפשרת", נראה כמסמך רשמי לכל דבר של משרד הבריאות, והוא חתום על ידי ראש חטיבת כלכלה, רגולציה וחדשנות במשרד הבריאות, רן רידניק. ממשרד הבריאות נמסר כי לא מדובר במסמך רשמי מטעמם.
מטרת הרפורמה, כך נכתב במסמך, היא "להביא להפחתה משמעותית ברגולציה הקיימת בתעשייה, טיוב אופן הפיקוח והעברת האחריות לעוסקים והאצת המחקר והחדשנות בתחום". הטיוטה כוללת שורה ארוכה של סעיפים המחולקים למספר קטגוריות. שתי הקטגוריות הראשונות עשויות פחות לעניין את מטופל הקנאביס הממוצע, שכן הן עוסקות במתן היתרים למגדלים ולבעלי חוות ובפיקוח על נהלי עבודה שונים.
שינויים משמעותיים יותר, שעוסקים במטופלים באופן ישיר, מופיעים בקטגוריה שנקראת "עידוד מדיקליזציה ושיפור הטיפול בחולים". סעיף אחד משמעותי ביותר הוא עדכון הנוהל הארכאי שמונע שימוש בקנאביס כטיפול ראשון לבעיה רפואית זו או אחרת, גם אם הרופא המטפל סבור שהקנאביס ייטיב עם המטופל יותר מתרופות אחרות. כיום, על המטופל להוכיח כי ניסה במשך כשנה מספר טיפולים שונים ופנה לקנאביס רק כאשר אלו נכשלו. כך נוצר מצב בו מטופלים נאלצים להתמודד עם כמויות גדולות של משככי כאבים, למשל, גם אם ברור לחלוטין שהם פוגעים באורח חייהם, טרם יוכלו להיות מטופלים בקנאביס. הרפורמה הנוכחית, שמבטלת למעשה את היותו של הקנאביס טיפול של מוצא אחרון, אמורה להקל משמעותית את ההליך של השגת רישיון לקנאביס. זאת, כמובן, בהינתן שהמטופל אכן השיג תור מהיר לרופא כאב אשר רשאי להנפיק רישיון לקנאביס, ולא נאלץ להמתין בינתיים תקופה ארוכה במהלכה טופל במשככי כאבים אופיואידיים בין כה וכה. בנוסף, תיכנס לתוקף ההחלטה שכבר התקבלה לפני כחודשיים על ביטול הצורך ברישיונות ומעבר לשיטה של מרשמים בעבור מספר התוויות (החלטה שלא כוללת מטופלי כאב ו-PTSD, המהווים את הרוב המוחלט של מטופלי הקנאביס בישראל).
שינויים נוספים שנרשמו נוגעים להארכות מנהליות (מטופל שפג תוקף רישיונו יזכה להארכה אוטומטית של 4 חודשים במידה ולא הספיק לבקר את הרופא המומחה העוסק בחידוש רישיונו) ולהגבלות משמעותיות על אופן האריזה של המוצרים (כך שיהיו פחות צבעוניים ופחות שיווקיים – וייראו יותר כמו תרופה). כמו כן, יוסר התיווי המדויק של כל מוצר על פי אחוז החומרים הפעילים בו (THC ו-CBD), וכל המוצרים יוגדרו אך ורק על פי קטגוריה כללית (המחלקת את מוצרי הקנאביס בישראל על פי ריכוזי החומרים הפעילים, אמנם, אבל ממקמת אותם בתוך טווח מסוים ולא מגדירה ריכוז מדויק).
סעיף נוסף שמופיע ברפורמה המדוברת, כמו בכל מסמך רשמי העוסק בשינויי חקיקה ובתקנות הקשורות בקנאביס, הוא נושא החרגת רכיב הקנאביס CBD מפקודת הסמים המסוכנים. מדובר ברכיב שאינו ממכר ולא ידוע כי הוא גורם לנזקים, ועל כן הוא גם חוקי לחלוטין לשימוש במדינות רבות בעולם, ביניהן מדינות האיחוד האירופי, בריטניה, ארצות הברית, קנדה ורוב מדינות דרום אמריקה. בישראל CBD עדיין מוגדר כחלק מצמח הקנאביס ובהיותו כזה הוא נחשב על ידי משרד הבריאות כסם מסוכן. גם במסמך הנוכחי נרשם כי ההחלטה להותיר בפקודת הסמים המסוכנים רק את רכיב הקנאביס THC ולהחריג ממנה את ה-CBD, תתקבל רק לאחר שהנושא ייבחן ואם הצוות שיבחן אותה ימליץ על המהלך. הצצה קטנה בארכיון תזכיר לנו שזו לא הפעם הראשונה, השנייה או השלישית שבה משרד הבריאות בוחן את האפשרות להפוך את השימוש ב-CBD לחוקי. עם זאת, נכון לעכשיו דבר לא השתנה בנושא.
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות פרסם רק מסמך להערות הציבור.כל פרסום אחר איננו פרסום רשמי של המשרד".