למרות שהוא בוחר לא להיות בפרונט, רן פשלי הוא אחד מהאנשים החזקים בסצנת ה-EDM המקומית. הוא בתחום כבר 24 שנה וב-6 השנים האחרונות מנהל את MEGATICKETS, החברה שהקים והפכה לחברה המובילה למכירת כרטיסים לאירועי EDM בישראל. בנוסף, הוא אחד מהבעלים של חברת ההפקות "AAA Entertainment", שהספיקה להנחית בישראל דיג'ייז כמו Kygo וטימי טראמפט.
כמו רבים בתחום ההפקות והלילה בארץ, משבר הקורונה הכריח גם אותו לשים את הכל על הולד, ועוד דווקא בתקופה שרבים תופסים כפוריה ביותר שהייתה במדינה. "זה היה תזמון נוראי מבחינתנו", מספר פשלי על המשבר. "עבדנו חודשיים שלמים על שני אירועי לפורים – אלן ווקר באילת ולוקאס וסטיב בת"א. זה היה נראה שהאירועים האלה בדרך להיות הצלחה גדולה, אבל כשהקורונה הגיעה זה זרע פחד בציבור ובמקום לעשות סולדאאוט אמרנו תודה שיש אירוע בכלל".
לצערנו במציאות הישראלית רגילים דברים כאלה.
"כן. סבלנו ממשהו דומה גם ב-EDM Festival. יום לפני הייתה אזעקה בת"א ופתאום המכירה נעצרה. אנחנו לא חיים בשוויץ או אנגליה שהכל שם על מי מונחות. המציאות שלנו מורכבת יותר. בשבילי צוק איתן היה משבר גדול כי זה היה בדיוק בשנה שפתחנו את MEGATICKETS ונאלצנו לעצור פעילות, אבל גם ידענו שאחרי תהיה פריחה וצמיחה. במקרה של הקורונה הכל מעורפל ואנחנו לא באמת יודעים לאן הולכות פנינו. אף אחד לא יודע להגיד לנו מה יהיה עוד שבוע. זה חוסר ודאות מתסכל וגם אין ממש אסטרטגיית יציאה לענף שלנו שהוא בדיוק אנטיתזה לריחוק החברתי. אי אפשר לקיים פסטיבלים בתנאים כאלה. זה לא יעבוד".
אתה חושב שהמדינה עושה מספיק כדי לעזור לעסקים והעצמאים שנפגעו כתוצאה מהמשבר?
"לא. זה כאילו יש לך שותף רק לרווחים וכשאתה מפסיד וצריך אותו באמת, הוא מפנה לך את הגב. הממשלה יכולה וצריכה לעשות יותר, אנחנו חלק מהגלגל שמניע את הכלכלה. אם עסקים חלילה באמת יתחילו לקרוס כי לא יהיה אפשר לשרוד לאורך זמן, יהיה פה אפקט דומינו. זה ישליך על כל הכלכלה. כל ההתעלמות הזו תחזור למדינה כמו בומרנג".
"בכסף ששילמו למרטין גריקס ב-2018 אפשר להרים פסטיבל טכנו עם סוללת אמנים מחו"ל"
הקורונה היא כמובן משבר חמור מאין כמותו, אבל כבר לפני סצנת ה-EDM סבלה מדעיכה מסוימת, הרבה בגלל עליית הטכנו. "הטכנו הפך למיינסטרים", מספר פשלי וחושף כי גם האתר שלו מתכנן להיכנס לשוק הזה. "חלק מהאסטרטגיה שלנו היא להיכנס גם לטכנו וזה כמובן בלי לזנוח את הז'אנר שאהוב עלינו כל כך".
אתה חושב שהדעיכה הזו של ה-EDM היא משהו שהסצנה תצליח להתגבר עליו?
"יש כרגע דעיכה, אבל אין לי ספק שהז'אנר הזה יחזור למרכז הבמה. זו מוזיקה שאוהבים לשמוע והיא נעימה לאוזן. כמה מהאמנים הגדולים בעולם כמו מרשמלו, דיוויד גטה, מרטין גריקס והצ'יינסמוקס הם כוכבי פופ לכל דבר. בנוסף, הסצנה הזו סובבת סביב כמה פסטיבלים הגדולים בעולם – טומרולנד, אולטרה וכו'".
פשלי החל את מסלולו בחיי הלילה בתור יחצ"ן של מסיבות נוער ב-1996, כשהיה בן 16, תוך שנה הוא כבר עבר להפיק מסיבות בתל אביב והשיא מבחינתו הגיע כמה שנים אחרי. "ב-98', הפקתי אירוע עצמאות עם דיג'יי, שאז היה נחשב לשם עולה והיום הוא כבר תופעה עולמית, טייסטו". לאחר כמה שנים הקים מועדון והמשיך בעבודת היח"צ: "תוך שלוש שנים בניתי מערך שלם. זו הייתה תקופה אחרת, הייתי מוכר 2000-3000 כרטיסים פיזית".
כשזיהה את מגמת האינטרנט בתחום הקים את MEGATICKETS ביחד עם שחר שמואלי, יחצ"ן שעבד אצלו. פשלי מספיק זמן בתעשייה בשביל לזהות את הגורם לירידה בפופולריות של לסצנת ה-EDM. "השוק שלנו סובל בתחרות בלתי אפשרית מול השוק האסיאתי שפשוט משאיר לדיג'ייז הגדולים צ'ק פתוח", מספר המפיק.
"אף דיג'יי לא מגיע לפה מתוך אהבת ישראל - גם לא דיג'ייז יהודים כמו דיוויד גטה ודדמאוס, הכל זה עניין של כסף. על כל זה תוסיף את ה-BDS - לא כולם עומדים בלחצים האלה של אלפי תגובות נאצה. יש דיג'ייז שמגיעים ואין אזכור אצלהם שהם הופיעו כאן. זה כואב ופוגע, אבל אפשר להבין אותם כי הם סופגים סיטונאות של שנאה".
למה בטכנו זה פחות מורגש?
"עניין כלכלי. עם מה ששילמו המפיקים בישראל לדיוויד גואטה או מרטין גריקס ב-2018, אפשר להרים פסטיבל גדול של טכנו עם סוללת דיג'ייז בינלאומיים. פה קבור הכלב וזה ההבדל הגדול. העלויות הגבוהות של הדיג'ייז, יחד עם המחירים הגבוהים של לוקיישנים בארץ והבירוקרטיה, מצמצמות את מקדם הרווח של המפיקים ומקטין את הרצון של מקבלי ההחלטות לקחת סיכונים ולהמר על אירועים עתידיים".
כיום, אחרי העזיבה של לא מעט מפיקים לטובת הטכנו, נשארנו עם שחקן מרכזי אחד בתחום ההפקות ה-EDM. אתה חושב שיש מקום לעוד שחקנים?
"יש מקום לשחקן אחד נוסף, אבל זה מדרון חלקלק. ריבוי השחקנים שהיה כאן עד לפני שנתיים גרם לתחרות על הדיג'ייז והסכומים הלכו וגדלו, מה שהוביל לכך ששולמו סכומים אסטרונומיים לדיג'ייז וזה הפך את ההפקות ללא כלכליות. אני אהיה עדין – האירועים עם השמות הגדולים שהזכרתי מקודם לא הגיעו לתוצאה המיוחלת. אף אחד לא עושה אירועים במיליוני שקלים בשביל רווח קטן".
ואם נסתכל רגע על המצב בעולם. מה לדעתך הבעיה הגדולה של הסצנה?
"התעשייה קצת רדומה בשנה-שנתיים האחרונות, בעשור הקודם התגלו בסצנה מגה כוכבים כמו אביצ'י, הארדוול ומרטין גריקס. הבעיה כרגע שלא רואים מי הכוכב הבא. במובן הזה, אולי הקורונה תהיה פריצת דרך כי כולם בילו באולפנים בחודשים האחרונים, וכשהם ישחררו את החומרים החדשים, שישבו עליהם לילות כימים, זה יכול להביא לפריצה של אמנים חדשים או להוליד מגה-להיטים".
ועם כל זה צריך להתמודד בלי שום תמיכה מהמדינה, שעדיין רואה בסצנה האלקטרונית ככזו שמעודדת שימוש בסמים.
"לא רק שאין תמיכה, יש הגבלה. אדם שרוצה לעשן או לעשות סמים יעשה את זה בבר, בבית או בכל מקום אחר. כל אדם הוא אחראי לעצמו. הטייטל שהרשויות נתנו לפסטיבלים והאירועים האלה כמסיבות סמים הוא שגוי מיסודו. גם כשאתה מביא אמן פופ כמו דיוויד גטה המשטרה יכולה להסתכל לזה כמסיבות סמים כי הוא מתקלט ולא שר. זה שגוי מהיסוד וזה לא רק מקשה על היכולת לקיים אירועים, אלא גם פוגעת ברצון לקיים אותם".
View this post on Instagram
אתה חושב שעם כניסת השר/ה החדש/ה למשרד התרבות, נראה שינוי?
"אני לא יודע להגיד מה יעשה השר או השרה שיכנסו, אבל השינוי צריך לבוא מהחלטה גורפת מצד הממשלה לתמוך בחיי הלילה כחלק אינטגרלי מהתרבות הישראלית. יש לתרבות חיי הלילה מאות אלפי בליינים בשנה והיא נותנת מענה לחלק רחב מאוד באוכלוסייה. זה מתסכל שמה שחשוב למשרד התרבות זה דברים כמו קולנוע ותיאטרון ואנחנו נשארים מאחור. זה פשוט שגוי. אנחנו סקטור של תרבות ולמדר אותנו זה לעשות עוול".
"הדיג'ייז יהיו חייבים להוריד מחירים"
למרות שבתחום חיי הלילה זה נראה כרגע רחוק, פשלי כבר מתכונן ליום שאחרי הקורונה. "התרחיש האופטימי, במידה ונמשיך לראות האטה בקצב התחלואה, הוא חזרה לשגרה מלאה באוגוסט. עם מסיכות, מדידת חום והגבלת כאלה ואחרות, אך ללא הגבלת התקהלות. התרחיש הזה יוביל ליתרון על מדינות אחרותעם הדיג'ייז. כולם ישבו בבית חודשים, ביטלו להם את כל האירועים והם צמאים להופיע. במצב כזה, כן יהיה ניתן להביא דיג'ייז מהטופ במחירים אטרקטיביים, מה שישפיע לטובה גם על מחירי הכרטיסים".
ומה קורה בתרחיש הפסימי?
"גל התפרצות נוסף וחזרה להחרפת המגבלות. זה יוביל אותנו לסיום השנה בתעשייה וגם יפגע בשנה הבאה. תהיה פה בעיה כלכלית קשה, עסקים יקרסו ואנשים לא ישרדו במשבר בלי סיוע משמעותי של הממשלה. זה יכול להגיע לנזק בלתי הפיך שייקח שנים לשקם אותו".
ומה יקרה עם אמנים מחו"ל?
"זה משבר כלכלי עולמי ואם הטופ של הדיג'ייז לא יורידו מחירים – תהיה בעיה לקיים אירועים. גם הדיג'ייז בלבל השני והשלישי יצטרכו להוריד מחירים ואני בטוח שזה יקרה. לא תהיה להם ברירה. כי אחרת מספר ההופעות שלהם בשנה ירד באופן דרסטי. אני בטוח שהדרישות של הדיג'ייז והעלויות יצטמצמו כי גם הם רוצים להופיע, להתפרסם ולהתקדם".
"לא רואה חזרה של פסטיבלים בחו"ל לפני ספטמבר וגם זה בתרחיש מאוד אופטימי"
MEGATICKETS כאמור, מתפקדת כאחת מהשחקניות המרכזיות בתחום מכירת החבילות לפסטיבלי מוזיקה בחו"ל, וכמו כל תחום התיירות, גם הם ספגו מכה לא קטנה. "גם לנו כמשווקים, הפסטיבלים לא מציעים החזרים כרגע אלא דחייה. זה מערך מאוד מסורבל מול כל פסטיבל וייקח זמן ליישור הקו. זה בדיוק כמו בתעשיית המלונאות והטיסות - כרגע מרבית הלקוחות לא מקבלים החזרים אלא זיכויים עתידיים".
יש מעט פסטיבלים שמתוכננים לקיץ שעדיין לא התבטלו. אתה רואה מצב שהם באמת מתקיימים?
"אני ממש לא רואה חזרה של פסטיבלים לפני ספטמבר וגם זה בתרחיש המאוד אופטימי".
אחרי שהמשבר הזה יגמר. ממה אנחנו יכולים לצפות ממכם?
"כשהתקופה הזו תיגמר אני מקווה שנחזור לבלות, להפיק אירועים וליהנות כמו שאנחנו יודעים. אנחנו עוסקים במותרות ואנחנו רק בתחילת משבר כלכלי מתגלגל מה שיגרום ככל הנראה לירידה בכוח הקנייה. מצד שני, הבליין הישראלי ידוע בנאמנות שלו וכשנדע לתת לו את המוצר שהוא רוצה הוא יעשה הכל בשביל להגיע לאירועים. אני נחשף לחיילים רבים שחוסכים את כל המשכורת הצבאית שלהם כדי לבוא לאירוע. אנחנו מדינה שמחה שאוהבת פסטיבלים ורייבים ואני בטח שנתגבר גם על זה".