ברביעי האחרון, נפתחה ההצבעה הרשמית ל-100 הדיג'ייז המובילים ב-2020 של המגזין הנחשב "DJ Mag", הדירוג הפופולרי ביותר בסצנה האלקטרונית. בשל מגפת הקורונה, הסצנה כולה מוקפאת כבר חודשים ונכון לעכשיו לא ברור מתי הדיג'ייז הגדולים יחזרו להרים ברחבות ובפסטיבלים. הסטים הווירטואליים החליפו השנה את הסטים בלייב ובפעם הראשונה אי פעם, גם DJMAG מצטרף לחגיגה ויקיים משבת הקרובה ועד ה-19 בספטמבר שידור לייב בכל שבת וראשון.
בדירוג של שנה שעברה אפשר היה למצוא ייצוג ישראלי בודד, הצמד ויני ויצ'י, שהתמקם במקום ה-31 והקדים שמות ענק כמו אלסו, קארל קוקס ואדם באייר. "בשנים האחרונות המצעד הזה מורכב מאמני פופ מצד אחד ואמני רחבה מצד שני, אנחנו כמובן נמנים עם האמנים שבאים לידי ביטוי יותר ברחבה (ואחד ההרכבים עם מספר ההופעות הגדולות בסצנה בכמה שנים האחרונות). אז כמובן שהחשיפה שלנו השנה נפגעה משמעותית", מספרים ויני ויצ'י בשיחה ל-mako. "אנחנו מקווים שזה לא יבוא לידי ביטוי במיקום שלנו, בכל מקרה להישאר בכל מקום ב-50 הראשונים יהיה מדהים".
עד כמה זה משמעותי להתברג ברשימה של DJ Mag?
"יש מקומות שהמצעד פחות משחק תפקיד ויש מקומות שהוא ממש קובע מי ינגן, באיזה סלוט ואפילו איך הוא יוצג בקידומים, אז מן הסתם שהשאיפה שלנו להראות נוכחות. ככל שהדירוג גבוה יותר זה יותר משמעותי".
כמה זה חשוב לסצנה הישראלית שדיג'ייז מקומיים יהיו ברשימה?
"אנשים לא באמת מבינים שזה חשוב מאוד שיהיו כמה שיותר ישראלים במצעד! ישראל מדינה קטנה, רוב האנשים פה אוהבים לעזור אחד לשני ככה שאם אנחנו, לדוגמא, קרובים יותר לצלחת, אז גם האמנים היותר קטנים מתקרבים. יש את כל החיבורים והמעשים שעשינו בשנים האחרונות שיוכיחו את זה".
View this post on Instagram
כאמור, ויני ויצ'י היו האמנים הישראלים היחידים שנכנסו לרשימה בשנה שעברה, אך היה גם מי שכמעט עשה את זה - בלסטויז (קובי ניגרקר). "כמישהו שהתמודד פעם ראשונה בתחרות, זאת הייתה הפתעה בשבילי להגיע כל כך קרוב לטופ 100. הגעתי למקום 107 והשנה אני עושה את מירב המאמצים כדי להיכנס לדירוג", מספר ל-mako. "כמובן שהייתה הרגשה של פספוס מאחר והייתי ממש קרוב, אבל זה לא מונע ממני להתמודד גם השנה כי אני מאמין שבניתי עם השנים קהל מעריצים מאוד חזק שמאמין בי ודוחף אותי קדימה".
לאיזה מקום אתה מצפה להגיע השנה?
"השנה היא ללא ספק שנה לא רגילה, התחרות בדרך כלל בנויה המון על חשיפה מהופעות, שבגלל המגיפה די נפסקו בחודש מרץ. הציפייה שלי פחות קשורה למיקום מסוים אלא יותר על הכניסה ל'טופ 100' בפעם הראשונה". זה אולי בגלל שאין הופעות ויש לו יותר זמן פנוי, אבל ניגרקר מספר שהשנה הוא מוצא את עצמו יותר מעורב בקמפיין של DJ Mag. מנסה ליצור רעיונות חדשים ויצירתיים שישימו עליו את הספוט. "אני יכול לחשוף שבין היתר בניתי ביחד עם המפתח עמית גלעד והאנימטור אמיר רוים,משחק וידאו אינטראקטיבי שקשור לתחרות. המשחק זמין עכשיו כאן ויושק רשמית בעולם בסוף יולי או תחילת אוגוסט".
לאורך השנים, היו מספר ישראלים שהופיעו בדירוג היוקרתי ביניהם סקאזי, אסטריקס ואינפקטד מאשרום שהגיעו למקום התשיעי בשנת 2007 ולמעשה מחזיקים עד היום בשיא לאמן הישראלי.
למרות שבישראל יש עוד דיג'ייז שזוכים להצלחה עולמית כמו מגית קקון, רד אקסס, גיא גרבר או אינפקטד, ההערכות הן שהסיכויים שלהם להיכנס לרשימה קטנים. למרות עליית ז'אנר הטכנו בעולם, הדירוג הפופולרי עדיין מזוהה בעיקר עם סצנת ה-EDM ואפילו שמות ענק בסצנת הטכנו העולמית כמו סולומון ממוקם רק במקום ה-100 בדירוג, מה שלצערנו משאיר סיכויים כמעט קטנים להיכנס לדירוג השנה.
אינפקטד למשל עדיין נחשבים לצמד מצליח, אך כיום הם פונים בעיקר לשוק האמריקאי, שפחות רלוונטי לדירוג של DJ Mag ומתבסס בעיקר על ההצלחה בשוק האירופי. מה שגורם לכך שדיג'ייז מגה פופולריים בארה"ב כמו קלווין האריס (הדיג'יי הכי רווחי בעולם כיום) נמצא במקום ה-19 בעוד אמנים כמו דימיטרי וגאס ולייק מייק, שהפופולריות שלהם באירופה גדולה משמעותית מזו בארה"ב, נמצאים במקום הראשון.
ומה קורה בצמרת המצעד? ההנחה הסבירה שהקרב על המקום הראשון יהיה שוב בין דימיטרי וגאס ולייק שכבשו את הפסגה בשנה שעברה לבין מרטין גריקס, שאיבד ב-2019 את המקום הראשון אחרי שלוש שנים בפסגה. ההערכות הם שגריקס מגיע עם יתרון קל שכן הוא נחשב פופולרי יותר בשחרורים שלו, בעוד הכוח הגדול של דימיטרי וגאס ולייק מייק, הלייב סטים והתמיכה הגדולה של פסטיבל טומורולנד, לא יהיו עימם השנה. מי שעוד עלול להפתיע הוא דיוויד גואטה, שדורג בשנה שעברה במקום השלישי וסיפק השנה סטים מדהימים בזמן הקורונה.