בדיוק כמו באינסטגרם, גם הטרנדים ביוטיוב באים והולכים בקצב מסחרר ומוכיחים כי אין גבול למוזרויות שחושפת הרשת - מסרטוני ׳אנ-בוקסינג׳ שבהם נפתחים לראשונה מול המצלמה מוצרים שונים ועד לדברים שהשתיקה יפה להם. בין אלה מתבלט לאחרונה טרנד חזק שלא מרפה כבר כמה זמן ומגיע מעולמות הביוטי: הצופים מצביעים ברגליים ובעיניים ולא מצליחים לשבוע מהתענוג שבצפייה בריסוק, מריחה ובגדול, הרס טוטאלי של מוצרי איפור.

מדובר בחילול קודש הקודשים מבחינת היוטיוברים המעורבים, שלרוב מתייחסים אל המוצרים בשיא הכבוד, וכנראה שזה חלק מהאטרקציה. הסרטונים מציגים את המוצר הנבחר, לרוב יוקרתי במיוחד, כשהוא עובר התעללות קיצונית, והם מהפנטים כמו שמהפנט להביט בכל דבר נשבר או מתפוצץ (ז'אנר אינטרנטי פופולרי בפני עצמו), אבל רבים מתקשים לפענח מדוע הפופולריות שלהם ממשיכה לצמוח.

״התחלתי לצפות בהם כי מצאתי אותם מספקים ומרגיעים״, מודה הוולוגר ריצ׳ לוקס בפני מגזין i-D, אחד מכמה שמנסים להתחקות אחר מקור האובססיה בימים אלה. ״התחלתי לעשות כאלה בעצמי והתגובות היו מדהימות. מעכתי פלטת צלליות בשווי 80 דולר, ואני חושב שהמסר הלא מודע פה הוא שיופי מגיע מבפנים, לא מפלטה או מאבקה. חלק מהאנשים רואים בסרטונים האלה מרד נגד תרבות הצריכה״. הוולוגרית סג׳ידה מאניר נכנסה גם היא חזק לטרנד והרגישה מועצמת. ״זה כיף להחריב מוצרים בהתחלה, ובהמשך נהניתי לחקור ולגלות ממה הם עשויים, מהצד של עיצוב המוצר״, היא מסבירה. ״יש בזה גילטי פלז׳ר רציני, בלרסק משהו שאמור להעצים את היופי״.


אז עשרות משתמשים מרסקים איפור בכיף ביוטיוב בימים אלה. לחלקם ערוצים המיועדים רק לזה ומיליוני צפיות. שתי ולוגריות בשם קאט והיילי מאוסטרליה נחשבות למבשרות הטרנד, אף שהן מעט מתנערות מהתואר. ״אנחנו בכלל לא אוהבות לרסק איפור״, מסבירה היילי. ״אנחנו קונות המון איפור ומשתמשות בו. אבל אחרי שהשתמשנו הרבה בצללית מסויימת והיא התחילה להיסדק, החלטנו לפורר את כולה מול המצלמה. בכל מקרה לא התכוונו להשתמש בה יותר וחשבנו שכדאי להקריב אותה״. הן העלו את הסרטון ונדהמו מהתגובות. ״חלק מהאנשים כעסו עלינו מאוד, אבל בגדול התגובה היתה חיובית. חשבנו: למה שלא נעשה את זה שוב ונראה מה קורה? כל השאר היסטוריה של איפור מרוסק״. כיום יש להן ערוץ בשם ׳מייק אפ ברייק אפ׳ המוקדש רק לכך.

הצמד לא משאיר את הטרנד כפטיש בלבד אלא חוקר עכשיו את תכולתו של כל מוצר איפור מרוסק, את משקלו ופרטים מנקודת מבט צרכנית. הן מגלות לא פעם שמוצרי יוקרה לא שונים כמעט במאומה ממוצרים גנריים מהסופרפארם. ״אנחנו עוזרות לאנשים לקנות מוצרים שווים לכל נפש בתקציב שלהם ומחנכות את המותגים״, הן אומרות. קשה להתעלם מהבזבוז שעולה מהסרטונים הרבים האלה. ״אנחנו יוצאות מנקודת מבט של נשים שמבקרות איפור לפרנסתן, ויש לי מגירות של איפור שאני לא נוגעת בו. בגדול, התעשייה הזאת מאוד בזבזנית בכל מקרה״.