מי שקורא תיגר על כוחות הטבע סופו להיכשל. זה גם מה שקרה לנייקי, שנתנה לסרטון הפרסומת הגרנדיוזי שלה את שם הכותרת היומרני 'לכתוב את העתיד'.
אין ספק, הפרסומת המושקעת חוויה לעיניים, תאווה לאוהדי הכדורגל, ממתק ויזואלי באורך של למעלה משלוש דקות. מדובר באחת הפרסומות המרהיבות שהופקו מאז ומעולם, אך כיצד ניתן להסביר את העובדה שכל הכדורגלנים המופיעים בפרסומת נכשלו באופן טוטאלי במונדיאל?
רונאלדיניו, שנראה מלהטט בפרסומ,ת כלל לא הוזמן. וויין רוני ונבחרת אנגליה שיחקו כדורגל משמים בשני המשחקים הראשונים ובשמינית הגמר הושפלו 4-1 מול יריבתם הגדולה גרמניה. רוני עצמו לא הצליח להותיר חותם באף משחק, בלשון המעטה וסיים בלי לכבוש ולו שער אחד.
כריסטיאנו רונאלדו, שסוגר את סרטון הפרסומת, הרבה לחפש את השער אך מיעט לשתף את חבריו, שיחק בשכונתיות והודח בשלב שמינית הגמר. פאביו קנבארו, קפטן נבחרת איטליה, היה חלש במיוחד והיה אחראי לכמה שערים, שקבעו כי אלופת העולם מודחת כבר בשלב הבתים.
פרנק ריברי, שבסרטון נאבק מול רוני, היה לא פחות גרוע מהאנגלי והיה שותף להדחה המוקדמת המבישה של צרפת בשלב המוקדם ביותר האפשרי.
מי עוד בפרסומת? דידייה דרוגבה, חלוצה המצטיין של צ'לסי, שבאליפות העולם נראה כמו הצל של עצמו, לא הציל את חוף השנהב מקמפיין מאכזב. רוג'ר פדרר, הומר סימפסון וקובי בראיינט, כמו רונאלדיניו, לא שותפו.
האם מדובר בקללה? עד כה, רבים היללו את מערכת השיווק המתוחכמת של נייק, שהצליחה לגבור על יריבתה אדידס, למרות שהאחרונה משמשת כספונסרית רשמית במונדיאל.
שתי דוגמאות נוספות מחזקות את הסברה, שלפרסומות עלולות להיות השלכות שליליות על ספורטאים, בין אם ישירות, בין אם עקיפות ובין אם מקריות לחלוטין. במהלך המונדיאל פרסמה רשת 'מרקס אנד ספנסר' סרטון בכיכובם של שחקני נבחרת אנגליה סטיבן ג'רארד, מתיו אפסון, אמיל הסקי ותיאו וולקוט, שאפילו לא קיבל מקאפלו את הזימון.
דוגמה טובה יותר היא הפרסומת של ג'ילט, שעלתה בדצמבר האחרון עם הנרי, פדרר וטייגר וודס. שבועות ספורים אחרי שעלתה לאוויר הסתבך וודס בשערוריית הבגידות שלו, הנרי זכה לביקורת מכל כיוון על השימוש בידו מול אירלנד ופדרר איבד את המקום הראשון בעולם.