אופל חשפה דור שני לפרונטרה באפריל 2024, אבל מיד אחרי מבט חטוף בתמונות היה ברור לכולם שלא מדובר בדור חדש לפרונטרה ההוא מתחילת שנות ה-90, שהתבסס על איסוזו רודאו (MU) ושלדת הסולם שלו.
הפעם, זהו ג`יפון קטן B-SUV שמבחינת אופל הוא מתמקם מתחת למוקה שעימו הוא חולק פלטפורמה, גרסה מעודכנת של ה-CMP שהחלה דרכה בפיג`ו 208 ומשמשת גם את שאר הקטנות של סטלנטיס בין אם מכוניות הסופר מיני ובין אם הג`יפונים הקטנים. טוב, לפחות על הצגת ה-STLA Small בשנה הבאה.
יצאנו למיורקה שבספרד כדי לפגוש את הפרונטרה באריזה החדשה ולהתרשם גם מגרסת הבנזין מיקרו-היברידית וגם מגרסתו החשמלית. מה עוד מסתתר מתחת לחזות הג`יפונית, מתי בישראל, וכמובן, המחיר הצפוי.
אופל מבחוץ וגם מבפנים?
אופל פרונטרה, יחד עם סיטרואן C3 איירקרוס שנחשף כשבועיים לאחר מכן, מציגים תצורה דומה למדי, בעיקר בפרופיל, אך בכל זאת הצליחו באופל לבדל אותן מבחינה עיצובית בחזית, מאחור ובתא הנוסעים. מבחוץ ה-VISOR של אופל בחזית עם הסבכה האטומה השחורה, ומאחור הפגוש השונה שגם עולה גבוה יותר עם חלקו השחור והפנסים השונים, אלו יוצרים תחושה של רכב אחר.
מה שעוד גורם לתחושה שונה, הוא תא הנוסעים. כן, נמצא פה לא מעט כפתורים ופקדים דומים, אך עיצוב הפנים מובחן בין השניים. זה של האופל קיבל את ההשראה מהמוקה, עם דשבורד זוויתי, צמד מסכים למחוונים ולמולטימדיה בגודל "10 כל-אחד, כאשר חלקו המרכזי של הדשבורד פונה אל עבר הנהג ויש פאנל שליטה נפרד על בקרת האקלים, וממשק המולטימדיה פשוט מאוד לתפעול ונראה כי מסתמך על כך שרובנו נקשר את הנייד שלנו באמצעות קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי (אלחוטיות), כך שהנדסת האנוש טובה בסך הכל, רק בחיית אופל, תעשו משהו עם התאורה שמודיעה שכרית האוויר של הנוסע פעילה, היא חזקה יותר מכל דבר מואר אחר ברכב.
מבחינת ממדים, אם נשווה אותו למשל לדאצ`יה ג`וגר, הוא קצר ב-16.2 ס"מ (4.38 מ`), צר ב-5.3 ס"מ (1.79 מ`), נמוך ב-3.9 ס"מ (1.63 מ`), ובסיס הגלגלים קצר ב-22.8 ס"מ (2.67 מ`).
ומדוע דווקא בחרנו בהשוואה לג`וגר? מאחר והפרונטרה מציעה אופציה ל-7 מושבים, כן כן, בג`יפון קטן. תוספת לצמד המושבים יעלה באירופה 800 יורו ויוצע רק בגרסתו המיקרו-היברידית, ותמורתם היכולת לאכלס שני ילדים, תפרדו מתא המטען לגמרי - בגרסת 5 המושבים הנפח עומד על 460 לליטר (171 ליטר פחות אם תקפלו את השורה השלישית בג`וגר).
אך רצון לחוד ומציאות לחוד, ואת גרסת שבעת המושבים, שהיא אולי המעניינת ביותר, בטח בשוק הישראלי, דווקא לא הביאו להשקה, אז הסתפקנו בחמישה. שני מבוגרים ישבו כאן בנוחות יחסית, כאשר במרכז כבר יהיה קשה יותר לדחוס אדם נוסף. מאידך, למשל מבוגר בצד אחד, כיסא בטיחות בצד השני וילד קטן במרכז יוכלו להסתדר כאן, כאשר מרווח הברכיים והראש טוב יחסית.
מבחינת נוחות הנסיעה, כל עוד לא תדחפו אותה לקצה, היא נוחה למדי, רכה, ובהתאם רוכנת בסיבובים ולא תמיד מרוסנת. אך לכל שימוש שגרתי, היא ממש בסדר גמור וגם בידוד הרעשים טוב יחסית.
באופל מכוונים את הג`יפון הקטן החדש שלהם להיות "מכונית תקציב", זול יותר מהמוקה, וכדי לעשות זול יותר, חוסכים בלא מעט דברים. ראשית, אופל יציע שתי רמות גימור בלבד - "אדישן" ו-GS ליין.
בכל אופן, איכות החומרים בסיסית, פלסטיקה בשפע, ולא תמיד כזו שמרגישה נעימה למגע. כך למשל, דיפון בד במשענות היד שבדלתות נפגוש רק בגרסת ה-GS ליין. לזו הבכירה חישוקים קלים "17 ואילו ברמת הגימור "אדישן" תסתפקו בחישוקי "16 ברזל, אך הם לבנים ולחולי הגה רבים יזכירו מכוניות ראלי או לכל הפחות את ה-205 וה-106 ראלי האייקוניות. אגב, מרווח הברגים עודנו 4X108, אז מי שרוצה לשדרג את ה-106 שלו, מוזמן לפנות ליבואנית (לאישור במשרד התחבורה כמובן).
עוד הבדלים בין רמות הגימור כוללים למשל, מראות צד ללא צביעה לעומת כאלו בשחור מבריק ומראה מרכזית נגד סנוור, אך משטח טעינה אלחוטי תמצאו בשתיהן. בתחום הבטיחות הן מצוידות בכלל המערכות המקובלות יחד עם בקרת שיוט אדפטיבית (שלא הייתה קיימת ברכבי ההשקה, אך הובטח כי הדגמים יצוידו בכך) והתרעת רכב בשטח מת. פיצ`ר חביב הוא מקשי קיצור דרך לביטול התרעת המהירות, מערכת שנכנסה כסטנדרט לאור הנחיות האיחוד האירופאי, אך מעצבנת רבים גם ביבשת הישנה ובהתאם לרחשי הציבור התקינו בסטלנטיס מקש ביטול.
אביזר נוסף שאופל מציעים, הוא אוהל הניתן להתקנה על גגון הרכב, שבעצמו מאפשר העמסה של עד 240 ק"ג. מושלם לקמפינג זוגי.
החיפזון מהשטן, כך נוהגים לומר, וכנראה שמהנדסי הפרונטרה דוגלים בכך. בהשקה נהגנו בשתי יחידות ההנעה. זו המונעת בנזין, 1.2 ליטר החדש בעל שרשרת התזמון, מסתייע במערכת מיקרו-היברידית, מספק 136 כ"ס (9.0 שניות ל-100 קמ"ש, 190 קמ"ש מהירות מרבית) ומשודך לתיבה כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. מהצד השני, גרסתו החשמלית בעלת הספק של 113 כ"ס (12.1 שניות ל-100 קמ"ש, 140 קמ"ש מהירות מרבית).
לגרסת הבנזין, ביצועים טובים, כל עוד אתם מתנהלים באופן שגרתי - היא זריזה יחסית בעיר, ותשמור על קצב טוב גם בכביש המהיר, אך היא מרגישה חלשה יחסית, כך למשל בתאוצות ביניים לעקיפה במהירות תלת-ספרתית, כבר תצטרכו למעוך את דוושת ההאצה ובנוסף, תיבת ההילוכים, שפועלת באופן חלק, איטית מאוד וגם אין מנופי שליטה מאחורי ההגה ("מכונית תקציב", כבר אמרנו) כדי להקדים הורדת הילוך.
סלחו לנו שלא התייחסנו לצריכת הדלק, המסלול בו נסענו לא היה אופייני כלל למבחן מקומי, אך מניסיוננו, המנוע החדש מצליח להיות חסכוני בתנאי אמת בכ-10%-15% מקודמו, כך שאפשר לצפות לצריכת דלק של כ-13.5 ק"מ לליטר. ואם בחיסכון עסקינן, חבל שבאופל לא יציעו את גרסת ה-1.2 עם 100 כ"ס ותיבה ידנית 6 הילוכים כמו באחות הצרפתית.
עם ההנעה החשמלית, הפרונטרה מרגיש טוב יותר בעיקר בזכות המומנט הזמין שמאפשר לו לשמור על קצב טוב יותר בעליות ארוכות ובכלל, וזאת למרות פער הביצועים על הנייר לעומת הבנזין. והיא גם מרגישה שקטה יותר, ולא רק בגלל היעדרו של מנוע הבעירה הפנימית.
עוד נציין כי בגרסה החשמלית, אין בחירה בין אפשרויות רגנרציה שונות וגם לא אפשרות לנהיגה בדוושה אחת. מה שכן יש הוא כפתור C (קיצור ל-Comfort) שלמעשה מאלחש את הבלימה הרגנרטיבית הבסיסית של הרכב ומאפשר לו לגלוש יותר (זאת לעומת כפתור B בדגמי סטלנטיס אחרים, Brake, שדווקא מגביר את הבלימה).
למנוע החשמלי סוללה בקיבולת של 44 קוט"ש (נטו) המאפשרת טווח נסיעה של 305 ק"מ, ברור כי בתנאי אמת הטווח הריאלי נמוך יותר, על אחת בכבישים וסגנון הנהיגה בהשקה, מה שהוביל לטווח של כ-270 ק"מ. לסוללה יכולת טעינה מהירה של 100 קילוואט
בשנה הבאה תצטרף סוללה גדולה יותר בקיבולת של 51 קוט"ש (נטו) שתאפשר טווח נסיעה של מעל ל-400 ק"מ.
תרגיל בחשבון
אופל פרונטרה הוא כמעט ההיפך הגמור מאותו פרונטרה קשוח של שנות ה-90. הוא לא מתיימר עם שום יכולות שטח, הוא גם לא שאב השראה לשום מאפיין עיצובי ובטח שלא את החלונות האחוריים הפריקים. הדבר היחיד המקשר בין השניים הוא השם, וכאן זה נגמר.
ומה בכל זאת הפרונטרה החדש מציע? ובכן, איכות החומרים בסיסית, גם רשימת האבזור אינה עשירה, יחידות ההנעה בסיסיות ומערך הבטיחות המוכר והבסיסי בקטנות של סטלנטיס הניב להם עד כה 4 כוכבים ולא מדובר בדגם שפורט על נימי הנוסטלגיה. אז נשארנו בעיקר עם עיצוב ג`יפוני וחמוד, נוחות נסיעה טובה ומרווח פנים טוב ותא מטען גדול (בגרסת 5 המושבים. האם זהו רכב הטכנאים הבא?), מה שמוביל אותנו לסכם כי בסופו של דבר הכל הוא פונקציה של מחיר.
עד כמה יסכים הלקוח הישראלי להתפשר? המחיר צפוי להיות כ-10,000 שקל פחות מאופל מוקה, כך שכיום מדובר בהערכה של כ-135-140 אלף שקל, מחיר שמציב אותו בעמדה תחרותית מול סקודה קאמיק למשל. להערכתינו, מחיר גבוה מכך יהפוך אותו למחזה נדיר מאוד בארצנו, כאשר הוא צפוי לנחות כאן באמצע 2025.