sportFive1476744 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
יונדאי סנטה קרוז - הקוריאנית רוצה להכות שורשים גם בדרום אמריקה (צילום: ספורט 5)
יונדאי סנטה קרוז - הקוריאנית רוצה להכות שורשים גם בדרום אמריקה|צילום: ספורט 5

אחרי ההסכם שנחתם בין יונדאי לחברת הטכנולוגיה האוטונומית Waymo שהכניסה מכוניות מדגם איוניק 5 לצי האוטונומי שלה, ובהמשך גם הסכם היסטורי שנחתם עם טויוטה לאור האיום הסיני שהולך ומתגבר על שיווק מכוניות בשווקים רבים בעולם, החליטו ביצרנית הקוריאנית להתקדם עוד צעד קדימה וללכת על הסכם נוסף ולחתום ברית מסחרית עם ג'נרל מוטורס, ברית שמטרתה ליצור שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים, בדגש על דגמי פיק-אפ (טנדרים קלים) שיהיו מיועדים תחילה לשווקי דרום אמריקה, שם ג'נרל מוטורס מבקשת להעמיק את האחיזה שלה ואילו יונדאי מבקשת להכות שורשים במדינות נוספות בפלח השוק הזה של המסחריות, שיצא לדרך באמריקה הצפונית עם הטנדר הקל - סנטה קרוז.

המנכ"לים של שתי החברות פרסמו מכתב כוונות ראשון בחודש ספטמבר, אבל לא חלף זמן רב והם נפגשו פעם נוספת לחתום על ההסכם המלא בין הצדדים. "אנחנו רוצים לנצל את היצירתיות של שני הצדדים בכדי ליצור כלי רכב יעילים ומהירים יותר לטובת הלקוחות שלנו" אמרה מארי בארה, מנכ"לית GM אחרי חתימת ההסכם.

עפ"י פרסומים בקוריאה, לא ידוע עדיין היכן המכוניות תיוצרנה, האם זה יהיה במפעלי יונדאי או GM והאם זה יהיה בקוריאה הדרומית או בארה"ב, כאשר מרכיבי עלויות הייצור וחומרי הגלם וכמובן השילוח לדרום אמריקה, יכריעו את הסוגייה הזאת בסופו של דבר. שיתוף הפעולה יאפשר את הקטנת עלויות הפיתוח והייצור ושתי היצרניות תשווקנה את הפיק-אפ תחת המיתוג שלהן ולא תחת מותג משותף וחדש.

מקור בכיר ביונדאי אמר אחרי החתימה כי ההסכם לא מוגבל רק לכלי רכב, אלא גם לחיפוש אחרי רעיונות למקורות אנרגיה חדשים והטמעתם בשוק הרכב. ידוע כי יונדאי ממשיכה לפתח במרץ רב את טכנולוגיית הנעת המימן ואילו GM מחזיקה בפטנטים חשובים שנמצאים בפלטפורמת אולטיום החשמלית, עליה בנויות המכוניות החשמליות שלה, לרבות אלה של קדילאק ושברולט.

בהודעות שיצאו אחרי טקס החתימה לא פורסמו לוחות זמנים אבל נראה כי בשני הצדדים לא מתכוונים להמתין יותר מדי זמן ובשנת 2027 נראה כבר את הדגם החדש שכל הנראה יבוא על חשבון אחד הדגמים הקיימים של GM ויצטרף ליונדאי סנטה קרוז.