sportFive1036436 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

טור דה פראנס בסוף אוגוסט? כן, יש חיה כזאת. באיחור של כמעט חודשים מרוץ האופניים החשוב בעולם ייצא לדרך ביום שבת בטיילת האנגלית של ניס ויסתיים בתום 21 קטעים ולמעלה מ-3,400 קילומטרים בפאריס. הכל כמובן תחת מגבלות הקורונה, עם בדיקות קפדניות ומעטפת סטרילית כפי שנהוגה בענפי ספורט אחרים. המטרה היא להשלים את הטור ולהגיע בשלום ליעד הסופי בשדרות השאנז אליזה, כאשר רק רוכב אחד יזכה לעמוד בראש הפודיום עם החולצה הצהובה בבירה הצרפתית.

העיניים הישראליות נשואות לגיא ניב, הרוכב תוצרת כחול לבן הראשון שיזכה לעמוד על קו הזינוק בריביירה הצרפתית ויקווה לצלוח עם הרוכבים הטובים בעולם את שלושת השבועות המפרכים. גם לקבוצתו, סטארט אפ ניישן תהיה זו הופעת בכורה במירוץ היוקרתי מכולם, כאשר התקווה של סילבן אדמס ומנהלי הקבוצה היא לזכות באחד מהקטעים. בעוד את הקבוצה יוביל האירי דן מרטין המחלים מפציעה ואנדרה גרייפל, שישמש כספרינטר הבולט שלה. צריך לזכור שהקבוצה הישראלית משתתפת עדיין ללא כריס פרום שיצטרף אליה בעונה הבאה.

אופיו של הטור השנה יהיה הררי יותר מאי פעם. לא פחות מ-29 עליות מדורגות ו-5 קטעים משמעותיים שיסתיימו בפסגה מצפה לפלוטון שיעבור בין כל רכסי ההרים שיש לצרפת להציע: מלבד הפירנאיים והאלפיים, כמובן גם הרי הווז', מאסיפ סנטרל והג'ורה יהיו חלק מהמסלול. כבר בשבוע הראשון הרוכבים יעברו שני שלבים שבסופם יופיע טיפוס (קטעים 4 ו-6), אך גולת הכותרת תהיה קטע 15 בטיפוס אל הגרנד קולומבייר וקטע 17 שיחצה את הנקודה הגבוהה ביותר במרוץ ויסתיים בעליה לאתר הסקי מריבל קול דה לה לוז. השלב שיכריע את המרוץ יהיה גם הקטע היחיד נגד השעון - 36 ק"מ עד לטיפוס הקיר של הפלאנש דה בל פי בקטע ה-20.

ברנאל. האלוף המכהן (GETTY) (צילום: ספורט 5)
ברנאל. האלוף המכהן (GETTY)|צילום: ספורט 5

החדשות הסנסציוניות הגיעו כבר בשבוע שעבר לאחר שקבוצת אינאוס החליטה לוותר על שני הרוכבים הבכירים שלה, כריס פרום וגיירנט תומאס בשל כושרם. הראשון יסיים את דרכו בקבוצה רק לאחר הוואלטה (לפני המעבר לסטארט אפ ניישן) ואילו השני יוביל אותה בג'ירו שיפתח בחודש הבא. הקבוצה הבריטית תעבוד עבור אגן ברנאל, האלוף המכהן שמגיע אומנם אחרי פציעה בגבו, אבל עדיין נחשב לאחד משני הפייבוריטים להגן על התואר בעיקר בזכות היכולות המדהימות שלו בהרים הגבוהים. מי שיסייע לו הוא אלוף הג'ירו בן קבוצתו ריצ'רד קרפאס האקוודורי ופאבל סיבאקוב הרוכב העולה מרוסיה.

מול אינאוס תעמוד קבוצת הכוכבים של לוטו ויסמה ההולנדית בראשות פרימוץ' רוגליץ'. הסלובני שזכה בשנה שעברה בוואלטה מגיע בכושר מעולה ועם רעב אמיתי להשיג בפעם הראשונה את החולצה הצהובה. רוגליץ' הוא רוכב עגול ומאוד אגרסיבי ומי שיהיה יד ימינו הוא פוטנציאל לדירוג הכללי בפני עצמו - טום דמולאן, השען הטוב ביותר מבין הפייבוריטים. הקבוצה ההולנדית תחסר את סטיבן קרוייסוויק, שסיים אשתקד שלישי, זאת בשל התרסקות שחווה בקריטריון דופינה לפני כשבועיים.

המאבק בין שתי קבוצות העל הללו, יכול לשמש כיתרון עבור הבאים בתור. טיבו פינו, שלדעת רבים היה הרוכב הטוב ביותר בטור אשתקד עד לפרישתו בשל פציעה ימים ספורים לפני ההגעה לפאריס. הרוכב של גרופאמה FDJ חולם להיות הצרפתי הראשון שזוכה בטור מאז 1985. עוד רוכב שנחשב להבטחה גדולה שאף פעם לא מומשה בטור הוא נאירו קינטאנה מארקאה סאמסיק. רוכבים אחרים שמכוונים לצמרת הדירוג הכללי הם עמנואל בוכמן (בורה הנסגרו), מיקל לאנדה (בחריין מקלארן), רומן בארדה (AG2R), טאגיי פוגאצ'ר (איחוד האמירויות), מיגל אנחל לופס (אסטנה), גיום מרטין (קופידיס) ודני מרטינס (EF אג'וקיישן).

סגאן. יחפש חולצה ירוקה שמינית בקריירה (GETTY) (צילום: ספורט 5)
סגאן. יחפש חולצה ירוקה שמינית בקריירה (GETTY)|צילום: ספורט 5

לספרינטרים יהיה זה טור לא פשוט ואומנם על הנייר יש שבעה קטעים מהירים, אך לא בטוח שכולם מתאימים למאיצים טהורים. זו כנראה הסיבה שהשנה נראה מעט מאוד כאלה בפלוטון. סם בנט (דקוניק קוויק סטפ), אליה ויויאני (קופידיס) וקאלב יואן (לוטו סודל) הם הספרינטרים הבכירים במירוץ, כמובן יחד עם פטר סגאן שיחפש לזכות בחולצה הירוקה בפעם השמינית בקריירה. כדאי לשים לב לרוכבים מגוונים כמו ז'וליאן אלאפיליפ, שסיים חמישי אשתקד, ו-ווט ואן ארט הבלגי שמצטיינים בקטעים המתגלגלים.

בשל פגרת הקורונה הארוכה והעובדה שהרוכבים עברו בקושי שני מרוצים מלאים בתחילת החודש, הטור השנה עשוי להיות בלתי צפוי, אגרסיבי והמסלול השופע בעליות בהחלט עשוי לשחק לידיהם של הצופים הצמאים לאקשן וזיקוקי דינור בהרים. מצד שני, המארגנים מאוד חוששים מרמת התחלואה ההולכת ועולה בצרפת וקיים סימן שאלה גדול באשר להשלמת המרוץ, אם יתגלו חיובים לקורונה במהלך שלושת השבועות הקרובים. אי הוודאות הגדולה הזאת תלווה את כולנו בתקופה הקרובה.