sportFive823288 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

הג'ירו ד'איטליה, מרוץ האופניים השני בחשיבותו בעולם, ייצא לדרך בסוף השבוע הקרוב מישראל. בפעם הראשונה בתולדות "המרוץ הוורוד" יוזנק מחוץ לחומותיה של אירופה וההתרגשות בעיצומה. לכבוד אירוע הספורט הגדול ביותר שידעה המדינה, ובעיקר למי שפחות בקיא בתחום, הגשנו עבורכם מילון מונחים, שיכין אתכם בצורה הטובה ביותר למהדורה ה-101 של הג'ירו. מהאות א' עד ת'.

א - אזור האכלה. במהלך הרכיבה המאומצת, הרוכבים שורפים אלפי קלוריות וצריכים להחזיר אותן לגוף. בג'ירו, כמו בכל מרוץ אופניים, נמצאת בכל שלב פינת האכלה, שבה מחכים לרוכבים תיקי אוכל ובקבוקים אותם מחלקים הסוניירים - המעסים של הקבוצה. בתוך שקית האוכל (נקרא גם מוזט) נמצאים בדרך כלל משקה מוגז, ג'לים, חטיפי אנרגיה ועוגת אורז רווית פחמימות.

ב - בריחה. פעולה שמתקיימת לרוב בתחילת השלב על ידי רוכב אחד או יותר שמצליח/ים לצבור פער על הדבוקה המרכזית בקדמת המרוץ. יש רוכבים שמצטיינים בקטגוריה הזאת, שאינם בהכרח מטפסים או מאיצים, ומנסים לזכות בקטע. מטרה אחרת היא לחשוף את הספונסר של הקבוצה שעות רבות על מסך הטלוויזיה ולגרום לרוכבים מקבוצות אחרות לעבוד קשה בקדמת הדבוקה בניסיון לסגור את הבריחה.

ג - גרופטו (Grupetto). נקרא גם: אוטובוס. מונח איטלקי שמרבים להשתמש בו גם בטור דה פראנס ובכל מירוץ באשר הוא ומתייחס לקבוצת רוכבים שמדוושים בחלק האחורי של הדבוקה. מדובר בקבוצת המתקשים, כאלה שנחשבים לפועלים או מאיצים ואינם מצטיינים בעליות ורק רוצים לשרוד את השלב.

ד - דבוקה (בצרפתית: פלוטון). זוהי הקבוצה הגדולה של רוכבים המרכיבה את הפלוטון במהלך המרוץ. הרוכבים נמצאים קרוב אחד לשני על מנת לחסוך אנרגיה ולהגן על הרוכבים המובילים שלהם מאחור. כאשר יש רוח פנים חזקה, הרוכבים במרכז הדבוקה יכולים לחסוך עד 40% אנרגיה.

ה - הרים. השלבים ההררים במרוצי הגראנד טור הם החשובים ביותר עבור הרוכבים שחושבים על ניצחון בדירוג הכללי, משום ששם נוצרים הפערים הגדולים בין המטפסים הבכירים ליתר הדבוקה. ג'ירו 2018 יכלול לא פחות משמונה קטעים בהרים בארבעה רכסים שונים, בסיציליה ובצפון המגף. חלקם מסתיימים בפסגה מה שמבטיח אקשן אדיר במאבק על החולצה הוורודה.

ו - וורלד טור - הסבב העולמי של איגוד האופניים הבינלאומי (UCI) הוא סבב מרוצי אופני הכביש הבכיר ביותר לגברים ומתייחס לסדרה של 38 מרוצים ברחבי העולם (בעיקר באירופה) וכן לדירוג השנתי של הרוכבים שצוברים ניקוד בכל אותם מרוצים. הג'ירו ד'איטליה הוא אחד מהם ובין שלושת המרוצים היוקרתיים ביותר, יחד עם הטור דה פראנס והוולטה אספניה הספרדי.

זכייה בג'ירו שווה 200 אלף יורו  (צילום: ספורט 5)
זכייה בג'ירו שווה 200 אלף יורו |צילום: ספורט 5

ז - זונקולן. הטיפוס היוקרתי ביותר בג'ירו 2018, אם תרצו האלפ ד'ואז של האיטלקים הממוקם לא רחוק מהגבול האוסטרי. העליה הרצחנית הזו תופיע בקטע ה-14 במרוץ (19.5) כאשר הרוכבים ירכבו את העליה בת 10 הק"מ בשיפוע ממוצע של 11.9 אחוזים, כשהחלק הקשה ביותר שלו מגיע גם ל-22%. בסך הכל יטפסו רוכבי הפלוטון 4,000 מטרים במצטבר ביום המאתגר הזה.

ח - חולצות. יש ארבע חולצות במרוץ הג'ירו ד'איטליה. החולצה הורודה - המוענקת בכל שלב למוביל בדירוג הכללי, כלומר הרוכב שהגיע בזמן המהיר ביותר לקו הסיום. החולצה הסגולה - המוענקת לרוכב שצבר הכי הרבה נקודות בקטעי הספרינט בדירוג הכללי. החולצה הכחולה - המוענקת לרוכב שצבר הכי הרבה נקודות בקטעי הטיפוס. החולצה הלבנה - המוענקת לרוכב הצעיר ביותר (עד גיל 25) שמוביל בדירוג הכללי.

ט - טיפוסי - באיטלקית: Tifusi. הכוונה לכינוי שניתן לאוהדי ספורט באיטליה. מיליוני בני אדם אמורים לעמוד לצד הדרך במירוץ השנה וביניהם גם לא מעט ישראלים. המרוץ עצמו ישודר ללמעלה מ-170 מדינות ברחבי תבל.

י - ימי מנוחה. במרוצי הגראנד טור נהוג לקיים שני ימי מנוחה במהלך שלושת השבועות המפרכים. בג'ירו הנוכחי יהיו שלושה, מכיוון שכבר אחרי הקטע השלישי שיסתיים באילת, ייאלצו הרוכבים לקחת טיסה לסיציליה, משם ימשיכו לדווש באיטליה. יום המנוחה הוא קריטי לרוכבים שזקוקים לזמן התאוששות בין ימי הרכיבה.
 
כ - כסף. הרוכב שינצח את הג'ירו יזכה בלמעלה מ-200 אלף יורו עבור המקום הראשון בדירוג הכללי ובונוסים נוספים המגיעים עם הזכייה. הרוכב שיסיים במקום השני יקבל כ-100 אלף יורו ואילו האחרון על הפודיום יסתפק ב-50 אלף. המנצח בכל שלב של הג'ירו יזכה למענק של 11 אלף יורו. בסך הכל תחלק הנהלת הג'ירו פרסים בסך קרוב ל-1.4 מיליון יורו לרוכבים המובילים בדירוג הכללי, בקטעים השונים ולמחזיקי יתר החולצות.

טובי הספרינטרים יכולים לפתח מהירות של כ-70 קמ
טובי הספרינטרים יכולים לפתח מהירות של כ-70 קמ"ש|צילום: ספורט 5

ל -לידר. זהו הכינוי שמקבלים הרוכבים המובילים בכל קבוצה. רוב הקבוצות בנויות על מנהיג אחד שמצטיין לרוב בטיפוסים ובקטעים נגד שעון ולו הסיכויים הרבים ביותר להתברג גבוה בדירוג הכללי או אפילו לנצח בתחרות כולה. תפקידם של יתר הרוכבים בקבוצה הוא לעזור ללידר שלהם במשימות קבוצתיות בכביש ולשמור עליו בצורה הטובה ביותר כדי להוביל אותו לניצחון. בקבוצות הקטנות שאין להן מוביל לדירוג הכללי, הלידר הוא בדרך כלל הרוכב שיכול לנצח קטעים בודדים.

מ - מישורים. אלה הם השלבים המהירים ביותר במרוצי האופניים. בג'ירו ישנם 7 קטעים כאלו, כולל 2 ו-3 מחיפה לת"א וב"ש לאילת. מדובר בימי מרוץ בהם לרוכב יחיד או קבוצת בורחים קשה מאוד להגיע לקו הסיום לפני הפלוטון, בדיוק מהסיבה שאין עליות (כמעט או בכלל) שיכולות לעכב את הדבוקה. בשלבים הללו, רוב הרוכבים מגיעים יחד לפיניש המוני, שם טובי הספרינטרים, שנעזרים בחבריהם לקבוצה, נאבקים על המיקום הטוב ביותר במטרים האחרונים על מנת להוציא לפועל את המיאוץ לקו הסיום.

נ - נגד שעון - בג'ירו הנוכחי ישנם שני קטעים אישיים נגד השעון, אחד שיפתח את המרוץ בירושלים (9.7 ק"מ) והשני הררי יותר (34.2 ק"מ) ויתקיים מטרנטו עד רוברטו בקטע ה-16. במהלך הימים הללו ייצאו הרוכבים כל אחד בנפרד מקו הזינוק בהפרש של מספר דקות. זהו סגנון רכיבה המצריך ציוד שונה ממרוצים במישור או בהרים ויותר אירודינמי.

ס - ספרינט. הג'ירו, כמו הטור דה פראנס, היא תחרות גדולה שבה מתקיימות תחרויות משנה. הספרינטרים המובילים נאבקים לא רק על ניצחונות בקטעים אלא גם על חולצת הנקודות. במהלך הקטעים מפוזרים באמצע הדרך קטעי ספרינט ביניים, בהם יכולים המאיצים הבולטים לאסוף נקודות במאבק על החולצה. המיאוץ מתחיל בדרך כלל ב-500 המטרים האחרונים לפני קו סיום כשטובי הספרינטרים יכולים לפתח מהירות של כ-70 קמ"ש.

ע - עיתון הגאזטה דלו ספורט. הג'ירו ד'איטליה נוסד ב-1909 מתוך רעיון לקדם את המכירות של עיתון הספורט המוביל באיטליה. העורך דאז, טוני מורגנוני, הוא האיש שהציע את הרעיון למו"ל שלו בהשראה שקיבל ממגזין ל'אוטו שייסד את הטור דה פראנס, שש שנים מוקדם יותר. לא לחינם העיתון המודפס בורוד החליט להפוך את צבעו לסמל של המרוץ.

יוצאים לדרך (צילום: ספורט 5)
יוצאים לדרך|צילום: ספורט 5

פ - פועל. הכוונה לרוכב שאינו מיועד לנצח קטע או במרוץ כולו, ומוטל עליו לבצע משימות עבור המוביל או חברים אחרים לקבוצה. מדובר בעבודות שחורות בהרבה מקרים, בניגוד לעבודת המטפסים המצטיניים או לספרינטרים. חלק מהפעולות כוללות: סגירת בריחות, הגנה על הרוכבים שלו בפני הרוח, סחיבת בקבוקים ואוכל, החלפת אופניים במקרים של תאונות.

צ - צ'ימה קופי – CIMA COPPI. זוהי הפסגה הגבוהה ביותר בג'ירו ד'איטליה שנקראת על שם הרוכב האגדי פאוסטו קופי. השנה הנקודה הגבוהה ביותר של הג'ירו נמצאת בקטע ה-19: הקול דלה פינסטרה, המתנשא לגובה של 2,178 מטרים מעל פני הים. שם יקבל הרוכב הראשון שיגיע אליו את מירב הנקודות בתחרות על החולצה של מלך ההרים.

ק - קבוצות. 176 רוכבים מ-22 קבוצות משתתפים בג'ירו ד'איטליה. 18 מהן שייכות לוורלד טור ועוד ארבע מהדרג הפרו קונטיננטל (השני) שקיבלו כרטיס חופשי, ביניהן גם סייקלינג אקדמי הישראלית, לה שני רוכבים תוצרת כחול-לבן (גיא שגיב וגיא ניב). בכל קבוצה יש שמונה רוכבים, אחד פחות ממה שהיה נהוג עד השנה.

ר - רוחות צד. אחת הסכנות הגדולות שאורבות לרוכבים במהלך מרוץ הן הרוחות החזקות המגיעות מכיוון הים, שעלולות לפצל את הפלוטון לחלקים קטנים. כאשר מגיעה רוח צד חזקה, על הרוכבים בפלוטון לשנות את אופן הרכיבה שלהם וליצור מדרג (echelon) על הכביש.

ש – שיפוע. באופניים המונח מתייחס לרמת התלילות של חלק מכביש. כאשר הרוכבים נוסעים במישור או יורדים במדרון אחוז השיפוע עומד על 0. כאשר הרוכבים מטפסים על גבעה או הר השיפוע מתחיל לעלות. קושי הטיפוס אינו נמדד רק בדרגת השיפוע של הכביש, אלא גם באורך העלייה, גובה ההר ובאיזה שלב העליה מגיעה במהלך הדרך.

ת – תקלה טכנית. בעיה שמתמודד איתה כל רוכב, כמעט בכל יום נתון. זה יכול להיות פנצ'ר, תקלה בהילוכים או בשרשרת של האופניים. ברגע שמתעוררת הבעיה, הרוכב ירים את ידו ויסמן לרכב הליווי לעלות קדימה, שם יושב תמיד מכונאי של הקבוצה, המוכן להגיש סיוע בכל עת.