איסנבייבה. הפסד מדהים (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
איסנבייבה. הפסד מדהים (gettyimages)|צילום: ספורט 5

כשהדי הריצה של אוסיין בולט עדיין נראים למרחוק באיצטדיון האולימפי בלונדון, הערב (שני) נמשכו תחרויות האתלטיקה. ואיזה זה ערב זה היה. מלא בדרמות, סיפורים ואינספור הפתעות שהזכירו לכולנו למה אנחנו כל כך אוהבים ספורט. ילנה איסינבייבה, גדולת הקופצות במוט אי פעם, איבדה את תוארה כאלופה אולימפית וזכתה רק בארד, באחת ההפתעות הגדולות, ודאי באולימפיאדה הנוכחית.

במקביל, עוד ערב מדהים היה על המסלול. פליקס סאנצ'ס הוותיק ניצח בגמר ה-400 משוכות וריגש כשייבב בדמעות בטקס המדליות. קיראני ג'יימס בן ה-19 שרף את המסלול ב-400 מטר, קבע תוצאה מדהימה של 43.93 וקטף את הזהב. בגמר הדיפת כדור הברזל לנשים חולקו גם כן המדליות כאשר נדז'יה אוסטפצ'וק הבלארוסית ניצחה במפתיע. בריצות המוקדמות ב-200 מטר לנשים, לעומת זאת, לא היו הפתעות מיוחדות.

גמרים
קפיצה במוט לנשים
ילנה איסינבאייבה היא הקפיצה במוט, והקפיצה במוט היא ילנה איסינבאייבה. האתלטית הרוסיה זכתה בזהב האולימפי באתונה 2004 ובבייג'ין 2008, שברה את שיא העולם שלה עצמה אינספור פעמים ורצתה לעשות הערב עוד צעד בדרכה להפוך לאגדה בענף הקפיצה במוט. אלא שרצונות לחוד, ומציאות לחוד.

הקופצת בת ה-30 פתחה את התחרות לא טוב מבחינתה בגובה של 4.55 מטרים, אך הפילה את הרף למרבה ההפתעה בניסיונה הראשון. איניסבייבה החליטה שלא להמשיך ב-4.55 ודילגה לגובה הבא: 4.65, אותו עברה ללא קושי. לאחר מכן ניסתה הרוסיה את כוחה ב-4.70 ויצרה כהרגלה קפיצה מצויינת כשעברה בקלילות. אך לאחר מכן הרוסיה החלה להילחץ והייתה רחוקה מרמתה הרגילה.

בזמן שג'ניפר שור האמריקאית ויארסלי סילבה הקובנית עברו 4.75, ניסתה אינסיבייבה לעבור 4.80 אך כשלה בכל ניסיונותיה וזכתה רק בארד, אחרי שתי אולימפיאדות בהן זכתה בזהב, ופער גדול מיתר המתחרות. שור הייתה זו לקחת את הזהב כי פסלה פחות פעמים, הכסף הלך לסילבה.

קיראני ג'יימס. יש עתיד ב-400, וגם הווה (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
קיראני ג'יימס. יש עתיד ב-400, וגם הווה (gettyimages)|צילום: ספורט 5

צפו בניצחון של סאנצ'ס >>
400 מטר לגברים
הריצה הזו הייתה למעשה סיום ענק לערב בלתי גדול. רגע אחרי הפסילה של איסינבייבה, זינקו על המסלול האצנים במקצוע הספרינט הארוך ביותר. והמנצח, קיראני ג'יימס, לקח את הזהב עם זמן מעולה. כבר זמן רב שאצן לא ירד את גבול ה-44 שניות, והנה סוף סוף זה קרה.

האתלט בן ה-19 מגראנדה שרף את המסלול וחצה את קו הסיום בזמן מצויין של 43.93. נכון, עדיין רחוק משיאו הכמעט-בלתי-שביר של מייקל ג'ונסון האגדי, אך בכל זאת נראה שג'יימס כאן כדי להישאר. לוגולין סנטוס הצעיר מהרפובליקה הדומיניקנית עצר את השעון על 44.46 וזכה בכסף, לאלונדה גורדון מטרינידד וטובאגו לקח את הארד.

גמר 400 מטרים משוכות לגברים
איזה קרב זה היה. לצד הוותיקים - אנג'לו טיילור ופליקס סאנצ'ס - היו הכוחות העולים של המקצה הזה: חאבייר קאלסון ומייקל טינסלי. גם אלוף העולם הבריטי, דייב גרין, רץ לאחר שעלה בקושי מהמוקדמות כמפסיד מהיר.

וכך נראית הזוכה בהדיפת כדור ברזל (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
וכך נראית הזוכה בהדיפת כדור ברזל (gettyimages)|צילום: ספורט 5
_OBJ

צפו בג'יימס קוטף את הזהב >>>
אבל מי שאמר שהעולם שייך לצעירים - כנראה לא בדק לעומק את הריצה הזו. פליקס סאנצ'ס הוותיק, האלוף האולימפי מ-2004 שרף את המסלול והעמיד זמן נהדר של 47.63. אנג'לו טיילור, האלוף האולימפי מבייג'ין ומסידני, היה קרוב אליו לקראת הכניסה לישורת אך כלל לא הגיע לפודיום. טינסלי, בפיניש יפה, קבע שיאי של 47.91, קאלסון (48.10) העניק את הארד לפורטו ריקו. 

הדיפת כדור ברזל לנשים
הפתעה גדולה על השדה. המועמדת הגדולה לזהב, ואלרי אדאמס מניו זילנד, הסתפקה רק במדליית הכסף אחרי שהדפה רק למרחק של 20.70 מטרים והייתה רחוקה מרמתה כשהציגה מקבץ לא מרשים במיוחד. מי שניצלה זאת הייתה נדז'יה אוסטפצ'וק הבלארוסית, שזכתה בזהב בצורה נהדרת, עם תוצאה של 21.36 ופער מרשים של 66 סנטימטרים. יבגנייה קולודקו (20.48) קטפה את הארד
.

3000 מטר מכשולים
מי שיחפש את קניה, יצרנית הרצים והרצות למרחקים הארוכים, על הפודיום -לא ימצא. יוליה זפירובה הרוסיה נתה את ריצה חייה כשקבעה 9:06.72 וזכתה בהב אחרי ששמרה על ההובלה מהסיבוב הראשון. חביבה גאריבי עצרה את השעון על 9:08.37 וזכתה בכסף, אספה סופיה לקחה את הארד.

_OBJ

חצאי גמר ומוקדמות
מוקדמות 200 מטר לנשים
ריצת הספרינט השניה באורכה יצאה לדרך עם שלב המוקדמות, ללא הפתעות מיוחדות. אליסון פיליקס האמריקאית נראצה מצויין עם 22.71 וניצחה במקצה השני ללא כל קושי. כרמליטה ג'טר, מדליסטית הכסף מחצי המרחק, לא נתקלה גם היא ביריבות גדולות ועלתה עם 22.65 אחרי שהאטה מאוד במטרים האחרונים.

סאניה ריצ'ארדס-רוס, זוכת הזהב ב-400, תהיה גם כן בחצי עם הזמן המהיר ביותר (22.48), יחד עם האלופה האולימפית מבייג'ין ורוניקה קמפבל בראון, שסיימה רק שלישית במקצה שלה (22.75) וזוכת הזהב ב-100 מטר, שלי אן פרייזר-פרייס, שקבעה בקלילות 22.72 וסיימה שניה במקצה שלה.

400 מטרים משוכות לנשים
גם מכאן הגיע סיפור מעניין. מליין ווקר מג'מייקה, האלופה האולימפית, סיימה רק רביעית במקצה השלישי ותראה את הגמר בטלוויזיה. מי שקבעה את הזמן הטוב ביותר היא נטליה אנטיוק (53.33).