קירילנקו. בדרך למדליה (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
קירילנקו. בדרך למדליה (gettyimages)|צילום: ספורט 5
תגידו מברוק לדייויד בלאט: המאמן הוא ככל הנראה הישראלי הכי מצליח באולימפיאדה עד עכשיו. היום (שלישי), עם פתיחת משחקי רבע הגמר בלונדון, בלאט ושחקניו היו הראשונים להבטיח לעצמם את המקום ב-4 האחרונות של הטורניר האולימפי אחרי 74:83 על נבחרת ליטא הלוחמת.

ובאמת, כל המחמאות מגיעות למאמן מכבי תל אביב בימים כתיקונם. בלאט, שהוביל את רוסיה כבר לאליפות אירופה ב-2007 ממשיך במסכת ההצלחות שלו עם הנבחרת ממזרח אירופה. אמנם, קשה לומר שהסגל שלו "אפור" - שעה שמשחקים בו כוכבים כמו אנדריי קירלנקו ואלכסיי שבד - אבל בכל זאת, המאמן הישראלי פשוט מצליח להוציא הרבה יותר מהשחקנים שלו.

היו עליו לא מעט טענות על כך שהוא מנהל משחק בינוני. אז היו. באולימפיאדה הזו, בלאט מוכיח פעם אחר פעם עד כמה הוא טוב, כמה הוא שולט במשחק, כמה הוא יודע לתפקד במצבי לחץ. בדקות בהן המומנטום היו כולו בצד הליטאי בלאט ידע בדיוק מתי לעצור, לקחת פסק זמן ולחזור ממנו עם ההרכב הנכון כדי להחזיר לעצמו את השליטה במשחק, שהביאה לו גם את הניצחון.

ואי אפשר, כמובן, בלי ההתייחסות לקירילנקו. המגה סטאר של הוולבס הוא בלי ספק אחד מהשחקנים הטובים עד עכשיו בטורניר, אם לא הטוב ביותר. כמו בכל חמשת המשחקים שקדמו לרבע הגמר הזה, הוא שוב היה ברמה אחת מעל כולם. בלתי ניתן לעצירה, בלתי ניתן לשמירה. מחוץ לקשת, הוא קלע מעל השחקן שלו, בפנים הוא לקח את הכדור לסל. פשוט תענוג. כל יריבה שתרצה לנצח את רוסיה - חייבת לנסות ולעצור קודם כל אותו.

שאראס וקירילנקו. לא היום הכי טוב לאקס מכבי (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
שאראס וקירילנקו. לא היום הכי טוב לאקס מכבי (gettyimages)|צילום: ספורט 5

והיה גם צד מפסיד. ליטא, הנבחרת שהייתה הכי צמודה לארצות הברית בשלב הקודם, אומרת שלום ללונדון. שארונאס יאסיקביצ'יוס, סימאס יאסייטיס, לינאס קלייזה ושאר החברים פשוט לא הצליחו להישאר קרובים לאורך המשחק כולו ולמען האמת - הם לא מספיק טובים. עם כל הכבוד לחבורה הסימפטית הזו, ליטא בגרסתה הנוכחית אינה מזכירה את הנבחרות המפחידות שהיא עצמה העמידה בעשור הקודם.

קלעו לרוסיה: אנדריי קירילנקו 19 נקודות, טימופיי מוזגוב 17, ויקטור חריאפה 12, ויטאלי פרידזון 11, סרגיי מוניה 10, אנטון פונקרשוב 8, אלכסיי שבד 4, סשה קאון 2.
קלעו לליטא: רימאנטאס קאוקינאס 19 נקודות, דריוש סונגאליה 15, מנטאס קלנייטיס 14, יונאס ולאנצ'יונאס 7, מרטינאס פוצ'יוס 5, פאוליוס יאנקונאס ולינאס קלייזה 4 כ"א, שרונאס יאסיקביצ'יוס 3, סימאס יסאיטיס 2, יונאס מאצ'יוליס 1.

מהלך המשחק
לינאס קלייזה, יונאס ולנצ'יונאס, ריינאלדס סייבוטיס, יונאס מצ'יוליס ושארונאס יאסיקביצ'יוס עלו בחמישיה הליטאית. בלאט עלה מנגד עם סשה קאון, אנדריי קירילנקו, ויקטור חריאפה, אלכסיי שבד ואנטון פונקרשוב. שאראס פתח את המשחק עם שלשה מהירה, ולאחריה המשחק היה צמוד עם סלים בשני הצדדים. אלא שאז הרוסים רצו ל-0:9 ועלו ל-9:15 מסל של מוזגוב. בסופו של הרבע לוח התוצאות הראה על 12:19 לרוסיה.

בלאט. ענק (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
בלאט. ענק (gettyimages)|צילום: ספורט 5

גם ברבע השני הרוסים שמרו על המרחק הסביר מיריבתם. חריאפה העלה כבר ל-12:21, אך הרוסים הגיבו במיני ריצה משלהם ועלו ל-17:25 עם סל של מוניה. קאוקינס וסונגאיילה קיזזו מעט את ההפרש אם קליעות מבחוץ (29:25), אך פרידזון ענה עם שלשה משלו, 25:32. סונגאיילה, שהיה הטוב בשורות הליטאים בחצי הראשון, התכבד בשתי קליעות העונשין האחרונות של המחצית וקבע 27:32 לרוסיה עם הירידה לחדרי ההלבשה.

עם פתיחת הרבע השלישי, כרגיל, זה היה קירילנקו שלקח את העניינים לידיים. הסטאר של הוולבס העלה את הרוסים ל-30:38, ומיד לאחר מכן שבד ניצל איבוד של שאראס והריץ את מוזגוב למהלך מומנטום של סל ועבירה, 32:41. הרוסים המשיכו לרוץ והפער רק גדל, אלא שליטא ממש לא הרימה ידיים. קאקוניאס, פוצ'יוס ושאר הלוחמים בירוק רצו ל-2:14, ובסוף הרבע זה רק 50:54 לרוסיה.

עם פתיחת הרבע הבא הליטאים הקטינו את היתרון לנקודה בלבד, 54:53, ואז הגיעה ההתעוררות הרוסית. טימופיי מוזגוב ואנדריי קירלנקו ניווטו את המשחק ברבע הרביעי, ושינו לחלוטין את המומנטום. קירילנקו העלה ל-69:76, פרידזון עשה את זה 72:79 ודאג להשאיר את המשחק בכיס של בלאט. בסיום, 74:83 לרוסיה.