פאו גאסול. גדול על הרוסים (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
פאו גאסול. גדול על הרוסים (gettyimages)|צילום: ספורט 5

מניין המדליות של המשלחת הישראלית ללונדון עומד בינתיים על "0" אחד גדול. עם זאת, ישנו ישראלי אחד שדווקא עושה חיל בממלכה ונמצא הכי קרוב שאפשר לפודיום: דייויד בלאט. אבל הערב (שישי) גם הוא חווה אכזבה גדולה, אחרי שהפסיד עם רוסיה 67:59 בחצי הגמר לנבחרת ספרד. אלופת אירופה, עם מחצית שניה פנטסטית, העפילה לגמר האולימפי השני שלה, וביססה את מעמדה כנבחרת האירופית הטובה ביותר.

ההפסד של בלאט צורב במיוחד, בעיקר בשל העובדה שהוא ושחקניו נראו פשוט נהדר בחלק הראשון של המשחק וכבר פתחו יתרון של 13 נקודות. בכך, המשחק הערב היה למעשה שכפול זהה של מה שקרה בקרב הישיר בין השתיים עוד בשלב הבתים, רק בתפקידים הפוכים. במשחק הראשון, הייתה זו ספרד שפתחה נהדר ונכנעה בסיום לרוסיה, אך דווקא כשהכסף מונח השולחן, היו אלו הרוסים בתפקיד מכתיבי הקצב שקרסו בסיום.

אבל לזכותם ייאמר, שהם הפסידו לנבחרת לא פחות טובה. נכון שהרבה מאוד ביקורת נמתחה על ספרד לאחר ההפסד המכוון לכאורה לברזיל, זה שמנע מהם את ה"זכות" לפגוש את ארצות הברית עד הגמר. המשפט התנכ"י העתיק שאומר "רשע, וטוב לו" יכול להיות רלוונטי במקרה, אך אי אפשר להתעלם מהעובדות: אלופת אירופה הנוכחית נראית בערך כמו היחידה שמסוגלת לדגדג את הדרים טים ביום טוב.

זה לקח לה שלושה רבעים, אבל אז, כשהיא התעוררה, זה כבר היה נראה טוב מאוד. פאו גאסול, חואן קרלוס נבארו ורודי פרננדס פתחו מבערים במחצית השניה - וברבע הרביעי במיוחד - ופשוט שרפו את הפרקט. אחרי פתיחה צולעת, החבורה של סרג'יו סקריולו התפוצצה והראתה עד כמה הפוטנציאל שטמון בה הוא גדול.

למען האמת, גם לרוסים יש פוטנציאל נהדר, אבל כשהכוכב הכי גדול שלהם רחוק מרמתו הגבוהה - אז קשה להם לנצח יריב איכותי כמו ספרד. אנדריי קירילינקו, למרות שהיה קרוב לדאבל-דאבל, לא הציג את היכולת המצויינת שלו מהשלבים הקודמים של הטורניר האולימפי. אחת הסיבות המרכזיות להפסד הרוסי היא העבודה שבדקות הבריחה של ספרד הוא סופסל בשל 4 עבירות. וכשבלאט החזיר אותו למגרש, אפילו הוא לא היה מסוגל לעצור את השטף הספרדי שחסף איתו כל מי שנקרה בדרכו.

קלעו לספרד: פאו גאסול 16 נקודות ו-12 ריבאונדים, חוסה קלדרון 14, רודי פרננדס ומארק גאסול 11 כ"א, סרחיו יול 7, חואן נבארו 4, סרג' איבקה ופליפה רייס 2 כ"א.
קלעו לרוסיה: סשה קאון 14 נקודות, אנדריי קירילנקו (8 ריבאונדים) ואנטון פונקרשוב 10 כ"א, סרגיי מוניה 9, טימופיי מוזגוב 4, ויקטור חריאפה ואלכסיי שבד (7 אסיסטים) 2 כ"א.

מהלך המשחק
דייויד בלאט עלה בחמישיה הקבועה הכוללת את סשה קאון, אנדריי קירלנקו, ויקטור חריאפה, אלכסיי שבד ואנטון פונקרוב. מנגד היו אלה מארק גאסול, פאו גאסול, רודי פרננדס, חוסה קלדרון וחואן קרלוס נבארו. אולי בשל גודל המעמד, שתי הקבוצות פתחו לא טוב. הספרדים וגם הרוסים הציגו משחק התקפה מפוזר, אך שלשה של פונקרשוב שמה את בלאט ביתרון של 4:9. הספרדים חזרו די בקושי למשחק וסל של איבקה העמיד את התוצאה על 9:9. שלשה של פרידזון, ממש בסיום הרבע, קבעה 9:12 לרוסיה אחרי 10 דקות יחסית חלשות.

עם תחילת הרבע הבא רק קבוצה אחת יצאה משוק הפתיחה, וזו הייתה רוסיה. שתי שלשות מוניה ועוד סלים של קירילנקו וקאון שמו דייויד בלאט ביתרון דו ספרתי, 14:27, בעיצומו של הרבע השני. ספרד המשיכה לא לפגוע בשום דבר, אך גם רוסיה די נתקעה בדקות האחרונות. נבארו, מקו העונשין, הוריד ל-31:20 בסיום המחצית.

הרבע השלישי כבר היה אופרה אחרת. השחקנים של סרג'יו סקריולו הבינו שכך הם ימצאו את עצמם מהר מאוד בחוץ ואחזוי הקליעה התחילו להתיישר. נבארו נכנס למשחק, פרננדס איפס את היד ודווקא שלשה של גאסול צימקה את היתרון ל-44:41 וגרמה לבלאט להזעיק פסק זמן. עוד שלשה ענקעית בסיום הרבע, הפעם של נבארו קבעה 46:46 אחרי 30 דקות של כדורסל ופתחה לגמרי את המשחק.

מהלך ענק של סל ועבירה מצידו של פונקרשוב, עם פתיחת הרבע הרביעי, קבע 46:49 לרוסים וקטע במעט את המומנטום הספרדי. אבל מכאן, הייתה רק נבחרת אחת על המגרש. הספרדים נעלו את הסל ואת הצבע, ואז גם הכדורים התיחלו להיכנס. פאו גאסול הייתה בלתי עציר, ודווקא אחיו הקטן קלע סל ענק שהעלה ל-49:55. הרוסים כבר נפלו מהרגליים וקלדרון קלע שלשה שקבעה 50:58 וסגרה את הסיפור לחלוטין. 59:67 לספרד בסיום.