אוסטרליה ספרד
אוסטרליה ספרד באתר של הערוץ הראשון. אפשר לראות אותו משחק מזויות שונות
האולימפיאדה נכנסה ליומה החמישי, ההתרגשות של ימי הפתיחה עברו ועכשיו הגיע הזמן לעשות סדר. איפה כדאי לצפות במשחקים ועם מי.

האופציה הקלאסית - ערוץ 1, עם אורי לוי ויעל ארד באולם הג'ודו, מירי נבו בהתעמלות, ומשה גרטל ובוקי צ'יש בבריכה, כשיש גם את עמית הורסקי בטניס ויורם ארבל שמשדר את משחקי הכדור. הביקורת המסתמנת כלפי ערוץ 1 היא שהם מתעקשים לשדר שעות ארוכות של ג'ודו, הרבה אחרי שהישראלים מודחים וכשזה לא ממש מעניין, על חשבון חשיפה של ענפי ספורט פחות מוכרים לצופה הישראלי. את משחק הבכורה של הדרים טים, נבחרת הכדורסל המדוברת של ארצות הברית עם קובי בריאנט ולברון ג'יימס לא שידרו, ואתמול, כשכל העולם נרעש מהדרמה האדירה באולם ההתעמלות, הם שידרו תכנית אירוח של אלי פיניש.

אין תמונה
עשרות איזכורים בטוויטר ובפייסבוק. גרטל
כמובן שישנן עוד דרכים אלטרנטיביות לצפות באולימפיאדה. יורוספורט משדרים גם הם כל היום, אבל עם דגשים אחרים. שם מגוונים הרבה יותר ומראים גם מירוצי אופניים, חתירה, קפיצות למים, משקולות, הוקי, כדורעף חופים ועוד. והשידור, באופן טבעי, קצת פחות פטרויוטי, למי שזה מפריע לו.

האתר של ערוץ 1
, למרבה הפלא, מאד אטרקטיבי. אפשר לראות מהעבודה או מהלפטופ, כשניתן לבחור בין שמונה ערוצי שידור מקבילים מהאירועים השונים. כולם, אגב, ללא שדר, למי שמעדיף את האולימפיאדה שלו עם הרחש הטבעי בלבד ובלי התערבות של גורם אנושי. באתר ניתן למצוא גם את האופציות המוכרות למי שיש לו הוט מג'יק או יס מקס לחזור אחורה חמש שעות בכל שידור, והדובדבן שבקצפת, למתקדמים בלבד ולמכורים ביותר, צפייה בארבעה ערוצי שידור במקביל או באותו משחק בזויות שידור שונות, לבחירת הצופה.

באתר הצפיה הרשמי של המשחקים האולימפים, שפתחה חברת יורווויזיון ספורט, יש תנאים דומים, עם 12 ערוצי שידור מקבילים ובאיכות שידור גבוהה מאד. שם גם תוכלו למצוא את כל התקצירים מסודרים לפי ענפים. לא רק ערוץ 1 זוכה לביקורת. רשת NBC האמריקאית, בעלת הזכויות בארצות הברית, חוטפת ביקורת מהיום הראשון, אז שידרה בדיליי של כמה שעות את טקס הפתיחה. NBC משדרת בארבעה ערוצים במקביל, אבל את אירועי השיא הם מקליטים ומשדרים באיחור בפריים טיים מתוך דאגה לאחורי הצפייה. כך יצא שלגמרי השחיה, גולל הקרב בין פלפס ללוכטה, שכל העולם חיכה להם ארבע שנים, חיכו האמריקאים עוד כמה שעות טובות והסתפקו בדיווחי אינטרנט. כאן זה לא יכול היה לקרות.

גרטל: "אני מהמר שסיהבון תנצח. בעצם זו פרנקלין"

ציון נאנוס, כתב מגזין (צילום: חדשות)
נאנוס צייץ: "אחרי שהייתי בשלוש אולימפיאדות, אני מבין שפספסתי את הדבר האמיתי"|צילום: חדשות

משה גרטל הוא תופעה בפני עצמה. עם סגנון השידור הייחודי שלו, קשה להגיד שמישהו נשאר אדיש לתופעה. גרטל קורא לצופים ללא הרף לשלוח לו סמסים עליהם הוא עונה בשידור, מפטפט עם בוקי צ'יש בשפה שלעיתים נדמה שרק הם מבינים, פתח שידור בשירת "לונדון קולינג", סיפק עשרות פתגמים חסרי פשר שהומצאו במקום וחלקם יהפכו לקאלט. כך לדוגמא אמר אתמול בסיום אחד המשחים: "אני מהמר שסיהבון תנצח, למה להמר?! אני אומר שזו סיהבון. בעצם זו פרנקלין״, בפעם אחרת אמר "רצונו של אדם, מינו", בתגובה לשאלה שהגיע בסמס ובאמת שיש עוד אינספור דוגמאות. איל לוי במעריב קרא אתמול לשלוח אותו הביתה: "גבולות הקאלט נחצו. הידע שלו בשחייה מתגמד מול הטעויות וההימורים", אבל אריק איינשטיין הבוקר נזעק להגן על כבודו כשכתב: "הוא מתעלה על עצמו. היום הוא אמר 'תמות נפשי עם פלישתות' באחד ממקצי הנשים. זה אדיר. הוא מדבר שטויות אבל מצחיק נורא. הוא חריג במובן הטוב של המילה".

לברון ג'יימס, יתקשה מול ארגנטינה? (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
לברון ג'יימס. משחק הפתיחה של הדרים טים, לא בערוץ הראשון|צילום: ספורט 5

באופן טבעי, וברוח הימים, גרטל הוא כוכב הטוויטר והפייסבוק. הנה למשל ציון נאנוס, שסיקר אולימפיאדות לחדשות 2 והפעם נשאר בבית: "אחרי שהייתי ב 3 אולימפיאדות רצופות אני מבין שפספסתי את הדבר האמיתי. משה גרטל האגדי. כל רגע שעוברים לשדר אחר הוא בזבוז". וגם: "גרטל מתעלה על עצמו בדיון האם שחיית חזה משפיעה על גודל החזה של הנשים". עידן אלתרמן הוסיף :"משה גרטל כעת זכה במדלית זהב בקיטורים למרחק של 8 דקות", כשהוא מתייחס לקיטורים הבלתי פוסקים של גרטל על עמדת השידור הגבוהה מדי ועל התנאים להם זוכים השדרים בלונדון. גם בפייסבוק תמצאו אינספור סטאטוסים העוסקים בשידוריו של גרטל. 

מוטי קירשנבאום, שליח mako ללונדון, רואה את הצד החיובי: "השנה הצוות הישראלי מנצח בבריכה. גרטל יש רק אחד והוא נותן שואו. הוא בעל ידע גדול וסוחף אותך בלאומיות וגאווה. נוזף בבמאי שלא נותן קלוז אפ לישראלי ומחפש את המגן דוד על הכובע. לפני כמה שנים חשבתי שהוא מגוחך, אבל עם הזמן התרגלתי והוא חלק מהבריכה האולימפית ואני מעדיף אותו אפילו על פני השדר המעולה של יורוספורט. צריך לזכור שהשידור מהבריכה הוא עבודה. שעות ארוכות בבוקר ובערב במשך שבוע, לא קל. ד"ר בוקי צ'יש מלמד אותי הרבה על שחיה. למשל זה שהליטאית בת ה-15 ניצחה הרבה בזכות מידת חזה קטנה וכשתגדל ותתפתח, היא עלולה לטבוע". גם מהסמסים בשידור קירשנבאום מרוצה: "כל עוד זה במינון הנכון זה יפה מאד. אנשים כמונו שלא בקיאים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות מחכימות".