איזו דרמת ענק  (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
איזו דרמת ענק (gettyimages)|צילום: ספורט 5

היה ברור לכולם שרוסיה של דייויד בלאט היא נבחרת חזקה ביותר שתתמודד בוודאי על מדליה אולימפית. אבל אף אחד לא ידע שיש לה גם מזל. הערב (חמישי) היא נזקקה לו והוא הגיע בדמות שחקן אלמוני יחסית בשם ויטאלי פרידזון שנתן לרוסים את הניצחון 4 שניות לסיום, 74:75 מול הברזילאים ההמומים.

"זה היה משחק נהדר עם סוף דרמטי לכל מי שאוהב כדורסל", אמר בלאט לערוץ הספורט. "זו היתה חויה נדירה. ברזיל הובילה ברבע הראשון, ולאחר מכן לקחנו את השליטה במשך שניים וחצי רבעים וסיימנו את הרבע השלישי ביתרון 11. הם נגסו לנו ביתרון והרבע האחרון היה נפלא בזכות הסל הנהדר שלנו בסיום. אנחנו במאזן מצוין, ויש פה חבורה של שחקנים שנהנים מכל רגע בלונדון. האולימפיאדה זה דבר מדהים ובשבילי זו חוויה מקסימה בפעם השניה". לגבי המשך דרכו ברוסיה אמר בלאט: "התחייבתי למכבי, למשפחה לי ולעצמי שזה הטורניר האחרון שלי עם רוסיה, אבל בואו ונחכה אחרי המשחקים בלונדון ועד אז אני לא מתעסק בזה".

איזו דרמה התחוללה בהיכל בלונדון. הרוסים הובילו בבטחה לאורך כל המשחק וברבע האחרון הברזילאים נגסו לאט לאט בפער עד השיוויון. הספסל הדרום אמריקאי כבר רקד את ריקוד הניצחון כשהנבחרת עלתה ל-72:74 מסל של הווארטס 6 שניות לסיום. אבל אז נכנס לתמונה הישראלי. דייויד בלאט כנראה נתן לשחקניו הרבה ביטחון ובמיוחד לפרידזון שקיבל את הכדור על קו השלוש בפינה, הסתובב וצלף. מזל? יכולת? אימון? תקראו לזה איך שתרצו, זה היה מדהים.

רוסיה עלתה למאזן של 0:3 בטורניר ולמקום הראשון בבית כשיש עוד שני מחזורים לסיום השלב. בעקבות המצב הזה, הנבחרת של בלאט נמנעה כמעט בוודאות ממפגש עם ארצות הברית כבר ברבע הגמר, זאת אם יוצאים מנקודת הנחה שהאמריקנים יסיימו בפסגת הבית המקביל. לברזיל נשארו סיכויים טובים לעלות גם כן, בעיקר בגלל שהראתה יכולת טובה מאוד, לא נתנה לרוסים לברוח והאמינה שאפשר לנצח נבחרת שנתנה בראש ליריבותיה במחזורים הקודמים.

מהלך המשחק
לשתי הקבוצות לקח זמן להיכנס לעניינים, אבל ברזיל עשתה את זה ראשונה עם שלשה של גארסיה. קירילנקו, שבדקות הראשונות לא קלע נקודות, ירד לספסל עם פציעה קלה בברך. שבד איפס את היד שלו והעלה את רוסיה ליתרון ראשון 5:7. עד סוף הרבע, ברבוסה וספליטר הברזילאים נכנסו למשחק והרבע הסתיים עם 15:20 לברזיל. לרבע השני רוסיה עלתה כבר עם קירילנקו בחמישייה והצליחה לצמצם ל-22:20. מרגע שהפנומן הענק נכנס, המשחק עבר לידיו, 14 נקודות ברבע אחד והנבחרות ירדו למחצית כשהלוח מראה 40:32 לרוסיה.

פרידזון, קנה את עולמו (GETTYIMAGES) (צילום: ספורט 5)
פרידזון, קנה את עולמו (GETTYIMAGES)|צילום: ספורט 5

במחצית השנייה הקבוצות המשיכו באותה היכולת כשהפעם טימופיי מוזגוב היהה האיש החם של רוסיה כשסיים את הרבע השלישי עם 15 נקודות. ברבוסה הברזילאי חתם את הרבע עם שלשה נהדרת, 59:53 לרוסים. ואז הגיע הרבע הרביעי. ברזיל צימצמה והילאריו העלה את הקבוצה ליתרון מהקו. טיילור וברבוסה המשיכו במומנטום והעלו את הברזילאים ל-65:70. מוזגוב נתן עוד 2 נקודות וטיילור קלע גם, 72:67 לברזיל.

שבד המצוין נתן את הנקודה ה-14 שלו במשחק והקטין ל-72:67. 26 שניות לסיום, שבד קבר שלשה אדירה והשווה, 72:72. ואז הגיעה הדרמה הגדולה. הווארטס העלה את הירוקים-לבנים ל-72:74 כשנשארו רק 6 שניות לסיום. בלאט לקח פסק-זמן, הרגיע את שחקניו וזה השתלם. 4 שניות לסיום, הכדור נמסר לפרידזון על קו השלוש בפינה, הבחור הצעיר הסתובב והכניס סל חלק. 74:75 מדהים לרוסיה בסיום.

הצטיינו ברוסיה: קירילנקו עם 19 נק', מוזגוב 18, שבד 17 נקודות. לברזיל: ברבוסה עם 16 נקודות, טיילור 12, הווארטס 8.

ארגנטינה - תוניסיה 69:92
אחרי ההפסד לצרפת, האלביסלסטה שמרה על מיקום טוב לקראת המשך הטורניר עם קאמבק מרשים מול אלופת אפריקה. כמו מול ארה"ב, התוניסאים פתחו טוב ואפילו הצליחו לסגור את הרבע הראשון ביתרון 14:28. בנקודה הזאת החליט מאנו ג'ינובילי שהוא וחבריו השתעשעו מספיק ולחץ על הדוושה.

הכוכב של סן אנטוניו הוביל את  קלעי ארגנטינה עם 24 נקודות, 6 ריבאונדים ו-3 אסיסטים והתוניסאים חזרו לגודלם הטבעי. קרלוס דלפינו הוסיף 21 נקודות ולואיס סקולה המאסיבי תרם 20 נק', 10 ריב' ו-5 אסיסטים.

במחזור המשחקים הבא תתמודד ארגנטינה מול ניגריה ותנעל את שלב הבתים במפגש מול ארצות הברית המאיימת. לתוניסיה נותרו משחקים מול צרפת וליטא.