שטיינברג: "זה פגע בה באימונים בשנה האחרונה, אבל היא עמדה בזה בגבורה והצליחה באולימפיאדה"|צילום: ספורט 5

בשייט המדליות של לי קורזיץ בווימות' בשבוע שעבר, שימש שחר צוברי כפרשן. בסיום המקצה, כשהיה ברור שמדליה כבר לא תגיע, אמר צוברי שקורזיץ מתמודדת עם מצב בריאותי לא פשוט ובכך רמז על מה שהגולשת עצמה חשפה ב"ידיעות אחרונות", בראיון שיתפרסם במוסף "7 ימים" בסוף השבוע. קורזיץ מתמודדת בשנים האחרונות עם מחלת דם קשה והיא אף לקחה כדורים כימותרפיים, וכל זאת במקביל להכנות המפרכות לאליפויות עולם ולאולימפיאדות.

דרכה של קורזיץ כגולשת החלה כבר בילדות. היא הלכה אחרי אחיה תום לים, ומהר מאד התבלטה כגולשת בעלת כשרון נדיר, אחת שנועדה לגדולות. כבר אז, כשהיא עוד נערה, התגלתה המחלה. "היא גדולה מהחיים. זו מחלה שמלווה אותה מגיל 16 וההתמודדות היא ללא הפסקה", מספרת אימה מיקי. "אבל היא ספורטאית אמיתית ושום דבר לא עצר בעדה אף פעם. אני אמא שסומכת עליה בכל דבר ואם היא בחרה בדרך של הספורט, אני בעדה".

"לי היא לא בנאדם בריא", אומר יאיר סוארי מאמנה שנים רבות, "עוד לפני שגילו את המחלה היא סבלה מכאבי ראש איומים. היה לה מאד קשה כילדה, אם זה בבית ספר ואם זה בים". קורזיץ החלה לקחת כדורים שהביאו לקושי להתמודד עם קור. "זו אחת ההתמודדויות הכי קשות לגולש. נוסעים הרבה לאירופה, נכנסים למים קפואים, ועבור קורזיץ היה מדובר בקושי שלא ייאמן", מוסיף סוארי.  

"היא לא תשתמש במחלה כתירוץ להפסד באולימפיאדה בשום אופן"

למרות הקשיים, הכשרון הטבעי של קורזיץ ויכולת ההתמדה הביאו אותה למרומי הפודיום בשלוש אליפויות עולם ולמקום השישי באולימפיאדה לונדון שרק הסתיימה. מי שחושב שקורזיץ בחרה לחשוף את הקשיים דווקא עכשיו כתירוץ לכישלון בניסיון להביא מדליה אולימפית, שיחשוב שוב. "מראש היא אמרה שתחשוף את המחלה אחרי האולימפיאדה", אומרת אימה, "זה בוודאי לא תירוץ להפסד עבורה והיא יודעת את זה. עובדה שהיא הסתירה את זה עד עכשיו ואף פעם לא סיפרה". "בדיעבד הדרך שהיא עשתה היא יוצאת דופן וזה רק מעצים את ההישג באולימפיאדה", אומר עמית ענבר, חבר קרוב שבעצמו השתתף כגולש באולימפיאדת סידני, "היא לא חשפה את זה כי היא לא רצתה שזה יתפרש כתירוץ, אבל הצוות המקצועי והרפואי וכמובן שהמשפחה והחברים הקרובים ידעו כל הזמן".

קורזיץ. פחות ממקום שני יסבך אותה (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
"בגלל המחלה, היה לה קושי בהתמודדות עם הקור, ולגולש זה קריטי"|צילום: ספורט 5
מחלתה של קורזיץ ליוותה את כל הקריירה המקצוענית שלה. ענבר: "אני מכיר את הסיפור מקרוב הרבה מאד שנים. אני יודע כמה זמן וכאבים זה לקח ממנה. לא סתם בכל הראיונות במהלך התחרות האולימפית ביקשתי מאנשים לשלוח לה אנרגיות". "את כל התארים היא לקחה חולה", מספר סוארי, "בשנתיים האחרונות היה שינוי לרעה והיא סבלה מכאבים נוראיים. הרופאים לא ממש הצליחו לגלות מה זה".

בשנים האחרונות קורזיץ החלה לקחת כדורים כימותרפיים וסבלה מכאבים עזים, וכל זה כשהיא בעיצומה של שנה אולימפית תובענית. "זה פגע באימונים שלה ללא ספק", אומר גור שטיינברג, מאמן נבחרת השיט, "אבל היא עמדה בזה בגבורה רבה והתאמנה טוב. עובדה שהתוצאה שהביאה באולימפיאדה היא הטובה ביותר מכל הנבחרת". "ההתמודדות של לי היתה הקשה ביותר מכל המשתתפים באולימפיאדה", אומר ענבר, "זו התמודדות פיזית וספורטיבית ומנטלית ברמות הכי גבוהות, וכל זה שהיא ממש לא בקו הבריאות".

קורזיץ המשיכה את שגרת הספורט כשהיא משלבת בחייה ביקורים בבתי חולים ובדיקות רפואיות. האכזבה בסיומה של אולימפיאדת לונדון צרבו בזיכרון את התמונה בה קורזיץ בוכה במהלך ראיון טלויזיוני. אבל אז כמעט אף אחד לא ידע על הדרמה שמאחורי הקלעים. "זה לא משהו שהסתרנו. פשוט יש פה עניין של חיסיון רפואי. זה מידע אישי", אומר שטיינברג. "עכשיו היא בחרה לספר, אף אחד לא יכול היה לספר את זה במקומה".