הביא כבוד. טומרקין (צילום: רויטרס)
טומרקין הערב. זכה בשתי מדליות באליפות אירופה לפני כחודשיים|צילום: רויטרס
ערב גדול ונדיר לספורט הישראלי. אנדיוני ניצחו את הטניסאי הבכיר בעולם רוג'ר פדרר עם בן זוגו השוויצרי ואורינקה ועלו לרבע גמר טורניר הזוגות, אלכס שטילוב נתן עוד הופעה מצויינת כשסיים 12 בגמר הקרב רב וראשון בתרגיל הקרקע בדרך, אולי, למדליה היסטורית בענף ההתעמלות ביום ראשון. לי קורזיץ שמרה על מקומה בצמרת הדירוג אחרי ארבעה שיוטים, אבל גולת הכותרת היא כמובן ההישג של יעקב טומרקין.

השחיין הישראלי הצעיר העפיל הערב לגמר אולימפי היסטורי בשחיה. גמר ישראלי ראשון מאז איתן אורבך בסידני 2000. אל מול אימו שהיתה ביציע נתן טומרקין את משחה חייו, סיים חמישי במקצה חצי הגמר הראשון עם 1:57.33, והישווה את שיאו הישראלי מהבוקר. אחרי המקצה השני התברר שהתוצאה שווה העפלה לגמר ה-200 מטרים גב מהמקום השמיני, מרחק 2 מאיות מהמקום התשיעי. הגמר ייערך מחר בעשרה לעשר בלילה.

"אני עוד לא מעכל", אמר לתקשורת הישראלית אחרי המשחה, "אני חצי בהתרגשות וחצי מתכונן למחר. הייתי בשוק. אחרי שסיימתי חמישי במקצה שלי לא ידעתי אם לשמוח או להיות עצוב. כשהבנתי שאני בגמר הייתי בשוק. המטרה לפני האולימפיאדה היתה חצי גמר, אבל ידעתי שהגמר בהישג יד והנה זה קרה. דברים כאלה קורים באולימפיאדות. תודה רבה לכל מי שתמך ושלח סמסים". מאמנן הנבחרת, ליאוניד קאופמן הוסיף בהתרגשות: "זו היתה עבודת צוות, האמנתי בו".

פרץ לתודעה כשזכה בשתי מדליות באולימפיאדת הנוער בסינגפור

למרות שהוא רק בן 20, טומרקין היה אחד הספורטאים הראשונים שהבטיחו מקומם בלונדון 2012. זה קרה אחרי שהעפיל לחצי גמר אליפות העולם בשנחאי לפני כשנה. הוא נולד במוסקבה ועלה בגיל שנה לארץ. מגיל צעיר התבלט ביכולתו כשהשיג תוצאות איכותיות בכל שכבת גיל ונחשב כישרון בולט. ב-2010 פרץ לתודעת חובבי הספורט כשזכה בשתי מדליות במשחי הגב התובעניים במשחקים האולימפיים לנוער בסינגפור.

באליפות אירופה בשחיה, בהונגריה, לפני כחודשיים, זכה בשתי מדליות ארד, במקצי הגב. באיגוד השחיה והוועד האולימפי סימנו אותו כמי שיכול להעפיל לגמר בריו 2016. על לונדון דיברו יותר כחוויה שתחשל אותו לקראת האולימפיאדה הבאה. אבל טומרקין חשב אחרת. לפני האולימפיאדה הוא כבר אמר : "חצי גמר הוא ריאלי עבורי וגמר אולימפי יהיה יוצא דופן. חשוב שאשפר את השיא הישראלי". ובכן, טומרקין עשה את כל אלו.

אין תמונה
אורבך. האחרון שהיה בגמר אולימפי: "מדובר בשחיין הישראלי הטוב ביותר"
איתן אורבך, הראשון והאחרון עד הערב שהיה בגמר אולימפי: "אני באקסטזה, לא יכול למחוק את החיוך מהפנים. שאפו ליעקב טומרקין, שאפו לליאוניד קאופמן, יש לי צמרמורת, השחיה הישראלית עלתה מדרגה וזה מדהים. כבוד גדול, מדובר בשחיין הישראלי הטוב ביותר כיום". אניה גוסטמלסקי, שהתחרתה בשתי אולימפיאדות הוסיפה: "התרשמתי מאד, התרגשתי מאד. הראש שלו מתעלה אפילו על היכולות הגופניות שלו, לא רואה עצמו כנחות יותר מאחרים. המון הערכה וכבוד כי אני יודעת כמה זה קשה". שחיין העבר גיא ברנע: "כשרון ענק. יכול מאד להיות שיהיה השחיין הטוב בהיסטוריה של ישראל. עמד בלחץ האדיר כמו גדול. בריו כבר ידברו עליו כמועמד למדליה".

ראש הממשלה בפייסבוק: "כל הכבוד לספורט הישראלי. ברכות לטומרקין"

בדף הפייסבוק של ראש הממשלה נתניהו מיהרו לברך: "כל הכבוד לספורט הישראלי: ברכות לצמד הטניסאים יוני ארליך ואנדי רם על ניצחונם הגדול על המדורג ראשון בעולם רוג'ר פדרר ושותפו השוויצרי, וברכות ליעקב טומרקין על העפלתו לגמר האולימפי במשחה 200 מטר גב". בטוויטר, יוסי בניון צייץ: "שחיין ישראלי בגמר, איזה כיף". אלרוי כהן מהפועל ת"א הוסיף: "חוויה ענקית היתה לראות את יעקב טומרקין. אתם קולטים?". ציון נאנוס: "מלך, יעקב טומרקין, פשוט מלך ויסלחו לי חבריי בג'ודו ובשיט". ליאור פרידמן, שליח חדשות 2 לאירופה: "יעקב טומרקין זה היון תומרקין החדש". מחר, בעשרה לעשר, כאמור, הגמר האולימפי השני אי פעם בהשתתפות שחיין ישראלי.