sportFive1071714 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

תעשיית הגיימינג עוד לא מפותחת בארץ כמו בחו"ל, אבל זה ממש לא מפריע לאומת הסטארט אפ להוציא מתוך שורותיה כמה וכמה חברות שעוסקות בתחום זה, שרק הולך ונהיה פופולרי משנה לשנה.

אחת מהגדולות והמרשימות שבהן היא Overwolf: חברה שנוסדה בארץ בשנת 2010 ותחילה בנתה פלטפורמה לפיתוח ומוניטיזציה של אפליקציות ומודים למשחקי מחשב. בחודשים האחרונים רכשה Overwolf את פלטפורמת המודים CurseForge של Twitch, בבעלות אמאזון - וכעת היא מטמיעה את שתי המערכות ביחד.

אז על מה בעצם מדובר? CurseForge היא פלטפורמה מובילה לניהול מודים, שמאפשרת למצוא מודים חדשים, להוריד ולעדכן אותם בקלות. קצת בדומה ל-Steam Workshop, שהיא פלטפורמה לניהול והפצה של תכנים המיוצרים ע"י קהילת השחקנים עבור משחקים שונים. פלטפורמת CurseForge תומכת במודים עבור מספר משחקים, ביניהם Minecraft ו-World of Warcraft, והרשימה רק הולכת וגדלה.

מודים אמנם אינם דבר חדש בעולם הגיימינג, אבל הם הולכים וצוברים תאוצה בתקופה האחרונה כחלק ממגמת העלייה הכללית בענף. באופן כללי ניתן לראות בתוך מגמה זו עלייה בפופולריות של תכנים למשחקים, שמיוצרים ע"י השחקנים עצמם כאשר הקהילה ממשיכה לייצר עוד ועוד תכנים למשחקים, בין אם אפליקציות ובין אם מודים שמציעים מצבי משחק חדשים וחוויות שונות בתוך המשחק – חיי המדף של המשחקים מתארכים והקהילה כולה מרגישה יותר מחוברת אליהם.

פלטפורמת המודים CurseForge, קרדיט: OVERWOLF  (צילום: ספורט 5)
פלטפורמת המודים CurseForge, קרדיט: OVERWOLF |צילום: ספורט 5

חשוב לציין שהרבה לפני הכניסה לעולם המודים, הפלטפורמה של Overwolf הייתה מיועדת אך ורק לבנייה ולמונטיזציה של אפליקציות למשחקים. מאז ועד היום נעשתה דרך משמעותית מאד בתחום זה, ומספר היוצרים והאפליקציות שנבנות רק הולך וגדל. יש כיום אפליקציות רבות ומגוונות שמפותחות דרך הפלטפורמה, והן מיועדות למשחקי המחשב הפופולריים ביותר - כותרים כמו Call of Duty Warzone, League of Legends, Among Us, Hearthstone, Valorant, Rainbow Six Siege ועוד.

סטרימרים ברשת, למשל, יכולים להשתמש בסוג מסויים של אפליקציות כדי לשדר את המשחק שלהם. יש אפליקציות שיודעות לזהות ולנטר באופן אוטומטי את הרגעים הגדולים במשחק – נצחונות, הפסדים ושאר מהלכים משמעותיים. ניתן לשדר או לפרסם ברשתות החברתיות את התיעוד האוטומטי הזה, או לחלופין לעבור באופן ידני על הקטעים שצולמו, לבחור מתוכם, לערוך ולפרסם.

אפליקציות אחרות, למשל, יודעות לאסוף נתונים על ביצועים בתוך המשחק, להציע טיפים לשיפור, לספק תובנות שונות ולאמן שחקנים. מגוון האפליקציות הוא רחב, והסוגים השונים מיועדים לשחקנים שונים – החל משחקנים חובבנים שמשחקים להנאתם ורוצים להתנסות לשם החוויה, ועד לשחקנים מקצועיים שמתחרים בטורנירים וחייבים להיות במיטבם כדי לנצח.

הפלטפורמה של Overwolf אמנם מיועדת לכל אחד שרוצה ליצור אפליקציות למשחקים, ולא רק למפתחים מנוסים - אך חשוב לציין כי נדרש מעט ידע מקדים כדי להתחיל לפתח באמצעותה. עם זאת, מי שמעוניין להתחיל לפתח לא צריך לחשוש: החברה מספקת עזרה, תמיכה והדרכה לקהילת היוצרים, ושמים דגש על החופש הקריאייטיבי - גישה שהיא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של החברה.

הפלטפורמה מהווה בית ליותר מ-30,000 יוצרי תוכן וכ-90,000 אפליקציות ומודים שונים. נכון להיום, הפלטפורמה מונה כ-15 מיליון שחקנים פעילים בחודש, וזכתה ליותר מ-5 מיליארד הורדות של מודים, עם קצב גידול של כ-250 מודים חדשים בכל יום. מדובר בצמיחה של 400% במספר המשתמשים בשנה האחרונה.

בדומה לסטרימרים שלקחו את התחביב שלהם צעד קדימה והפכו להיות גיימרים במשרה מלאה, כך עשו גם לא מעט יוצרי תוכן המפתחים אפליקציות דרך אוברוולף. יש כאלה שהצליחו להפוך את בניית אפליקציות המשחקים שלהם לעבודה של ממש, כזו שגם מצליחה לייצר עבורם הכנסה חודשית.

על פי הנתונים של אוברוולף, כ-25% מאפליקציות המשחקים שפותחו דרך הפלטפורמה מכניסות כ-30,000 דולר בחודש. האפליקציות המובילות מצליחות אף לייצר רווחים של מיליון דולר בשנה - כך שלא מפתיע שיותר ויותר שחקנים ומפתחים קופצים על ההזדמנות להשתמש בפלטפורמה.

 

תמיכה במשחקים הכי חמים: חנות האפליקציות של Overwolf (צילום: ספורט 5)
תמיכה במשחקים הכי חמים: חנות האפליקציות של Overwolf|צילום: ספורט 5

ולכל אלה החוששים מתסריט של "מערב פרוע" בו המודים והאפליקציות לא נמצאים תחת פיקוח, וכל יוצר יכול לעשות כרצונו - אל חשש. החברות שמפתחות את המשחקים עצמם משתפות פעולה באופן מלא עם אוברוולף, וכל אפליקציה או מוד שעולים לפלטפורמה, נמצאים תחת פיקוח מתמיד.

במקרים בהם מפותחים תכנים שאינם תואמים את רוח הקהילה או המשחק, או שאינם עומדים בקווים המנחים ובדרישות - מתחיל תהליך משותף של יוצרי התוכן ושל אוברוולף, כדי לעשות את ההתאמות והשינויים הדרושים. מדיניות זו מביאה לידי ביטוי את אחד העקרונות המנחים של אוברוולף, לפיהם הקהילה צריכה להתפתח באופן כמה שיותר עצמאי ואורגני.

אוברוולף למעשה מהווה סוג של נקודת ממשק בין של חברות המשחקים לבין קהל השחקנים. האפליקציות והמודים שמפותחים דרך הפלטפורמה מאפשרים למשחקים להישאר רלוונטיים ובעלי חיי מדף ארוכים, וקהילת השחקנים והמפתחים נהנים מהאפשרות להשפיע ולעצב את המשחקים שהם אוהבים.