חברת Valve היא אחת מהחברות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם הגיימינג. מעבר למשחקי ה-eSports הפופולארים שלה - קאונטר סטרייק ו-Dota 2, החברה מפעילה את פלטפורמת סטים - החנות הדיגיטלית עבור שחקני המחשב האישי שדרכה שחקנים יכולים לרכוש משחקים.
כעת נמסר כי הענקית מוצאת את עצמה בצרות לאחר שהוגש כנגדה מכתב תביעה משרד עורכי דין פרטי בקליפורניה - שעליו חתומים חמישה גיימרים שמעוניינים לנקוט באמצעים משפטיים כנגד החברה.
מכתב התביעה מציין כי למעשה פלטפורמת סטים מונעת תחרות בשוק הגיימינג ומקבעת את המחירים עבור המשחקים גם בפלטפורמות דיגיטליות אחרות, כמו החנויות הדיגיטליות של מיקרוסופט או חברת אפיק - מה שמקשה עליהן להציע מחירים אטרקטיביים יותר עבור המשחקים.
Lawsuit accuses Valve of abusing Steam market power to prevent price competition https://t.co/EqLbx4tLGk
— Eurogamer (@eurogamer) January 30, 2021
במכתב צויין: "חברת Valve מחזיקה בבעלותה את הפלטפורמה המשמעותית ביותר עבור מפתחי ומפיצי משחקים בתחומי ארה"ב, אך החברה לא שומרת על מעמדה באמצעות מחירים אטרקטיביים בהשוואה למתחרות בשוק. במקום לעשות זאת, Valve מנצלת את כוחה של הפלטפורמה ומכריחה את המפתחים לאשר את תנאי ההפצה בסטים - שם הם מאשרים סעיף המציין כי המשחק ישווק באותו המחיר בכל שאר הפלטפורמות כפי ששווק בסטים".
"סטים למעשה פוגעת בחדשנות על ידי כך שהיא יוצרת מחסומים מלאכותיים כנגד הפלטפורמות האחרות. בשוק מרוכז כמו שוק הגיימינג, מתחרות חדשות עשויות להועיל לצרכן, להציע מחירים זולים, ובכך להשיג נתח שוק. במידה ו-Valve לא הייתה כוללת את אותו הסעיף בחוזה ההפצה שלה, השוק היה יכול לתפקד ולהתפתח כראוי, ופלטפורמות נוספות היו מסוגלות להתחרות במחירים של סטים. פלטפורמות שמתחרות אחת בשנייה יאפשרו יותר רווחים עבור מפתחי המשחקים, וכך יוכלו להציע את המשחקים גם במחירים זולים יותר עבור הצרכן".
מכיוון וזו לא הפעם הראשונה ש-Valve מוצאת את עצמה במרכז הדיון על תחרות ומחירים בעולם הגיימינג, מכתב התביעה משתמש כראיות גם בציוצים ממהלך שנת 2019 של לא אחר מאשר טים סוויני - מנכ"ל חברת אפיק המתחרה.
באותם ציוצים מציין סוויני כי ל-Valve קיימת זכות הווטו להחליט על מחירם הסופי של המחירים למשחקים. בנוסף, סוויני ציין כי סטים גם לוקחת נתח הכנסות גבוה בהרבה מהמתחרות - מה שגורם ללא מעט מפתחות להמנע מהפצה בסטים לחלוטין, או לשווק תחילה את המשחקים שלהן בפלטפורמות המתחרות.
חשוב לציין שלא מעט חברות כמו יוביסופט או EA החלו לשווק את המשחקים שלהן בפלטפורמה עצמאית ובזו אפיק בזמן שסטים נשארה מחוץ למשחק, אך המחירים למשחקים חדשים לא בהכרח ירדו במחיר ועדיין נשארו בטווחי מחירים של 60 דולר.
The Subtitle of your answer is exclusives are good. My opinion is competition is very important but walling things apart encourage the wrong type of competition. You should want to compete on pricing not on access.
— nickreal03 (@nickreal03) January 30, 2019
It's not hard to grasp, really: if you manage a store, you don't want your partner in business to treat you like garbage and play you like the fool while offering far better deals to other stores.
— Roberto Bruno (@IlTuco) February 2, 2019