אבי לוזון יעקב ושחר (צילום: עמית מצפה, מערכת ONE)
לוזון ושחר. הכדורגל לא היה אטרקטיבי גם כשעלה 20 מיליון דולר|צילום: עמית מצפה, מערכת ONE

כמות הטקסטים שנכתבה בשבועיים האחרונים על המכרז לשידורי הכדורגל הפכה את העניין הזה לקצת יותר מדי דביק. בסך הכל מכרז שידורים, אתם יודעים. הניסיון להבין למה אף גוף לא ניגש למכרז הזה - הרי הכדורגל הוא אותו כדורגל כבר 200 שנה כאן - הולידו עוד ועוד ספינים של גופי השידור כנגד ההתאחדות לכדורגל. השורה התחתונה של כל גופי השידור היא כזאת: המוצר הזה רדוד וגרוע, ואם כבר לקחת אותו אז אין סיכוי שזה יקרה במחירים שההתאחדות מבקשת.

להתאחדות לכדורגל יש ניתוח אחר לגמרי לכל מה שקורה במכרז הזה. ומבחינתה הסיפור יכול להסתכם במילה אחת פשוטה: קרטל. הנה גרסת ההתאחדות לכדורגל, תחושות אמיתיות, למה ביום ראשון כשיפתחו את תיבת המכרז - לא ימצאו שם אפילו הצעה כספית אחת.

1. הקרטל. התחושה העיקרית של אנשי ההתאחדות היא שהם נכנסו למארב מתוכנן היטב של גופי השידור. במלים אחרות, בהתאחדות טוענים לקרטל מאורגן ומנוהל היטב אותו מוליך ערוץ הספורט. ההסבר: ברגע שאף גוף לא ניגש למכרז, מבחינה מעשית ההתאחדות תיאלץ לתמחר את החבילות מחדש, הפעם במחירים נמוכים יותר בתקווה שאז הגופים ייכנסו.

בהתאחדות טוענים שערוץ הספורט דאג להעביר מסרים לגופי השידור השונים שיישארו מחוץ למכרז, ואחרי שהמחירים יירדו - הערוץ יסתער על כל החבילות המוזלות, ייקח לעצמו את הדברים בהם הוא מעוניין וימכור הלאה את יתר החבילות. החשש היחיד של ערוץ הספורט היה שרק גוף אחד יכול לפרק לו את הקרטל, פורטל האינטרנט ONE שמאוד מעוניין בחבילת הסלולר והאינטרנט. בסופו של דבר ב-ONE העדיפו להישאר בחוץ בגלל מחיר המינימום הגבוה לחבילה (13 מיליון שקל).

בהתאחדות מודים כי מבחינתם ערוץ הספורט הוא המפתח לכל הפלונטר, אלא שלצערם גם הוא קורא את המפה ומנצל את העובדה שלאור המצב הקיים של גופי השידור הוא למעשה השחקן היחיד בתמונה.

התחושה של ההתאחדות שלקרטל של ערוץ הספורט יש סיבה נוספת - בערוץ, שנלחם בימים אלו עם הרגולטור על עניין הערוצים בתשלום שלו, יש עניין להראות לרגולטור כי הוא לא משתתף במכרז מאחר שאין לו סיבה אמיתית לעשות כך כל עוד לא מאפשרים לו לשדר משחקים בערוצים בתשלום.

אם פעם יתנו לרשות להגבלים עסקיים לחקור את מה שעושים גופי השידור במכרז הזה, אומרים בהתאחדות, ימצאו שם כמה דברים מאוד מעניינים. כולם מדברים עם כולם, מתאמים עמדות, ועושים עלינו קרטל וקומבינה.

2. ספורטפייב. בהתאחדות לכדורגל מגלגלים לראשונה חלק מהאשמה למצב הקיים גם על חברת ספורטפייב, שמשווקת עבור ההתאחדות את זכויות השידור. בהתאחדות טוענים שלמרות שמבחינה אובייקטיבית קשה מאוד להתנהל מול גופי שידור גוססים, הרי שמגוף כמו ספורטפייב, המומחה מספר 1 בעולם בתחום שיווק זכויות הכדורגל, ציפו לעשות מהלכים כדי שלא יגיעו למצב הזה. להיות יותר אקטיביים. לא ייתכן, אומרים בהתאחדות, שספורטפייב הוציאה לדרך מכרז שאף אחד לא ניגש אליו.

התחושות הן שייתכן והמחיר שקבעה ספורטפייב (בתיאום עם ההתאחדות, יש לציין) היה גבוה מדי והיקשה על גופים להיכנס; למה קבעו סכומים גבוהים מדי? הלך הרוח שמגיע מההתאחדות הוא שספורטפייב לא חיו את השטח מספיק טוב, או שנפלו לכל המלכודות שהטמינו להם גופי השידור. למה הכוונה? לכך שספורטפייב בנו את כל האג'נדה השיווקית שלהם על בסיס איזושהי תחושה שערוץ הספורט ייכנס למכרז וייקח את כל החבילות.

המסר שעובר מההתאחדות בהקשר הזה הוא מאוד פשוט: אנחנו עדיין מאמינים מאוד בספורטפייב, אבל יש לנו תסכול וכעס עליהם. הרי בדיוק בשביל זה נחתם הסכם עם ספורטפייב לשש שנים, כדי שבתקופות כאלו גרועות הם ישתמשו בכל הניסיון שלהם כדי להוציא את ההתאחדות מהבוץ.

3. טענת המוצר הרדוד (הספינים). בהתאחדות טוענים שנוצר מצב אבסורדי לפיו גופי השידור פוגעים במוצר שהם עצמם ניזונים ממנו, בין היתר כדי להוריד את מחיר הזכויות. הדוגמה הגלויה ביותר היא זו של ערוץ 10. זה החזיק בזכויות של המשחק המרכזי בשלוש השנים האחרונות, דבר שלא הפריע לו לטענת ההתאחדות לנהל מלחמת חורמה און-רקורד בשנה האחרונה במסגרתה הכפיש את המוצר ופגע בו מבחינה תדמיתית.

בהתאחדות טוענים כי גם חברת צ'רלטון עושה הכל כדי לפגוע במוצר. מה ההסבר? צ'רלטון נעולה בתוך הסכם שש-שנתי עם ההתאחדות במסגרתו היא משלמת לה מדי עונה כ-6 מיליון דולר עבור המשחקים המשניים - סכום שהיה נכון לשוק מלפני שנתיים-שלוש. כיום נמצאים הצדדים בתוך הליך בוררות, אחרי שההתאחדות כבר חילטה לצ'רלטון ערבויות בסך 12 מיליון שקל. למה? לטענת ההתאחדות, מי שרואה את המשחקים שצ'רלטון משדרת בשבת של ליגת העל מבין שהם עושים הכל כדי לגמור את הכדורגל הישראלי ולהחזיר את הזכויות להתאחדות. ואז מה? אז בגלל שהם השחקן היחיד בשוק השידורים בתשלום, הם יסתערו על אותה חבילה, הפעם במחירי השוק הנמוכים של 2009.

ומה לגבי הרייטינג המידרדר והטענה כי הכדורגל הישראלי הפך להיות גרוע כל כך? בואו לא נהייה תמימים, אומרים בהתאחדות לכדורגל. גם כששילמו מעל 20 מיליון דולר עבור הזכויות, גם אז הכדורגל לא היה אטרקטיבי. הכל עניין של הסיטואציה בה נמצא השוק. קחו לדוגמה את שמעון גרשון, אומרים בהתאחדות. הוא אותו שחקן כדורגל כבר חמש שנים, אבל בעוד שבהפועל ת"א הוא היה שווה שכר של 200 אלף דולר לעונה, בבית"ר הוא קיבל בין-לילה חוזה של 500 אלף דולר. היתה סיטואציה בשוק שגרמה לזה לקרות. גרשון הרי לא הפך להיות שחקן טוב יותר. המצב של גופי השידור המרוסקים, ביחד עם הרגולציה שמפחידה את כולם, גורמת לזה שנכון לעכשיו כוחות השוק מפחיתים את ערך המוצר.

פאנטיני וקטן מתחבקים (צילום: עמית מצפה, מערכת ONE)
קטן ופאנטיני. יופיעו על המסך שלכם גם העונה?|צילום: עמית מצפה, מערכת ONE

על מה בכל זאת בונים בהתאחדות לכדורגל? הכניסה של החבילה הדיגיטלית אוטוטו, שאולי תניע מהלכים מכיוון הכבלים והלוויין ותזרוק שחקן חדש לשוק. עוד שחקן אחד בשוק הזה שאין בו שחקנים בכלל, יכול להיות משהו שאפילו הקרטל החזק ביותר לא יעמוד בפניו.

תגובות:

מנכ"ל ספורטפייב, דירק שלונץ: "למען האמת אני קצת מופתע מהביקורת של ההתאחדות כי אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. אני מודה שידענו שהולך להיות קשה, אבל מתברר שלא ידענו עד כמה יהיה קשה המכרז הזה. בכל מקרה, זה חכמה קטנה מאוד לבוא אחרי מעשה ולהגיד שהמחירים שקבענו היו גבוהים מדי, המחירים היו בהתאם לבדיקות שעשינו בשוק. יש בעיה אחת עיקרית מאוד כאן: הרגולציה שמחייבת לשים את רוב המוצרים בערוץ פתוח, היא רגולציה חמורה יותר כמעט מכל מקום אחר בעולם, וזה הופך את העניין למאוד מורכב.

ההתאחדות לכדורגל בלחץ, וגם אנחנו בלחץ, אבל אנחנו מאמינים שנגיע בסופו של דבר למטרה. צריך לזכור ששוק התקשורת הוא מאוד דינמי, ובכל העולם היו סיטואציות שבהם המחירים ששולמו על שידורי ספורט ירדו ועלו בחזרה".

מחברת צ'רלטון נמסר: "אנחנו בבוררות עם ההתאחדות לכדורגל ומנועים להגיב בנושא". עם זאת, הלך-הרוח בצ'רלטון כלפי ההתאחדות לכדורגל הוא שאם יש חוסר שביעות-רצון כזה גדול, הרי שההתאחדות מוזמנת לפנות לערוץ מקומי אחר אם תימצא שיהיה מוכן לקחת על עצמו את השידורים.

מערוץ הספורט העדיפו שלא להתייחס לנאמר בכתבה.