sportFive1246645 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
מה פוטצניאל הקהל של הפועל ת
מה פוטצניאל הקהל של הפועל ת"א? (אלן שיבר)|צילום: ספורט 5

בדיקת נאותות היא ה'באזז וורד' החדש בקרב אוהדי הפועל ת"א: "הנה יבואו מי שיבואו ויבדקו את המצב של הפועל וזה מה שיקבע האם הקבוצה תוכל לעבור לידיים חדשות".

אוהדי הפועל למודים לקח מההיסטוריה, בה עברה הקבוצה לידיים חדשות מדי כמה שנים כאשר הבעלים החדשים בכל פעם מצאו את עצמם "מופתעים" כשהתגלו דברים שלא ידעו עליהם. אותם אוהדים מתרגמים את בדיקת הנאותות כבדיקה שבה מחפשים את כל הבעיות.

אבל למעשה בדיקת נאותות היא תהליך מעט שונה. מטרתה של הבדיקה היא הבנה גבוהה ככל האפשר של הבעלות החדשה את המצב המלא של העסק הן בראייה לאחור, אבל להערכתי גם בראייה עתידית.

בואו נתחיל רגע לפרק את הנושא. מעיניים של אוהד, מה אני חושב שיעניין בעלים חדשים, במיוחד כאלה שמגיעים ככל הנראה מתרבות כדורגל וניהול ספורטיבי שונה.

אז החלק הראשון הוא כמובן החלק הפיננסי, אבל פה חשוב לזכור שמועדון כדורגל ישראלי הוא יחסית עסק פשוט, הן בהיקפים שלו והן במבנה ההוצאות שלו. הוצאות השכר הם המרכיב העיקרי ופה קשה למצוא הפתעות. עלויות אבטחה, שכירת אצטדיון ועוד מהווים חלק משמעותי בניהול התזרים, כלומר קל יחסית למצוא את מבנה ההוצאות, להסביר אותם, למצוא את ההתחייבויות, גלולות רעל כאלה ואחרות ועוד. גם בתהליך הפירוק, הבעיות הגדולות צפו מיד, המצב בקאס, כמות הבוררויות, צפי הכנסות, כולם יחסית קלים לבדיקה, זה לא אומר שזה ייגמר כמו שאנחנו רוצים, אבל מבחינת שקיפות והבנת המצב, אני הייתי מניח שזה ייגמר מהר.

אבל החלק המורכב הוא הפוטנציאל העסקי. פה העסק מתחיל להיות מעניין כי אם מסתכלים על הפועל ת"א כעסק, חייבים לשאול, מאיפה העסק הזה יכול לצמוח בשנים הבאות. פה כבר נדרשת הבנה עמוקה של השוק, הן המקומי והן הגלובלי, יישאלו שאלות של פוטנציאל תחום המזכרות, מזנונים, זכויות שידור, קשרי עירייה, מבנה הליגות בישראל, פוטנציאל ההשבחה של מחלקת הנוער, סיכונים רגולטוריים ועוד.

לדוגמא כל נושא קשרי עירייה ומועדון: זה תחום שאם רוצים באמת להבין אותו, נדרשת בדיקה עמוקה יותר מבדיקה פיננסית, איך זה עובד בישראל ואיך בת"א? מה חופש הפעולה של הפועל ת"א בנוגע למתחמי האימונים? האם ניתן להרחיב ולשפץ אותם? מה ההתחייבויות של הפועל מול בלומפילד? האם ניתן יהיה לשפר את ההסכמים מתאי צפייה ועד מזנונים? מה העלות הנדרשת לדוגמא כדי לשדרג את כלי הפרסום בבלומפילד ובמתחמי האימונים כדי להגדיל הכנסות מפרסום? אם כבר נגענו בהכנסות מפרסום, מה באמת הפוטנציאל העסקי מניהול חסויות? איך הנושא מנוהל היום ואיך ניתן להגדיל אותו? האם יש בכלל פוטנציאל ומה הם החסמים? זו כבר בדיקה הרבה יותר איכותנית ובדיקה איכותנית לוקחת הרבה יותר זמן

שאלה נוספת היא פוטנציאל קהל. פה כבר מדובר בעבודה מורכבת, כמה אוהדים יש באמת להפועל? איך מודדים פוטנציאל שכזה? מצד אחד יש מספרים ברורים של היסטוריה, אבל האם זה מרמז על הפוטנציאל, כמה קהל יש להפועל שלא מגיע למשחקים בגלל היכולת החלשה מזה שנים? להפועל יש גרעין קהל מאוד נאמן וזה נכס איכותני, אבל השאלה מה הפוטנציאל היא מאוד גדולה.

המשחק הכי מכניס (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
המשחק הכי מכניס (אלן שיבר)|צילום: ספורט 5

המשחק הכי מכניס כלכלית בהפועל הוא הדרבי התל אביבי. אפשר לנתח את השנים הקודמות ולהבין כמה מכניס דרבי בברוטו וכמה בנטו לאחר הוצאות אבטחה, קנסות ועוד, כמובן שניתן להניח די מהר שפלייאוף עליון שווה עוד דרבי וכל בר דעת מבין שהשאלה האם הפועל תשחק 2 משחקי דרבי ביתיים או אחד תלויה רק בהפועל ובשאלה האם היא תשחק בפלייאוף העליון, אבל השאלה האיכותנית והקשה יותר לבירור היא איך מכניסים הרבה יותר מכל דרבי. איך מביאים יותר קהל? שאלות של תחבורה ציבורית ודרכי גישה, מה ניתן לעשות כדי להגדיל את ההכנסה מיום משחק כזה? ממזכרות ועד נקניקיות במזנונים, האם אפשר למכור ולמסחר תחומים נוספים שהיום לא מתקבלות תמורתם הכנסות מהותיות. מהמאקרו למיקרו, זו אופייה של בדיקה כזו.

עוד נושא סופר מורכב הוא הפוליטיקה של עולם הכדורגל. מה זה מרכז הפועל, ההתאחדות והמנהלת? איך הפועל יכולה לפעול טוב יותר מול הגופים האלו כדי להגדיל הכנסות, כדי לשפר את מצבה, אילו שאלות מורכבות, דורשות הבנה עמוקה של השוק והם לא שאלות פיננסיות פשוטות.

כלומר יש לנו בדיקה שהיא למעשה תהליך עסקי מורכב שבמסגרתו הרוכש חייב להבין כמה שיותר פרטים טרום כניסתו למערכת, תארו לעצמכם רוכש של חברה קמעונאית, כמובן שהמצב הפיננסי הוא שאלה מהותית אבל גם הבנה של התחרות הנוכחית, העתידית, הסיכונים, הפוטנציאל, הרגולציה הם שאלות מורכבות, לפעמים אלו השאלות הבאמת מורכבות שלוקחות זמן ארוך.

לפי הפרסומים בתקשורת קבוצת הרכישה באה מתוך כוונה לראות בהפועל חלק מתוך תכנית עסקית מקיפה יותר, סביר להניח שיש להם KPI (מדדי ביצוע מרכזיים) ברורים לגביי הפוטנציאל העסקי, סביר להניח שהם רוצים להשוות את התוכניות שלהם למציאות בישראל. כניסה של גוף בינלאומי להשקעות בישראל היא תמיד מורכבת יותר מרוכש ישראלי שקונה חברה ישראלית. זה נכון דרך אגב לכל מקום בעולם, התרחבות גלובלית מורכבת יותר מהתרחבות לוקאלית.

למעשה בדיקת הנאותות הנוכחית היא בדיקה שרלוונטית לכדורגל הישראלי כולו. הנה באו אנשים שמומחים בניהול עסקי ספורט והם "מפשיטים" מועדון מוביל כדי להבין לעומק את מבנה ההפעלה שלו, לתשובות שהם יימצאו ולדרך שבה יפעלו מול זה תהיה משמעות רחבה יותר בשאלה, האם הכדורגל בישראל פועל במבנה שיכול למשוך אנשי עסקים או שאנחנו תקועים במבנה ענף שבו האטרקטיביות שלו מוגבלת.