כשבוע לאחר שבעלי קבוצות שונות באירופה ישבו כדי להעריך את השפעת הקריסה הכלכלית בארה"ב על המזומנים והמצב שלהם, מגיע עוד סימן שצריך להדליק נורה אדומה.

בלאק ואסיין מתחלפים 8.4 (צילום: רויטרס)
שחקני צ'לסי - כדורגל הוא תחביב יקר|צילום: רויטרס

תחת אוירת הלחץ והמשבר הנוכחי, ראשי הפרמייר ליג לא אהבו לשמוע את הנתונים שפרסמה סוכנות רויטרס לפיהם חלה ירידה משמעותית בהכנסות הקבוצות ממכירת חולצות.

בניגוד למצב בישראל שבו האוהדים לא מתייחסים לחולצת הקבוצה האהודה כאל פריט חובה מקודש, באנגליה כמעט כל אוהד רוכש בכל עונה לפחות חולצה חדשה אחת.

יש לזכור שלכל קבוצה יש מדים שונים למשחקי הבית ולמשחקי החוץ, וכן כי כמעט בכל עונה הקבוצות משיקות מדים חדשים – והאוהדים משתדלים להישאר מעודכנים.

במסיבות של בני נוער, חולצת המועדון היא אחת מהמתנות הפופולריות ביותר - גם אם מחיר חולצה רשמית מגיע ל-50-60 ליש"ט.

עתה מתברר כי חלה האטה בתחום הזה. קבוצות הפרמייר ליג הכניסו בשנה האחרונה 67 מיליון ליש"ט בלבד (כ-134 מיליון דולר) לעומת 75 מיליון ליש"ט שנה קודם לכן (כ-150 מיליון דולר).

מדובר בירידה משמעותית של 11 אחוז. זו הפעם הראשונה ב-15 השנים האחרונות שבה חלה ירידה במכירת חולצות ומרצ'נדייז בפרמייר ליג.

הממצאים מסתדרים גם עם דברים שנאמרו על ידי ארגוני האוהדים השונים באנגליה בשנתיים האחרונות. הם קבלו כי ההוצאות למשחק כדורגל – בכללן הכרטיס למשחק, דמי הנסיעה, ועלויות הבירה והמרצ'נדייז - עלו בצורה תלולה והפכו להוצאה כבדה מדי.

נכון שהביקושים לכרטיסים נותרו גבוהים, במיוחד בקרב הקבוצות הגדולות, אבל האוהדים הצהירו כי העסק מתחיל להיות יקר מדי עבורם – וטענו נגד הקבוצות כי הן מאבדות את הקהל העממי האמיתי שלהן כאשר המשחק הופך בקביעות לספורט של עשירים.

כרגע, מתוך 20 קבוצות פרמיירליג להן ההכנסה הגבוהה ביותר באירופה – כ-2 מיליארד ליש"ט בשנה – רק שמונה קבוצות סיימו את השנה עם רווחים. הצפי הוא שבגלל המיתון לקבוצות יהיה קשה הרבה יותר למצוא חסויות בשנים הקרובות ושפחות אוהדים יהיו מוכנים לשלם את הסכומים שדורשים מהם הקבוצות.