האצטדיון בקייפטאון. רווחים גבוהים (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
האצטדיון בקייפטאון. רווחים גבוהים (GettyImages)|צילום: מערכת ONE

הרווח הנקי של המונדיאל בדרום אפריקה יסתכם במיליארד דולר. זאת, אם לא יתרחשו בעיות לא צפויות שידרשו הוצאות נוספות ולא מתוכננות. 

פיפ"א הצליחה לגייס כספי ספונסר ומדיה בסך 3.3 מיליארד דולר לאליפות העולם, שיא חדש עבורה הארגון. התאחדות הכדורגל העולמית מתכננת להוציא סך של 1.2 מיליארד דולר על ארגון והפקת הטורניר עצמו, 700 מיליון מתוך זה בדרום אפריקה עצמה. מיליארד דולר נוספים מושקעים בפיתוח, סיוע פיננסי להתאחדויות המדינות המשתתפות ופרוייקטים נוספים. 

מזכ"ל פיפ"א ג'רום ואלקה מציע להתייחס לסכומים המוערכים בזהירות ומדגיש כי לא מדובר ברווח אלא כרזרבה המאפשרת לפיפ"א להיערך מבעוד מועד לתקלות בלתי צפויות. כשנשאל האם פיפ"א עשירה מספיק כדי לפזר כסף על מנדת לקדם מקומות נידחים ועניים על פני הגלובוס באמצעות כדורגל, ענה ואלקה: אנחנו לא עשירים, אנחנו עושים כסף טוב בזכות הגביע העולמי. זאת ההכנסה היחידה שלנו". המזכ"ל הוסיף והדגיש: "מוטב שלא נדבר על רווחים כרגע". 

לפי ואלקה, פיפ"א למעשה משתמשת בכספי הרזרבה, שכן עלות ביטוח דחיית המונדיאל כתוצאה ממקרים של טרור, מלחמה או אסון טבע עומדת על 650 מיליון דולר. 

הספונסריות, האחראיות לרוב המכריע של ההכנסות במונדיאל, מתחלקות לשלוש קבוצות. בראשונה נכללות הספונסריות הראשיות, הנחשבות, מתוקף הסכמים  מיוחדים, כשותפות של פיפ"א: קוקה קולה, סוני, ויזה, יצרנית הרכב 'קיה' וחברת התעופה 'אמירייטס'. 

בקבוצה השניה חברות הנותנות חסות למונדיאל בלבד, וגם הן, כמו השותפות, יכולות לשווק בלעדית כל מה שקשור לטורניר, במדינה המארחת ומחוצה לה. בין הספונסריות האלה נמצאות באדווייזר, מקדונלדס, ענקית הדלק קאסטרול, התאגיד ההודי מאהינדרה, חברת הבשר הברזילאית סארה וחברת האנרגיה הסינית יינגלי סולאר. 

ספ בלאטר. פיפ&
ספ בלאטר. פיפ&"א מרוויחה כסף רב מטורניר גביע העולם רויטרס)|צילום: מערכת ONE

בקבוצה השלישית בספונסריות נמצאות שורה של חברות מדרא"פ, הרשאיות לפרסם את מוצריהן במדינה המארחת, כולל באיצטדיונים וכו'. 

בראיון שנתן לפייננשיאל טיימס, התייחס ואלקה גם לעתיד לבוא במונדיאל הבא, ברזיל 2014. "יש אתגרים רבים בברזיל וזה לא יהיה קל יותר מהמונדיאל ב-2010, יהיה קשה בברזיל, אך מסיבות אחרות". ואלקה ציין כי קיים פיגור במדינת הענק באמריקה הלטינית בכל הקשור לקצב בניית האיצטדיונים, כמו גם בכל בסטנדרטים של שדות התעופה, תנאי האירוח והתקשורת.