קבוצות ליגת העל בכדורסל יקבלו יותר כסף העונה, כתוצאה מההסכמים שחתמה מנהלת הליגה עם הלוטו, כפי שפורסם לראשונה ב-ONE, אך נראה שהשחקנים יאלצו לעבוד יותר קשה. השינוי יביא לשיפור בקבוצות הליגה, כאשר המטרה המיידית היא להביא להעלאת התקציב המינימלי להשתתפות בליגת העל.
ההסכם שחתמה המנהלת עם מפעל הפיס על חוזה לספונסר ראשי לליגה, שתיקרא מעתה 'ליגת לוטו', מבטיח למנהלת 10 מיליון שקל בעונה הקרובה. אם הצדדים ישארו יחד לאורך שלוש שנים המנהלת תכניס לקופתה 37 מיליון שקל מהפיס סך הכל.
אם בעונה שעברה כל קבוצה קיבלה כ-880 אלף שקל והשנה המנהלת תגדיל את הסכום ל-1.1 מיליון לכל קבוצה. בנוסף לכך, ארבע העולות לפיינל-פור יחלקו ביניהן פרסים שבין 300-700 אלף שקל לכל אחת.
"זה נותן תוספת נאה לתקציב הקבוצות לשלוש שנים בהנחה שנמשיך עם הפיס", אומר יו"ר המנהלת, אבנר קופל. "זה נותן חזון כלכלי לתקציב, מי שמגיעה לפיינל פול תגרד את השני מיליון שקל. יחד עם זכויות השידור שנמכרו זה מאפשר לקבוצות לבנות את התקציב קדימה".
קופל מדגיש כי מדובר בקצפת התקציבית ולא בבסיסו. הוא רואה את תפקיד המנהלת כמסייעת לקבוצות להשלים את התקציב. עבור רוב הקבוצות, מדובר בתוספת משמעותית של 15-20 אחוז.
בשנים האחרונות קבוצות רבות שסיימו בצמרת הליגה הלאומית נמנעו מלעלות לליגת העל מחשש שהליגה הבכירה "גדולה עליהן" ועלולה להביא לקריסתן. קופל סבור כי המצב החדש יהיה מפתה יותר עבור קבוצות הליגה השניה: "כתוצאה מהתקציב החדש, קבוצות הליגה הלאומית ירצו לעלות, זה יתן להן תיאבון להעפיל לליגת העל".
"אנחנו מתכוונים להגדיל את תקציב המינימום בליגה מ-4.5 מיליון שקל ל-5.5 מיליון, אז אפשר יהיה להביא שחקנים טובים יותר ולהעלות את האיכות", הוסיף קופל.
כל זה מעבר לשדרוג שירותים שהמנהלת מעניקה, כגון לוחות תוצאות אלקטרוניים, סטטיסטיקה ממוחשבת, מערכת סקאוט, מוניטורים ושולחנות למזכירות וצוותים בצידי המגרש.
במסגרת שיפור השירותים, ישלטו השופטים בשעון ה-24 השניות אותם יפעילו בעצמם. כמו כן, יש כוונה לשפר ולשדרג את מערכות הלדים האלקטרונית ובכך להגדיל את הכנסות הקבוצות מפרסום.
בתמורה יקבל מפעל הפיס יד חופשית להשתמש בשמות המועדונים ובתמונות השחקנים למשחקים וההגרלות שהוא עורך, כולל על כרטיסי ה'חיש גד'. הפיס רשאי לדרוש מהשחקנים לקחת חלק במשחקי כדורסל קהילתיים במרכזי הפיס השונים ולהסתייע בכוכבי הליגה בנקודות המכירה ובקידום מכירות. כמו כן במסגרת ההסכם יקבל מפעל הפיס מאה כרטיסים לכל אחד ממשחקי הליגה, שבכוונתם לתרום לקהילה.
קופל מדגיש: "השימוש בשחקנים יהיה אירועים קהילתיים, לא מסיבות קוקטייל". לדבריו, "כל הקבוצות וכל השחקנים יודעים על הכל, חתמו ואישרו את זה. מדובר בפעילות תרבותית חשובה".
כמובן שכמפרסם הראשי של הליגה, מפעל הפיס יהנה ממיתוג מלא באולמות הכדורסל, כולל עיגול האמצע ופרסום על חולצות השחקנים, במסכי הטלוויזיה ובשאר כלי התקשורת המסקרים את הליגה.
בנוסף להסכם עם הפיס סגרה המנהלת בקיץ חוזה על מכירת זכויות השידור לארבע שנים בתמורה ל-27 מיליון שקל. יחד עם הפיס, מדובר ב-64 מיליון שקל שצפויים להיכנס לקופת המנהלת.
יש להזכיר כי לפיס יש אפשרות יציאה מהחוזה בכל שנה. קופל לא מודאג: "אם המנהלת תתנהג יפה ובצורה שיווקית נכונה והשחקנים ישתתפו באירועים, זה ימשך יותר. כל הגופים איתם חתמנו תמיד המשיכו איתנו ליותר משנה אחת. זה הסכם טוב לפיס, ציבור גדול יחשף אליהם וזה יתרום לחיבור שלהם לקהילה".