השורות הבאות מיועדות לך, אוהד מכבי או בית"ר, האוהד שהולך עם הקבוצה מאז ילדותו, אבל אינו פנאט. אוהד מהמעגל השלישי. אחד שמגיע לכל היותר פעמיים שלוש בעונה לאצטדיון, יושב למעלה, וכמה דקות לפני שריקת הסיום כבר מנפנף ביד מבטלת "יאללה, הפסדנו, אין טעם להישאר, בואו נוציא ת'אוטו מהחניה לפני הבלאגן"... נשמע מוכר?
אז ככה חביבי, אתה לא אשם. גם השחקנים המזיעים על המגרש לא אשמים. גם לא המאמן. מי שמנהל את המועדונים, את ארגוני הספורט, ההתאחדות, האיגוד וכל שאר המנהלים האנלוגיים בעידן הדיגיטלי. הם, הם האשמים. יודע למה? כי הם יורקים לנו בפרצוף, במקום ללטף ולחבק אותנו.
אמריקני ששיחק בתיכון שתי דקות בקבוצת הבייסבול, הפוטבול או אלוהים יודע איזה שטות אמריקנית אחרת, לעולם לא ייפרד מהכובע של המועדון. המחבט. הכדור. החולצה. בגיל 50 הוא עוד יקבל הזמנה מהנהלת המועדון שלו לראות את הנוער משחק. בגיל 60 הוא ישחק בעצמו במועדון גיל הזהב של קבוצת הנעורים שלו.
זה פשוט מאוד, קוראים לזה "קשרי לקוחות" או במקרה שלנו "קשרי אוהדים". הנהלות הספורט הישראלי צריכות ללמוד דבר או שניים מעולם העסקים על שימור וטיפוח תחושת השייכות למותג, לארגון, לחברה.
אפילו כצרכנים של בנקים אחרים, קיבלנו כולנו "דגל ישראל" מבנק הפועלים.
אני נוסע מתמיד באל על ומקבל כל יומיים שלושה עדכונים על הטבות והנחות. השבוע קיבלתי מייל אישי "שמור על קשר" מיו"ר המוסד האקדמי בו למדתי. כל יומיים אני מקבל SMS מ-HOT או מסלקום על "מתנה" ...
בקיצור, שאל את עצמך מתי לאחרונה קיבלת SMS משמעון מזרחי עם "תודה על התמיכה, אני מזמין אותך למסיבת סוף עונה חינם"? מתי מישהו העריך את אלפי השקלים שהוצאת, את הפקקים שסבלת, את הדחיפות ביציע? עזוב אחי, בוא נרד לקרקע – קיבלת את הניוזלטר האחרון של בית"ר? של הפועל? מכבי? אל תענה, התשובה ברורה. הנוסחא אוהד = לקוח = שגריר, פשוט לא קיימת בלקסיקון (המוגבל גם ככה בינינו) של המנהלים הגדולים בתעשיית הספורט שלנו.
בעיניי, כדי להבין עד כמה ניהול קשרי הלקוחות והקהילה של המועדונים בארץ הוא בגדר בדיחה, בדקתי מה נקבל באתרי האינטרנט שלהם. הנה כמה נתונים מעניינים (רובם מבוססים על alexa.com):
האתרים הרשמיים של קבוצות כמו מנצ'סטר, ליברפול, ברצלונה ואפילו פנרבחצ'ה זוכים למאות אלפי ולעיתים מעל מיליון מבקרים בחודש (כולם נמצאים בין 100-500 האתרים הפופולריים במדינות שלהם). ביקור קצר בהם מעיד היטב כמה חשובים להם המסורת, הקשר עם האוהד, העצמת הערכים של המועדון.
רואים שיש שם מערך מסודר שמנהל את האופרציה במקצועיות ודואג לעושר אדיר של כלים ופיצ'רים. שנתחיל לדבר על אתר ה-NBA שמרכז את האתרים הרשמיים של כל הקבוצות בליגה וזוכה להתמקם בין 100 האתרים הפופולריים בארה"ב?
ואצלנו? המצב עלוב למדי. לכן לא מפתיע שאתר "הקבוצה של המדינה", מכבי תל אביב, נמצא במקום ה-4,850 במצעד האתרים הפופולריים.
בשורה התחתונה, חבר יקר, בפעם הבאה שתלך למשחק, קח איתך שלט גדול, רסס עליו באותיות גדולות "אם תשכחני מזרחי, תישכח קבוצתי, ידפקו על דלתותיך מההוצאה לפועל, אם לא תזכרני".
קטנה בין החיבורים
במונדיאל 1986 ברזיל הפסידה לצרפת 4:3 בפנדלים, והתודות ליהירות של "זיקו" שעמד נייח על קו העונשין ובעט שפיץ חלש מעל השער. קצת מזכיר את ההכרזות היהירות של Google מלפני חודשיים עם השקת המוצר החברתי Buzz שאמור היה "לתת מכה לפייסבוק", לא?
צניעות היא מעלה מבורכת ובעיקר "תרופה טובה למבוכה שאחרי".