(getty) (צילום: ספורט 5)
(getty)|צילום: ספורט 5
ברתומאו, חייב להתעורר (getty) (צילום: ספורט 5)
ברתומאו, חייב להתעורר (getty)|צילום: ספורט 5

במסיבת העיתונאים של פתיחת העונה ביורוליג שנערכה בשבוע שעבר, קרה משהו מוזר. מנכ"ל המפעל ג'ורדי ברתומאו הכריז בחגיגיות על הצטרפותו של "ספונסר פרימיום" חדש - חברת הצמיגים BKT. באירוע, שנערך כמובן בזום, נכחו עבדכם הנאמן וכן חברי עודד הלפרין. אחרי שהשאלה הראשונה ששאלנו, שנגעה לעניין הטיסות והקושי של הקבוצות לשלם על טיסות צ'רטר למשך כל העונה, עלו בזה אחר זה מיטב עיתונאי הכדורסל של אירופה, ושאלו שאלות על… צמיגים.

כן, כן, כמעט כל השאלות נגעו לספונסר החדש, כולל מספר רב של שאלות שהופנו לנציגה החביבה של חברת BKT המכובדת. לבסוף, התכבדתי לשאול גם את השאלה האחרונה, אז יישרתי קו עם כולם ושאלתי על פנצ'ר: מה תכנית המגירה שלך למקרה שהכל שוב ישתבש, שאלתי את ג'ורדי. ברתומאו ענה שיש "תכנית ב'" מוכנה, שרק צריך להפעיל אותה. הוא התכוון לבועה שאותה רצו להפעיל כבר אז בחודש מאי, וציין שכל הפרטים הלוגיסטיים כבר סגורים. בתוך תוכי תהיתי אם להכניס 18 קבוצות לבועה של כל כך הרבה משחקים זה דבר ריאלי בכלל. אולי ביורוליג באמת חיים בבועה.

הפתרונות: בתים, בועות וקירוב לבבות
הסיפור של מסיבת העיתונאים הוא דוגמא מצוינת לאדישות שהיורוליג והתקשורת ברחבי אירופה מפגינים לנוכח המצב הקשה שהליגה נמצאת בו, עם יותר מ-10 שחקנים ואנשים צוות חולי קורונה כשאנחנו במחזור השני בלבד. לא מבינים שם שעוד מעט נגיע לנקודת אל חזור. ואם זה לא מספיק, ביורוליג יש לחץ עצום לסיים את העונה הנוכחית, אחרי שהיום כולם מבינים איזו טעות קשה זו הייתה שלא לחדש את הליגה בעונה שעברה, אחרי שכל הליגות שכן חזרו באו לסיומן בהצלחה רבה ועם אפס הדבקות ברגע שהמשחקים יצאו לדרך - בגרמניה, ב-NBA כמובן וכן, גם אצלנו בישראל.

אולימפיאקוס, פרידה מהליגה המקומית זה הפתרון? (getty) (צילום: ספורט 5)
אולימפיאקוס, פרידה מהליגה המקומית זה הפתרון? (getty)|צילום: ספורט 5

כמו שאני רואה את זה, ליורוליג יש כמה אלטרנטיבות אם הם רוצים לסיים את העונה. כולן פחות רצויות מהתכנית המקורית, שהיא לערוך את כל 34 המחזורים ולקיים מאות טיסות ברחבי אירופה כאילו שאין קורונה בעולם, אבל כולן יותר יעילות במטרה לסיים את העונה.

1. חזרה לבתים: פורמט הליגה של היורוליג הוא מה שהופך את היורוליג למוצר כל כך טוב, אבל רק העונה, רק לנוכח המצב, חייבים לעשות שינוי כדי להציל את עתיד המפעל, ולחזור "למקורות" - לשלב הבתים. אלה יכולים להיות שלושה בתים של שש קבוצות, אפשר לשחק בשני סיבובים, כל קבוצה תקבל 10 משחקים מובטחים, ושביורוליג יקבעו כמה עולות ומה השלב הבא. כן, ברור שייעשה כאן נזק כספי גדול למספר קבוצות, שמבססות את התקציב שלהן על מספר רב יותר של משחקים, אבל אם האלטרנטיבה היא שוב עצירת העונה, הנזק יהיה כזה שעלול להביא לקריסה מוחלטת של הליגה.

2. פרידה מהליגות המקומיות וכניסה לבועה עד סוף העונה: קבוצות היורוליג השונות כבר מפלרטטות הרבה זמן עם רעיון הפרישה לליגה אירופית בלבד והתנתקות מהליגות המקומיות. במכבי תל אביב כבר דיברו על תכנית הפיצול, באולימפיאקוס הגשימו אותה, ובקבוצות נוספות השיח הזה קיים. ואולי הן היו צריכות מגיפה עולמית כדי להשלים את המהלך הכל כך רגיש ובעייתי הזה. כמובן שהכנסת 18 קבוצות ומאות אנשי צוות לבועה אחת לתקופה כל כך ארוכה היא בעייתית לכשעצמה ומציבה אינספור אתגרים בפני המארגנים. האם שחקנים בכלל יסכימו להיפרד ממשפחותיהם לחודשים ארוכים? אבל זוהי הרי תכנית הגיבוי של היורוליג, ומאוד ייתכן שהיא תצטרך לצאת מהמגירה בקרוב מאוד.

3. נורמליזציה עם פיב"א ובועות לפי התור: בכוונה לא כתבתי הסכם שלום, כי בואו לא נגזים… אבל אם בסעיף הקודם מגיפה עולמית עלולה להוביל לניתוק, באותה מידה היא יכולה להביא לסיום הסכסוך בין שני הגופים החזקים בכדורסל האירופאי. אז למה צריך ששניהם יעבדו ביחד? כי גם הליגות המקומיות מושפעות מהקורונה, ואם תהיה הבנה בין הצדדים יהיה אפשר להסכים על קיום "בועות לפי התור" כדי ששתי התחרויות יתקיימו זו לצד זו. למשל בועה של חודש ביורוליג, ואז בועה של חודש בליגות. כן, זה נשמע מוזר, אבל אנחנו בעסקי מציאת הפתרונות, וכבר אמרנו שאף אחד מהם לא באמת יהיה אידיאלי, אז לנסות צריך.

בין אם ביורוליג יבחרו בפתרון שקרוב לאחת האלטרנטיבות הללו, או יבואו עם פתרון יצירתי אחר, דבר אחד בטוח: הם חייבים להתעשת ומהר. לא יכול להיות שכל תחרות, כל מפעל, והיי - כל עסק פרטי בעולם עושה התאמות למציאות החדשה שאנחנו חיים בה, אבל ביורוליג חושבים שאפשר להמשיך כרגיל. בזמן כתיבת שורות אלה התבשרנו על עוד שלושה מקרים חיוביים בזניט, ומי יודע איך יסתיים השבוע. היורוליג מתקרבת בצעדי ענק לקטסטרופה, וזה הזמן למעשים.

דרך אגב: בדקתי עם בועז קורפל, מומחה הרכב של הערוץ הספורט. הוא מעולם לא שמע על חברת הצמיגים BKT.