נכון להיום, כ-4 מיליון מאזרחי מדינת ישראל מורשים לנהוג. כמעט מחצית מבעלי הרישיון הן בעצם נשים. אבל אם תשאלו את הישראלי הממוצע מי נוהג טוב יותר? סביר שהוא יענה בחזה מנופח וללא ספק – שגברים. וזה אם הוא יחסוך מכם את התזה על חוסך היכולת הפיזיולוגית והמנטלית של נשים להחזיק בהגה בלי להתבלבל.

אבל האמת היא – שאנחנו נהגות מצוינות בפער די מדהים. וזו לא אני אומרת מתוך אינטואיציה פמיניסטית קשוחה, זו הסטטיסטיקה. על פי נתונים של עמותת אור ירוק והלמ"ס, שני ארגונים נטולי אג'נדה מגדרית, מתוך 21,795 תאונות דרכים שהתרחשו בשנת 2016 – רק 5375 מהמעורבים היו נשים. לעומת 14,902 גברים. כן, הם אחראים על 74% מתאונות הדרכים. אתן קוראות נכון: גברים עושים פי שלוש יותר תאונות מנשים.

הסיפור נעשה עגום אף יותר כשמדובר בתאונות דרכים קשות וקטלניות בהן נגבו חיים של הרוג אחד לפחות. מתוך 556 נהגים שהיו מעורבים בתאונה קטלנית, רק 58 נשים נמצאו אשמות. קצת יותר מ-10%. וזה כבר לא עניין של פגוש מעוך – אלא מי גובה יותר חיי אדם. 

עם זאת, כמו תמיד, בכל מה שקשור למחלוקות או ויכוחים נושנים – הציבור הישראלי מעדיף להתעלם מהעובדות והנתונים למען הנצחה חסרת יסוד של דעות קדומות. על פי אותו סקר, כ-41% מהמשתתפים (גברים ונשים כאחד), טענו שגברים נוהגים טוב יותר. והדיכוי הנשי והמתיש מדי יום על כביש ישראל בהחלט מצליח לחלחל פנימה. כשכל כך הרבה פעמים מסבירים לנו שאנחנו מבולבלות, מהוססות ולא מבינות – לא פלא שרק 26% מהנשים שהשתתפו בסקר טענו שהן נוהגות טוב יותר. וההשערה הפנימית שלנו היא שכמה פמיניסטיות הסתננו לסקר רק כדי שנתונים יהיו קצת פחות עגמומיים.

אבל גברים לא נותנים למספרים לבלבל אותם כל כך מהר. כ-55% מהם סבורים שהם נוהגים טוב יותר. כל זאת למרות שיותר גברים הודו שהם עוברים באור אדום ומשתמשים בסלולרי במהלך הנהיגה. שיעור הנהגים שדיווחו על "ניקור" בזמן נהיגה היה גבוה בכ-9% בהשווה לנשים. הן גם שותות ונוהגות פחות. אז לא רק שהן רוצחות פחות על הכביש, הן גם רוכשות הרבה יותר כבוד לחוקי תנועה.

אז למרות ש-43% מהנהגים – הן בעצם נהגות, יש שיגידו שגברים מבלים יותר שעות על הכביש. אבל גם לטענה הזו יש תשובה. למרות שמשרד התחבורה זועק למחסור של נהגים בתחבורה הציבורית, אף אחד לא רוצה נהגות על הכביש. בטח לא מהסוג שמשנע אנשים ממקום למקום. 

נתונים על תאונות דרכים (צילום: סטודיו מאקו)
בדיאבות הלמ"ס|צילום: סטודיו מאקו

"נשים נוהגות בטוח יותר ונוטות לקחת פחות סיכונים במהלך הנהיגה", מסביר מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה. "חסרים אלפי נהגים בתחבורה הציבורית ובענף הרכב הכבד. נשים לוחמות בצבא ומטיסות מטוסים ולכן הגיע הזמן שהמדינה תעודד אותן להשתלב גם בתחום הרכב וההסעות, כך נוכל לשלב כח עבודה איכותי בתחום הרכב וגם אולי לצמצם את תאונות הדרכים".

בנוסף, לא רק ששילוב וריבוי של נשים בכבישי ישראל עלול להפחית את מספר תאונות הדרכים בארץ, הוא גם עשוי להיות מאוד משתלם לחברות הביטוח – שכבר שנים מודעות לנתונים האלו ומציעות לנהגות הצעירות והותיקות ביטוחים זולים יותר משמעותית. כל זאת על רקע מעורבותן הפחותה בתאונות דרכים. ובקיצור: לקוחות שלא יעלו לחברות הביטוח יותר מדי כסף.

בשורה התחתונה הכל ברור, ידוע, מנוטר וממוספר. אבל נראה שהנהג הישראלי עדיין לא יוותר מהר על השעשוע הצרוף באישה שמנסה להתעלם מקול צופרי המיזוגניה שהפכה להיות חלק בלתי נפרד מהנוף של נתיבי איילון. בינינו, הרבה יותר קל להיות בור מאשר להתעמת עם המציאות.