חי בלילה

המנוע שעשה את ההבדל: קיה פורטה במבחן דרכים

הקיה פורטה היתה מכונית שנראית ומרגישה ממוצע מכל הבחינות, אלמלא היה לה מנוע טורבו דיזל מודרני ותיבת הילוכים דו מצמדית, שהופכים את חווית הנסיעה בה לאירוע די מרגש. דני פרומצ'נקו וגיא גיאור יצאו לחוות על בשרם

דני פרומצ'נקו וגיא גיאור | חי באוטו | פורסם 16:36 09.03.17 

שנה גודל אות

קיה פורטה 1.6 ל', LX

מנוע: 1.6 ל', טורבו-דיזל
הספק: 136 כ"ס
מחיר: 134 אלף שקלים
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 21.7 ק"מ/ל'
ציון במבחן ריסוק: 5 כוכבים

קיה פורטה אינה מכונית חדשה או חדישה - ורואים עליה את זה. אין לה את הקווים המודרניים של היום, למרות שהיא נראית גדולה ומכובדת.

הקווים בה בנויים כדי להראות אורך, והכל נמשך ויורד עד הסוף. הבוחנים לא התלהבו מהופעתה החיצונית ונתנו לה 7 על עיצוב חיצוני.

העיצוב הלא מודרני בולט גם בתוך תא הנוסעים של המכונית. הכיסא מרווח עם בסיס רחב והרבה מקום לרגליים ולראש, וזהו אוטו גדול ונוח. אך למרות מסך המגע, היא קיבלה ציון 7 על תא הנוסעים.

אבל כשלוחצים על דוושת התאוצה מרגישים משהו שנדיר במכוניות משפחתיות בארץ. מדובר במנוע טורבו דיזל מודרני, בנפח 1.6 ליטר המספק לא פחות מ-136 כ"ס. גם המומנט לא מבוטל: 30.6 קג"מ החל מ-1750 סל"ד.

המנוע הזה מעביר את כוחו לגלגלים הקדמיים, דרך תיבת הילוכים "דו מצמדית". תיבה זו עושה את העבודה באמצעות גלגלי שיניים בגדלים שונים שמורכבים על ציר, ומשתדכים כל אחד בתורו לגלגל שיניים המותקן על ציר העברת הכוח. לצורך שילוב גלגלי השיניים אחד בתוך השני תוך כדי תנועה, קיים המצמד, שמפריד בין המנוע לבין ציר גלגלי השיניים וכשהילוך משתלב, משחררים את המצמד ואז המנוע מעביר את כוחו דרך ההילוך הנבחר לכיוון הגלגלים.

התיבה הדו מצמדית בנויה משני צירים של גלגלי שיניים, באחר ההילוכים הזוגיים ובשני האי-זוגיים. ההחלפה נעשית על ידי מנועים חשמליים המפוקחים על ידי מחשב. כל ציר מחובר לציר ההנעה על ידי מצמד משלו. כך, כשנמצאים בהילוך ראשון, ההילוך השני כבר מוכן במקומו. על מנת לעבור מראשון לשני, כל שיש לעשות הוא להפריד את המצמד הראשון ולחבר את השני. ובזמן בו השני בעבודה, להכין את השלישי. זהו כמובן תיאור סכמטי, אך הוא מדגים היטב את הסיבה למה התיבה הזו מהירה ומחליפה הילוכים בחלקות. אגב, הן המנוע המוצלח והן תיבת ההילוכים המודרנית פותחו ומיוצרים על ידי החברה עצמה (יונדאי שבבעלותה גם קיה), מה שמציג שוב את התבססותה בצמרת יצרני הרכב בעולם.

הבוחנים התרשמו מאוד מהדרך בה המכונית נוסעת. הכוח הזמין, נוחות הנסיעה וצריכת דלק טובה במיוחד והעניקו לה את הציון 9.

סיכום

קיה פורטה היא אוטו ממוצע מכל הבחינות למעט מערכת ההנעה, שהיא הרבה מעל הממוצע. את מה שהיא עושה - היא עושה טוב.

לבחור נכון: מה צריך לדעת כדי לנהוג בטוח?