"האם ליעקב פרי מגיע שתקשיבו לגרסה שלו", כך שאל ביום שישי האחרון יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד", בפוסט ארוך שמיהר לפרסם בעקבות תחקיר "עובדה". התחקיר הטיל צל כבד על ח"כ יעקב פרי, אחד מראשי "יש עתיד". פרי נחשד שבזמן שהיה ראש שב"כ הדליף לחברו אריה דרעי, אז שר הפנים שהיה מסובך בחקירה פלילית בחשד לשוחד, מידע סודי על האזנות המשטרה לקווי הטלפון שלו ושל שותפיו לפשע. ארבע פעמים, כך נחשף ב"עובדה", עבר ראש השב"כ פרי בדיקות פוליגרף – בשתיים אובחן כבעל נטייה לשקר ובשתיים אובחן באופן נחרץ כדובר שקר. באף אחת מהבדיקות לא אובחן כדובר אמת כשהכחיש שהדליף מידע מהחקירה.

עכשיו מבקש יו"ר המפלגה שלו, יאיר לפיד, שנקשיב לגרסה של פרי. ובכן, זה בדיוק מה שעשינו. לא רק לגרסה אחת, אלא לשלל הגרסאות הסותרות שסיפק פרי לוועדה, לנו ולמראיינים נוספים בפניהם ניסה להציג בשבוע האחרון את ניקיון כפיו. הקשבנו והתקשינו להבין איך ח"כ בכיר, שר לשעבר, ראש שב"כ לשעבר, שנחלץ פעם אחת, לפני למעלה מ-20 שנה, בעור שיניו מחקירה פלילית חמורה - מתעקש גם היום לשוב ולהסתבך. הנה, איפוא, גרסאותיו של פרי מהשבוע האחרון. מגיע שתקשיבו לו.

מה באמת היו יחסיו עם השר דרעי?

גרסאות פרי:
כשפנינו אליו פנים אל פנים לפני הכתבה, אמר לנו פרי: היו לי יחסים מצויינים עם השר דרעי.

בשבתרבות שהתקיימה אתמול בנס-ציונה, שאלה אותו המראיינת, עמליה דואק: איך אתה מגיע למצב שכראש שב"כ אתה נכנס לקשר כל כך הדוק עם שר שחשוד בפלילים?
הפעם בחר פרי לצנן את מערכת היחסים וענה: מי אמר שזה היה קשר כל כך הדוק?... אני פגשתי את שר הפנים כמו שכל ראש שב"כ דרך אגב. זה לא אומר שהפכתי להיות מבאי ביתו, או ידיד אישי שלו.

האמת:
יעקב פרי והשר הצעיר דרעי היו בהחלט ביחסים יוצאי דופן, חריגים ליחסי ראש שב"כ ושר פנים. בחקירתו, כשעלה עניין יחסיהם, הודה דרעי: "לא היו בינינו יחסים של שר וראש שב"כ". הוא הוסיף וסיפר כי פרי שיתף אותו "בדברים העוברים עליו, על התפקיד שלו, כן חושב להמשיך, או לא, הוא עבר ממשלות, אז הוא היה מקטר לפעמים... היו לנו שיחות אישיות". לילה אחד, דרעי אפילו הגיע לביתו החדש כדי להתקין מזוזה.

היחסים החמים בין השניים נמשכו גם בצל ההסתבכות הפלילית של דרעי; גם כאשר השב"כ היה אמון על ביצוע ההאזנות הסתר של החקירה הזו. כל אלה לא גרמו לפרי לנתק או לצנן את הקשר – "קשר רגיל בין שר פנים לראש שב"כ".

והנה מה שפרי עצמו ציין בפני הוועדה בנוגע לשיחות שלו עם הנחקר דרעי: "לא הייתה פגישה בה השר לא הלין על מר גורלו. הוא טען שמתאכזרים אליו, יורדים לחייו, גורמים לו עוול. זה נושא שיחה שהוא דיבר עם כל אחד כולל איתי".

ואילו השר החשוד דרעי, כשנחקר בנושא, הוסיף: "דיברנו על זה (חקירת המשטרה) באופן כללי, על תחושותיי, על רגשותיי, איך אני מתפקד, תהיה חזק, אל תישבר, דברים מהסוג הזה, אבל לא נכנסנו לפרטים... קיטרתי על החקירה, על ההדלפות שלי, איך אני חי בצילה... אין ספק שאמרתי לו מה אני חושב ומה אני מרגיש, מה אני חושב על החוקרים וכוונתם ומה שעומד אחרי זה. יכול להיות שקיטרתי לו על טרנר (מפכ"ל המשטרה באותה עת) ועל החוקרים ועל פרקליטות המדינה".

יעקב פרי, אריה דרעי (צילום: אייל מרגולין, חדשות 2)
"מי אמר שזה היה קשר כל כך הדוק?". יעקב פרי על יחסיו עם דרעי בעקבות תחקיר "עובדה"|צילום: אייל מרגולין, חדשות 2

האם אישר בפני דרעי שהמשטרה מאזינה לו?

גרסאות פרי:
בראיון שקיים ביומן הערב של רשת ב', למחרת הכתבה טען פרי: כתוב, בדוח החקירה בצורה מאוד ברורה ובהירה, שהשר דרעי היה נוהג להלין על חומרת מצבו, כאשר אני אף פעם לא הגבתי, והוא ציין בפניי שהוא מואזן. גם לזה לא הגבתי. אפילו לא הנהנתי בראשי.

האמת:
רגע לפני בדיקת הפוליגרף הראשונה שלו, נזכר פרי לומר לצוות הבדיקה כי דרעי העלה בפניו את האפשרות שהמשטרה מאזינה לו או שהשב"כ מעניק שירות בתחום האזנות הסתר למשטרה, וכי הוא – פרי - "הגיב בהנעת ראש לא מחייבת" 'שלדבריו אין הוא יכול להעריך כיצד פירש אותה דרעי".

כמה פעמים נחקר בפוליגרף?

גרסאות פרי:
כשפנינו אליו פנים אל פנים לפני הכתבה, אמר לנו פרי: נחקרתי פעם אחת בפוליגרף.
עמרי אסנהיים: פעם אחת רק נבדקת?
פרי: כן. פעם אחת בפוליגרף. פעם אחת.
אסנהיים: ראיתי 4 פעמים.
פרי: אתה יכול זה... אתה יכול לראות. אבל אני נחקרתי פעם אחת.
אסנהיים: ...בטוח?
פרי: כן.

בשבתרבות, מול המראיינת עמליה דואק, שינה פרי את גרסתו ואמר: עברתי למעשה שתי סדרות של בדיקות פוליגרף.

האמת:
פרי נבדק בפוליגרף ארבע פעמים, בשלושה סבבים שונים. בסבב הראשון, שנערך ב-9.6.95 נבדק פעם אחת. בסבב השני שנערך ב-14.7.95 נבדק פעמיים. בסבב האחרון שנערך ב-24.12.95 נבדק עוד פעם אחת - הרביעית במספר.

עובדה - יעקב פרי (צילום: עובדה)
עמרי אסנהיים ויעקב פרי מתוך תחקיר "עובדה"|צילום: עובדה

מה היו תוצאות הפוליגרף?

גרסאות פרי:
כשפנינו אליו פנים אל פנים, לפני הכתבה, אמר לנו פרי: "לא יצאתי דובר שקר... זה inconclusive. Inconclusive זה נקרא שלא יכלו להגיע לתוצאה".
עמרי אסנהיים: ...אבל לא יצאת דובר שקר בחקירת פוליגרף?
פרי: אמרתי לך, inconclusive. אתה יודע מה זה? זה אומר שאי אפשר היה להגיע למסקנה אחת חד משמעית.

למחרת שידור הכתבה, בראיון לרן בנימיני ביומן הערב של רשת ב', המשיך פרי להתעקש: אני נמצאתי בבדיקה השנייה במסקנה שאינה חד משמעית. זה ביטוי באנגלית שנקרא inconclusive.

האמת:
פרי נחקר, כאמור, בשלושה סבבי פוליגרף, ובסך הכל ארבע בדיקות. באף בדיקה לא נמצא דובר אמת כשנשאל האם העביר מידע על האזנות בפרשת דרעי. בשתיים מהבדיקות הבודקים קבעו במפורש, חד משמעית, שיעקב פרי משקר:

בבדיקה הראשונה שנערכה לו ב-8-9.6.1995 הוא נמצא דובר שקר בשאלה: האם העברת מידע על האזנות בפרשת דרעי לגורם לא מוסמך.

ב-24.12.95 יעקב פרי נבדק בפעם הרביעית. הבדיקה נדרשה בעקבות עדותו של י', איש יחידת ההאזנות, לפיה הגיעה אליו בקשה, ככל הנראה מלשכת ראש השב"כ, לדעת האם קיימת האזנה לטלפון בביתו של דרעי. פרי נשאל "האם ב-1991 ביקשת מידע על האזנות בנושא דרעי במרכזת הר-נוף", השיב בשלילה, ונקבע כי הוא נוטה לאמירת שקר. כשנשאל באותה בדיקה "האם ב-1991 מסרת לאריה דרעי על האזנות המשטרה נגדו", שוב ענה פרי בשלילה. שני הבודקים המשטרתיים קבעו: פרי דובר שקר. בודק שלישי מטעם השב"כ טען שתגובותיו של פרי בבדיקה אינן מאפשרות להגיע לכלל מסקנה.

למי העביר פרי מידע על האזנות הסתר?

גרסאות פרי:
המראיינת עמליה דואק אומרת לפרי בשבתרבות: אני אגיד לך מה הייתה השאלה המדויקת - האם העברת מידע על האזנות בפרשת דרעי לגורם לא מוסמך? ואובחנת כדובר שקר.
פרי עונה: גורם לא מוסמך, גברתי המראיינת, היא גם אשתי. גורם בלתי מוסמך הוא כל אחד שאסור לתת לו איזשהו מידע על חקירות.
דואק: יכול להיות שדיברת על זה עם אשתך ולכן יצאת דובר שקר?
פרי: זה את אמרת, לא אני אמרתי.

האמת:
כבר בדו"ח מבהירים החוקרים כי בביטוי "גורם בלתי מוסמך" הכוונה היא "במשמעות של נחקרים/מואזנים או אנשיהם". בנוסף, אם פרי אכן מסר מידע רק לגורם אחר ש"אינו מוסמך", כמו אשתו למשל, הוא מעולם לא העלה טענה זו בפני הבודקים או בפני הוועדה. גרסה זו המתינה כל השנים, עד לראיון אתמול בשבתרבות. והכי חשוב, פרי מתעלם בתשובתו מבדיקת הפוליגרף הרביעית שלו, שבה נשאל במפורש: האם ב-1991 מסרת לאריה דרעי על האזנות המשטרה נגדו.
בשאלה הזאת אובחן, כאמור, פרי על ידי בודקי המשטרה כדובר שקר.

האם בודק הפוליגרף היה מקצועי?

גרסאות פרי:
כשפנינו אליו פנים אל פנים לפני הכתבה, אמר לנו פרי: "נתנו את החקירה הזאת לעשות לחוקר פוליגרף שידע בערך את מקצועו כמו שאתה יודע לעשות, איך אומרים, תרנגול כפרות".

למחרת הכתבה, בראיון לרן בנימיני ברשת ב', הלין פרי שוב על מקצועיות בודק המשטרה ואמר: "מכיוון שדעתי הייתה מאוד לא נוחה מאי מקצועיותו של הבודק הראשון... ביקשתי שיוחלף הבודק".

בשבתרבות, שיכלל פרי את גרסתו ואמר למראיינת עמליה דואק: "תקשיבי, אני נבדקתי בשני סבבים – בבדיקה הראשונה יצאתי דובר שקר, מכיוון שגם בודק הפוליגרף היה בלתי מקצועי, וביקשתי להחליף אותו, ובבדיקה השנייה יצאתי דובר, אמ..., ממצאים בלתי חד משמעיים, וזה סביר בבדיקות פוליגרף".

האמת:
בודק הפוליגרף המשטרתי גבי אורגל, הוחלף לפנים משורת הדין לדרישת פרי בחוקר אשר זן-גר. זה לא קרה בסבב השני של הבדיקה, אלא רק אחרי שלוש בדיקות, לקראת חיבורו של ראש השב"כ למכונת האמת בפעם הרביעית, בעקבות "פרשת הר-נוף". אבל כאמור, בניגוד לגרסת פרי, גם הבודק החדש קבע כי בשאלה אחת מאובחן פרי כנוטה לאמירת שקר, ובשאלה אחרת קבע שהוא דובר שקר.

האם אנשי לשכתו של פרי ביררו אם מאזינים לדרעי?

גרסאות פרי:
בשבתרבות, שואלת עמליה דואק את פרי: הייתה שם גם עדות של מי שבא וסיפר שמישהו מטעמו של ראש השב"כ בא וביקש ממנו לבדוק אם יש האזנות באזור הר נוף.
פרי עונה: "לא היה ולא נברא. לא היה ולא נברא".

האמת:
היה ונברא. י', עובד יחידת ההאזנות בירושלים, סיפר לחוקרים שבחודשים האמורים פנה אליו בכיר במחלקה לתפקידים מיוחדים בשב"כ וביקש ממנו לבדוק האם קיימות "הטלות רגישות" (האזנות) במרכזת הר-נוף בירושלים, הסמוכה לביתו של אריה דרעי. י' העיד כי למיטב זכרונו הבקשה באה מלשכת ראש השב"כ פרי, לצורך פגישה של ראש השב"כ עם דרעי, או לצורך פגישה בה נחוץ המידע. י' נבדק בפוליגרף ונמצא דובר אמת.


האם כשל גם ראש לשכתו של פרי בבדיקת הפוליגרף?

גרסאות פרי:
בשבתרבות, אמר פרי: "במסקנות דו"ח החקירה... נשאל ראש הלשכה שלי, אם הייתה פנייה (לקבל מידע על ההאזנות באזור מגוריו של דרעי - ע.א ו-י.ש), הוא לא אמר שהייתה פנייה אבל הוא אמר כך: 'אם במקרה הייתה בעבר איזושהי פנייה – המקור שלה יכול להיות הלשכה של ראש השירות'. לא הייתה פנייה. לא הייתה בקשה כזאת, לא היה צורך בבקשה כזאת - אריה דרעי לבד ידע שמאזינים לו".

כשפנינו אל פרי לפני הכתבה ועימתנו אותו עם העובדה שראש לשכתו נמצא דובר שקר בבדיקת פוליגרף, הוא ענה: מאיפה אתה מביא את זה?

האמת:
ראש לשכתו של פרי נשאל בבדיקת פוליגרף: "האם אתה ביקשת שתיערך בדיקה לגבי הטלות (האזנות) רגישות במרכזת הר-נוף בהתייחס לפרשת דרעי?". כשהשיב בשלילה, ובניגוד למה שטען מולנו פרי, הרל"ש אכן נמצא דובר שקר. בחקירתו אמר ראש הלשכה ש"בקשה כזו, אם אירעה, סביר שהופנתה אליו מראש השב"כ, פרי, מכיוון שברור כי אין המדובר ביוזמה עצמית שלו".

מה נעשה עם מסקנות הוועדה?

גרסאות פרי:
בשבתרבות אמר פרי: "נאמר גם בכתבה שהיה טיוח של המסקנות וכו'. במרץ 1996 צוות החקירה שלח ליועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן יאיר את מסקנות החקירה. היו שם כל מיני המלצות. לגבי יעקב לא המליצו לעשות דבר. זה היה המקרה שלי... תקשיבי, לא המליצו לחקור, לא המליצו לטפל בעניין".

האמת:
פרי צודק בכך שצוות החקירה המיוחד לא מצא די ראיות לגיבוש המלצה להגשת כתב אישום נגדו: ראש הצוות, האלוף במיל' משה גדרון, כותב בדעת מיעוט: "בהתבסס על מסקנות בודקי הפוליגרף תוך מודעות למגבלות מכשור זה, לא ניתן לייחס למר יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר, מעורבות בבירור 'הטלות רגישות' במרכזת 'הר-נוף' בשנת 1991". אבל פרי מתעלם מכך ששניים מתוך שלושת חברי הוועדה, ראובן קובנט ועזר צפריר, כותבים בסיכום שהוגש ליועץ המשפטי לממשלה כי: "קיים חשד ממשי שמר יעקב פרי מסר לח"כ אריה דרעי מידע הקשור להאזנות הסתר המשטרתיות שבוצעו בפרשת משרד הפנים". קביעתם של החוקרים קובנט וצפריר טויחה והושתקה עד לחשיפת "עובדה", והחקירה נקברה לגמרי.

כיצד ניסינו לקבל תגובה מפרי?

גרסאות פרי:
בראיון ברשת ב' אמר פרי לרן בנימיני כי "התכנית עובדה פנתה אלי כגנבים בלילה". בדברים שאמר פרי לראש מפלגתו, יאיר לפיד (כפי שזה פרסם בפוסט בפייסבוק), אמר כי לו היתה התכנית מזמינה אותו מראש, היה בא בשמחה לאולפן".

האמת:
התייצבנו מול פרי פנים אל פנים בסיומו של אירוע פומבי, הצבנו בפניו את השאלות והוא ענה עליהן למצלמה. לקראת סיום הראיון, הודיע פרי שהוא ממהר, והצענו לו להתראיין בהרחבה מאוחר יותר. פרי אמר: "תבואו עם כל החומר. תראו לי". פנינו אליו מספר רב של פעמים כדי לקיים את הריאיון אך הוא התחמק, עד שלבסוף ביטל לגמרי. פנינו אליו גם בשאלות מפורטות בכתב. פרי בחר לשלוח תגובה כללית שאינה מתייחסת לכל השאלות שנשאל.

>> לצפייה בתחקיר המלא

"עובדה" עם אילנה דיין משודרת בערוץ קשת 12