"האם זו מגיפה עולמית? ייתכן שמדובר באפוקליפסה? התשובה היא חד משמעית לא", קובע אלי שוורץ, מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, שהגיע הבוקר להתארח בתכנית הבוקר לקראת כתבתו של ניר שחק הערב ב"עובדה".

שחק, שיצא למסע אל מדינת האבולה, סיירה ליאון, והביא תיעוד של המחלה שמאיימת להפוך למגיפה הכי מטרידה של יבשת אפריקה בכלל, והמערב בפרט, חזר כדי לספר איך זה נראה מבפנים: אחרי שלבש חליפה אטומה לחלוטין והתמודד עם טמפרטורות גבוהות, זכה שחק לפגוש את נפגעי האבולה, לשמוע את סיפורם ולהביא תיעוד נדיר של אחד ממוקדי המחלה הגדולים בעולם.

"בכדי לפגוש נשאים של המחלה יש ללבוש חליפה אטומה לחלוטין, לשתות הרבה נוזלים ולהיות מתחת לגיל 40", מספר ד"ר שוורץ, "ארגון רופאים ללא גבולות שמנסה לגייס אנשים לשורותיו מציב תנאים מקדימים נוקשים מאוד, כי למרות שלכאורה יש את כל האמצעים, קיים פחד גדול מאוד שלמעשה כל אדם יכול להידבק במידה ולא הוריד נכון את החליפה האטומה".

התקדמות משמעותית מול המגיפה (צילום: רויטרס)
"בכדי לפגוש נשאים של המחלה יש ללבוש חליפה אטומה לחלוטין" |צילום: רויטרס
לפי ד"ר שוורץ ההיסטריה סביב האבולה, שתפסה תאוצה אדירה בשנה האחרונה יצאה לגמרי משליטה ולדבריו לא מדובר בסוף העולם: "יש פה אובר הצגה של הדברים, ולחלוטין בלי פרופרוציות", הוא אומר, "אנשים לא מודעים לעובדה שלמעשה המגיפה התחילה לפני שנה בגינאה שם התגלה המקרה הראשון, ולאחר מכן זה התפשט למדינות הסמוכות. יש לנו למעשה שלוש מדינות נגועות: ליבריה, סיירה ליאון וגינאה, וחשוב לשים את הדגש הבא: אמרו שהמגיפה תתפשט בכל רחבי אפריקה, אך היא לא עברה את גבולות המדינות הללו, פרט לאנשים שעזבו אותן ונשאו איתם את הנגיף".

אחד המיתוסים הגדולים בכל הנוגע למחלה, הוא דרכי ההידבקות בה, וגם כאן, ד"ר שוורץ מנסה להרגיע את הרוחות: "לא מדובר בשפעת – אם תשב במטוס לצד חולה אבולה, לא יקרה לך כלום – נדבקים אך ורק כשאתה מטפל בבן אדם ובא במגע עם נוזלי הגוף שלו, אפילו אחרי פטירתו. מי שנמצא בסיכון הם בעיקר הצוות הרפואי והמשפחות, ולכן אסור לגעת באדם גם לאחר מותו, ויש להימנע לחלוטין מהריטואל של חיבוק גופת המת".

לסיכום, חוזר ד"ר שוורץ ומחדד את עניין הפאניקה שיצאה משליטה: "מקרה שיגיע לישראל או ארה"ב, אם יבודד כמו שצריך, אין בו סכנה כלל. אמנם עוד לא מצאו תרופה לווירוס הזה, אך אם מטפלים  בו בצורה נכונה ובסיסית של החזרת מלחים ונוזלים לגוף החולה, אתה משנה את אחוזי התמותה בצורה דרמטית".

"עובדה", הערב (שני), 21:00