רב ומנהל חשוד שתקף מינית צעירות בסמינר, בהן תלמידות שלו. הרב, איש מוכר ומקושר , מכחיש את החשדות נגדו. העניין מונח כרגע על שולחנה של הפרקליטות שעוד לא החליטה אם להגיש כתב אישום. השאלה אם יש אשמה פלילית במה שקורה או קרה במוסד החרדי בנתניה עדיין פתוחה.

בלי קשר אליה, אנחנו נכנסים הערב לסוגיה מטרידה לא פחות: איך מערכת שלמה, פעלה כמעט שנתיים כדי לקבור את החשדות ואיך גררו למהלך הטיוח אפילו את חצרו של הרב עובדיה יוסף. עד שיום אחד הורים מפסיקים להפסיק לשתוק וצעירה אמיצה אחת מחליטה לדבר למצלמה.

לתמונה הזאת היא חיכתה כמעט שנתיים: מנהל בית הספר שלה, הרב שלה יגאל קריספל מובא לביהמ"ש בחשד לתקיפה מינית. הדרך למעצר הייתה רצופה במורות, רבנים ויועצים שטייחו והשתיקו את החשדות נגד הרב הבכיר. בשיאה תגיע הפרשה הזאת עד לשולחנו של הרב עובדיה יוסף. שם היא גם תיסגר מבלי שאיש יפנה למשטרה.

"אוי לאותה בושה שהשם נאלץ לצפות בה"

שתיקת הרבנים (תמונת AVI: mako)
הרב יגאל קריספל מובא לביהמ"ש|תמונת AVI: mako
בית מרגלית הוא אחד ממפעלי ההנצחה הגדולים ע"ש אשתו המנוחה של הרב עובדיה יוסף. בתי ספר לבנות ספרדיות שבהן בולטת הפנינה  שבכתר: המרכז החינוכי הגדול שבלב נתניה. בכירי ש"ס התייצבו לטקס הפתיחה של המוסד וכיום לומדות בו כ-700 תלמידות. כולם תחת ניהולו של הרב קיספל, רב בכיר ומקושר. הרב קריספל הוא בן למשפחת אצולה בש"ס. בעבר שימש גם כראש לשכת הרב הראשי בישראל ויש לו דלת פתוחה לחצר התורנית הכי חשובה בארץ.

"מדובר באדם רב סמכות וכוח.. האדם הזה אמון על מוסדות רבים ותחת ידיו עוברות מאות נערות שתמימותן וזכותן נמצאות בידיו המתועבות. אותו אדם מעורר בסתר בחדרי חדרים את חמתו של בורא העולמים!" נכתב במכתב אנונימי שהגיע לידיו של ראובן סומך, לשעבר רכז מודיעין במשטרה, מי שנחשב פעם לאימת העבריינים בנתניה. גם להנהלת בית הספר הגיע מכתב אנונימי ובו נכתב: "אני פונה אליך בדלתיים סגורות רגע לפני שהדלתות יפתחו והאדמה תרעד. אוי לאותה בושה שהשם נאלץ לצפות בה ואין איש ירא אלוקים במקום הזה".

בתחילת החורף עולה חשש לנפגעת נוספת: מורה בבית מרגלית. שני אחיה מניחים בפני הרבנים בנתניה תיק ובתוכו תמונות, הודעות טקסט והודעות קוליות בעלות תוכן מיני. לא ברור מה בדיוק טיב הקשר בין הרב ובין המורה שעבדה אצלו. אולי היו כאן יחסים בהסכמה. קריספל עצמו טען שהחומרים זוייפו. כך או כך הרבנים לא מעבירים את החומר לחקירה משטרתית, הם רק פונים לבית דין בבני ברק. שם עולה על השולחן הצעה: קריספל להתפטר בבית מרגלית, תמורה יקבל מכתב שינקה אותו מהחשדות.

צפו: תפילה לשלום הרב עובדיה יוסף (צילום: החדשות 2)
"אין להיגרר לפרובוקציות שאין רוח חכמים נוחה מהם"|צילום: החדשות 2

ואז מגיעה נקודת השיא של הפרשה, והיא מתרחשת במגרש הביתי של קריספל: בית הדין בנישאותו של הרב עובדיה יוסף בירושלים. קריספל מציג בפני הדיינים את תעודת היושר הטריה שקיבל בבני ברק ומבקש לשוב לבית הספר. הדיינים מקלבים את כל החומר שהתאסף נגד הרב וגם הצעירה הזו, שחיכתה כ"כ הרבה שיקשיבו לה, עולה גם היא לירושלים.

ההחלטה שתצא בהמשך ברורה: "לשמור על כבוד הדדי ועל טובת בנות ישראל וחלילה מלערב אנשים חיצוניים בפרשה". מי שחתוםמ על המסמך הוא אב בית הדין הרב ברוך שרגא, במקרה הוא גם קרוב משפחה של קריספל. עכשיו גם לרבנים בנתניה נמאס לשתוק והם מתכננים כנס שיפוצץ הכל. בתגובה יוצא מירושלים פסק דין נוסף, חתום ע"י הרב עובדיה עצמו: אין להיגרר לפרובוקציות שאין רוח חכמים נוחה מהם.. ולא כינוסים הנוגדים את פסק  בית הדין." בשלב הזה אפילו חתימת הרב עובדיה לא עוזרת.

בחודש שעבר עוד בטרם ייעצר הרב קריספל, מתכנסים בנתניה הרבנים המקומיים יחד עם הורים מודאגים לישיבת חירום. שם הכל יוצא החוצה. יום אחרי הכנס, הצעירה הזאת שכל כך הרבה זמן ניסתה לצעוק, מקבלת היתר מרב בכיר וסוף סוף מגישה תלונה נגד הרב קריספל.

הרב יגאל קריספל מוסר בתגובה:

מוסדות "בית מרגלית" בנתניה הם מפעל חיי שנבנה בעמל ויזע וזכה להצלחה רבה. הצלחה זאת הייתה לצנינים בעיני חברי העמותה שעשו הכל כדי להדיחני ולנשל אותי ממעמדי. אין אני יכול להתייחס לגוף החקירה. למיטב ידיעתי קיימת מתלוננת אחת ולא "מתלוננות". לגביה השבתי בחקירה במלוא הכנות. באשר "להודעות המוקלטות והודעות הטקסט" – הן מעוררות  את סלידתי  - וככל שנחקרתי עליהן - השבתי בחקירה.

קווי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: לנשים 1202 | לגברים 1203

קו הסיוע לנשים דתיות 02-6730002 | קו הסיוע לגברים דתיים 02-5328000

עובדה, ימי שלישי ב-21:00