הנוסעים בטיסת אייר אסיה שיצאה ביום ראשון מאוסטרליה לכיוון באלי לא דמיינו שכך תיגמר הטיסה שלהם. לאחר כחצי שעה באווירה החלה בעיה במערכת החמצן של המטוס, מה שגרם לכך שהנוסעים וצוות הטיסה התקשו לנשום בזמן שהיו בגובה של 30 אלף רגל.

בעקבות המצב החליט קברניט המטוס להוריד את גובה המטוס בצורה מיידית לגובה של 10 אלף רגל על מנת להגיע לגובה בו יש חמצן. בנוסף, מסיכות החמצן שבמטוס נפתחו בצורה אוטומטית ועל המטוס היה כאוס ופחד בקרב כולם.

הנוסעים המפוחדים החלו, תוך כדי הצניחה המהירה של למטה, לשלוח הודעות פרידה מיקריהם, היות ולטענתם הרגישו שהם עומדים להתרסק. מערכת הכריזה במטוס צעקה הוראות בטיחות בשלל שפות שאף אחת מהן לא הייתה אנגלית (שפתם של מרבית הנוסעים), ומעל לכל התפקוד הלקוי והלחוץ של הדיילים, שאמונים על הסדר והביטחון בסיטואציות מסוג זה, גרמו לבהלה להיות גדולה בהרבה.

לאחר שהמטוס עשה את דרכו חזרה לשדה התעופה בפרת' ממנו המריא ונחת לבסוף בשלום, החלו הנוסעים לעכל את מה שהתרחש. התלונות המרכזיות של הנוסעים היו על תפקוד הדיילים במהלך האירוע. "הסתכלנו על הדיילים וניסינו לשאוב מהם מידע, או לנסות להבין מה לעשות, אבל הם רק צעקו, בכו וגרמו להרבה יותר היסטריה", סיפר אחד הנוסעים. "לפני שהם התחילו לצעוק הרגשנו יותר רגועים".

אז מה בעצם מצופה מדיילים בשעות קיצון כאלה? "החלק העיקרי של קורס הדיילים מתמקד במצבי חירום ודרכי תגובה", אומר לנו דייל כבן 30 העובד בחברת תעופה גדולה. "יתרה מכך, אחת לשנה כל דייל חייב רענון חירום הנוגע בכל מצבי הקיצון הכוללים שריפה, נחיתת חירום, עזרה ראשונה וגם אובדן דיחוס כפי שקרה במקרה הנ"ל. בנוסף כל אחד חייב לעבור מבחן עיוני ומעשי".

"ביום יום תפקידי הדייל בחירום מאוד ברורים", מתאר הדייל. "לכל אחד מן הדיילים בכל טיסה יש מספר שקובע בדיוק את תפקידו בכל סיטואציה. כל אחד צריך להבין מה מצופה ממנו והוא חותם על כך. בהתרחשות אירוע חירום הדיילים מקבלים במידת האפשר מהטייס או ממנהל השירות בטיסה דפי תיוג שמגדירים בצורה מסודרת מה עליהם לעשות כעת (בהתאם לעמדה בה כל אחד מוצב). התפקידים יכולים להיות הכנת תא הנוסעים לנחיתת חירום, ריכוז ציוד החירום ותפעול הנוסעים לנחיתת חירום".

"אם אתה הדייל שאחראי על מתן פקודות לנוסעים, זה כולל הנחיות לישיבה מהירה, חגירת חגורות וכן תפעול פינוי חירום מהיר ובטוח מתא הנוסעים במידת הצורך לאחר נחיתת החירום. אין מצב שדייל עולה לטיסה בלי שהוא יודע מראש, כבר משלב התדריך טרום הטיסה, מה תפקידו בחירום וכיצד עליו לנהוג בהתפתחות אירוע כזה. הכל מאוד מסודר".

"לפני כל טיסה, עם העלייה למטוס, אנחנו בודקים דבר ראשון שכל ציוד החירום (מטפים, חליפות הצלה, דיפיברילטור, משדר חירום, מגאפונים, פנסים) נמצא במקומו, תקין ומוכן לשימוש. כל דייל יודע בדיוק היכן מאופס ציוד החירום הרלוונטי לתרחיש בכל זמן נתון. כמו כן, עם העלייה למטוס אנחנו מתעדכנים היכן נמצא "הספר האדום" שחייב להימצא בכל מטוס, ותפקידו לרכז את כל הנהלים והפרוטוקולים אותם יש ליישם באירועי חירום".

 >>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש