73% מהתיירים הגאים במצעד הגאווה בתל אביב הצהירו כי יחזרו לבקר בתל אביב בשנתיים הקרובות, 2% לא יחזרו, ו-25% הצהירו כי אולי יחזרו. מתוך מדגם של 100 משתתפים שיזמה מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית ת"א-יפו, דיווחו 24% מהתיירים הגאים כי לא יצאו מהעיר במהלך שהותם בישראל, בעוד 63% מהתיירים הגאים יצאו לבקר גם בירושלים ו-13% ביקרו במקומות שהם מחוץ לת"א, אבל לא בירושלים.

שליש מהתיירים הגיעו לארץ לשהות של עד חמישה ימים, שליש נוסף שהה בארץ בין חמישה לשמונה ימים ושליש נוסף דיווח כי בכוונתו לשהות בארץ למעלה מ-8 ימים. בשהותם, לא כולל הוצאות לינה, דיווחו 46% מהתיירים הגאים כי הוציאו בין 200 ל-500 שקל ביום, 28% הוציאו עד 200 שקל ביום, ו-26% מהתיירים הוציאו יותר מ-500 שקל ביום.

חמישית מהתיירים דיווחו כי ההוצאות בארץ היו מעבר לתקציב שתכננו, וכי המחירים היו יקרים. אולי לכן, שיעור גבוה, 39% מהנשאלים, דיווחו על פלאפל כארוחה האהובה עליהם ביותר – היות שהיא גם הזולה ביותר. 26% דיווחו על השווארמה כמזון אהוב, ואחריהם דווחו המסעדות הטבעוניות כאהובות.

איתן שוורץ, מנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית ת"א-יפו, אמר בנוגע ליוקר החופש כי "לא רק לקהל הגאה יקר בתל-אביב - לכולם יקר כאן. חופשה בישראל הפכה להיות לוקסוס יקר להחריד, והדבר נכון שבעתיים בתל אביב. המהלך הדרמטי ביותר והקשה ביותר שאנחנו מובילים, יחד עם משרד התיירות, הוא יצירת פתרונות לינה זולים בעיר".

עיריית תל אביב ומשרד התיירות מקדמים תוכנית שתאפשר הסבה של מבנים ובנייה של חדרי מלון זולים ואכסניות. גורמי התיירות מזהים קושי בהסרת חסם המחירים הגבוהים, שמחליש את הסיכויים של תיירים לבחור בישראל, ובתל אביב בפרט, כיעד מועדף לחופשה. "כמו שהמדינה יצרה טיסות זולות באמצעות מדיניות השמיים הפתוחים, כך עלינו יחד להוזיל את מחירי הלינה תוך יצירת מדיניות 'המיטות הזולות'", אומר שוורץ.

כפתרון ביניים, מציעה עיריית תל אביב לבתי עסק לקדם פתרונות יצירתיים; לקראת חודש הגאווה פנתה עיריית תל אביב למלונאית גל סלמה, בעלת ההוסטל beachfront ובעלת Gordon Inn, הממוקמים במכז העיר, בהצעה לסיוע ביצירת מיטות נוספות. "נציגה מהעירייה שמקדמת את נושא התיירות פנתה אלינו בהצעה להציב אוהל על הגג שיאפשר לינות זולות לתיירים שיגיעו בארבעת החודשים הקרובים", מסבירה סלמה. "העירייה הבטיחה לקדם את האפשרות להקמת אוהלים ולהקל בהיתרים וברישיונות הנדרשים, ואכן היה קל ומהיר - היות שהעירייה קידמה את העניין. כרגע מדובר בפיילוט והמטרה היא לבדוק אם יש לזה ביקוש ואם זה עובד. התיירים דיי מרוצים – בעיקר מהיכולת לשלם מחיר נמוך מאד ולשמור על מיקום נהדר וגישה לשירותי הוסטל, אבל זה עוד ראשוני".

האוהלים על גג ההוסטל (צילום: ביץ'פרונט, TheMarker)
האוהלים על גג ההוסטל|צילום: ביץ'פרונט, TheMarker

כרגע על גג הביץ'פרונט מוצבים שלושה אוהלים שמאכלסים 15 אנשים. הם משתמשים בשירותים ובמקלחות המשותפים שיש בקומת הדורמס (חדר ובו מיטות ואיזורי איחסון שחולקים עם אורחים נוספים שלא מכירים). העלות למיטה היא 17 דולר לאורח (לעומת כ-25 דולר בחדרים המשותפים).

"כרגע מדובר בפתרון זמני וניסיוני – אך ככל שיגדל גם השירותים המוצעים לתייר יגדלו. עם זאת, לדעתי עיריית תל אביב צריכה ויכולה לקדם מהלך אמיץ בו יוקצה חוף שישמש כאתר קמפינג לתיירים בחודשים מאי עד דצמבר. כמובן שפתרונות ארוכי טווח כמו הקלות בדרישות של רישיון העסק, כיבוי האש, הבטיחות והנגישות – היו מסייעים לנו לייצר פתרונות בכמות גדולה יותר ולזמן ארוך יותר".

האוהלים על גג האכסנייה (צילום: ביץ'פרונט, TheMarker)
האוהלים על גג האכסנייה|צילום: ביץ'פרונט, TheMarker

שוורץ הוסיף כי "התייר הגאה תורם לישראל יותר מכל תייר אחר. מבחינה כלכלית, היות שמדובר בקהל שברובו מורכב מבעלי הכנסות גבוהות והיסטורית - ללא ילדים, הרי שתייר גאה ממוצע מוציא יותר כסף על שירותים שרמת הרווחיות שלהם גבוהה. מבחינה תדמיתית - הקהל הגאה נחשב מוביל דעה וקובע טרנדים, בייחוד בענף התיירות. תייר הגאה הוא סנונית שמבשרת את בוא תיירות המאסות. כמו שאמרה סמנתה בסדרה סקס והעיר הגדולה: 'קודם באים הגייז, אחר כך באים כל היתר'. בנוסף, אנשים נוטים לייחס ליעדים של הקהל הגאה ערכים של כיף, יצירתיות, טרנדיות ונעורים - ערכים שעוזרים מאוד למיתוג תל אביב".

בנוסף מזכיר שוורץ את היכולת של תיירות גאה להשפיע על תפישות ערכיות על העיר ובתוכה. לדבריו, המצעד והתיירות הגאה מעודדים ערכים של פלורליזם, קבלה והכלה, שהופכים מזוהים עם העיר. התיירים הגאים ציינו בסקר כי אהבו בביקורם את המגוון האנושי בתל-אביב-יפו (31%), את האווירה בעיר ורחובותיה (28%), את המסעדות ובתתי הקפה (21%) ואת חיי הלילה והמועדונים (20%). "הדימוי החיובי-הערכי חשוב מאד, במיוחד כשמדינת ישראל מנהלת מאבק עולמי על תדמיתה", אמר שוורץ. "תל אביב-יפו היא עוגן מרכזי במאמצי הדיפלומטיה של ישראל ואנחנו גאים שמשרדי החוץ והאסטרטגיה רואים בעיר נכס תדמיתי ראוי".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
האם אנחנו לפני תפנית היסטורית במחירי הדירות?
22 אלף נרשמו להגרלות הגדולות של מחיר למשתכן