א', סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, אמורה לגשת השבוע לבחינת סמסטר. היא חוששת לחייה, כיוון שירי הגראדים על העיר באר שבע לא פסק. בסוף השבוע נחתו שלוש רקטות גראד בשכונות העיר וזרעו בהלה גדולה. אחד מרסיסי הגראד פגע בחלון ביתה של אחת מחברותיה של א', ובנס היא לא נפגעה.

"זה היה מפחיד מאוד, הרסיס שבר את החלון", היא מספרת. "למרבית הסטודנטים שגרים בבאר שבע ומחוצה לה אין מרחבים מוגנים. לצאת מהבית ללימודים זה סיכון חיים. בסוף שבוע היו שלושה גראדים שנפלו בשכונות בעיר. הייתי מצפה מהנהלת האוניברסיטה לבוא לקראתנו, אבל הם לא מוכנים. כנראה שחיי סטודנטים לא שווים בעיניה".

א' לא לבד. סטודנטים רבים בבן גוריון זועמים על הנהלה שלא מוכנה להתגמש בכל הנוגע לדחיית הבחינות או לחילופין לאפשר לסטודנטים להמיר אותן בעבודות, בבחינה מקוונת או בפרוייקטים. זאת למרות שלפני כחודש, בראשית מבצע "צוק איתן", הוחלט שלא לאפשר לסטודנטים להיבחן בגלל המצב הביטחוני, אבל מתברר שהוא לא השתנה בהרבה אלא החריף.

"היום יש ירי יותר גדול של רקטות ופצמ"רים לעבר ישובי הדרום, ובכלל זה על באר שבע",  טוענת ג', סטודנטית בבן גוריון. "יש סטודנטים שגרים במקומות מרוחקים ולמעשה בעצם בואם להיבחן מסכנים את חיים באופן ממשי. אם יש ירי אין להם לאן לברוח. אני לא מבינה למה ההנהלה לא מוכנה להמיר מבחנים במבחן מקוון, כפי שעושות המכללות".

ג' מתייחסת לכך שבמכללת "אחווה", שנמצאת תחת פיקוחה של אוניברסיטת בן גוריון גם מבחינת תכנים וקורסי לימוד, ההנהלה מאפשרת לתלמידים לעבור בחינה מקוונת כדי לא להגיע ולסכן את חייהם. "זה לא הגיוני שמכללת אחווה תבוא לקראת הסטודנטים שלה ואילו אוניברסיטת בן גוריון תתעקש לסכן את חיינו", זועם דני (שם בדוי) סטודנט אחר בבן גוריון. "הרי המכללה נמצאת תחת פיקוח של האוניברסיטה אז למה להפלות אותנו?".

רקטה במעונות הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון
פגיעת הרקטה במעונות הסטודנטים

"הסטודנטים חוששים מהבחינות, לא מהטילים"

בסוף השבוע שיגר רקטור האוניברסיטה, פרופסור צבי הכהן, איגרת לסטודנטים בה הסביר שהבחינות יתנהלו כמתוכנן ובמידה ותשמע אזעקה יעמדו בפני הסטודנטים הנבחנים  שתי אופציות: להמשיך את הבחינה ולסיימה או להחזיר את מחברת  הבחינה לבוחנות  ולציין שבשל המצב הבחירה היא לא לסיים את המבחן. במקרה כזה הסטודנט יוכל להבחן  במועד מאוחר יותר. מאידך, נשיאת האוניברסיטה רבקה כרמי כתבה לסטודנטים כי היא מצפה לראות אותם השבוע מגיעים להיבחן, וכי היא מאמינה שיש בהם את החוסן והניסיון שצברו בהתמודדות בשגרת החירום.

למרות זאת מרגישים הסטודנטים שהפקירו אותם: "כל ההתנהלות של האוניברסיטה גורמת להפקרת חיי הסטודנטים", טוען זיו (שם בדוי) סטודנט, "יש סטודנטים חרדתיים שלא מסוגלים לצאת מהבית בגלל הרקטות והאזעקות, אי אפשר להתעלם מהם. עדיף סטודנט מת על בחינה?!".

המזכיר האקדמאי באוניברסיטת בן גוריון אריאל פלדשטיין טוען כי הנהלת האוניברסיטה באה לקראת הסטודנטים והתגמשה כלפיהם והציעה להם שלושה מועדי בחינות, וכן אפשרות בחלק מהקורסים להמיר את המבחנים בעבודות. "הסטודנטים צריכים להבין שאנחנו לא מכללה, אנחנו אוניברסיטה ואצלנו צריכים להיבחן כדי שהבוגרים שלנו ישתלבו במוסדות נחשבים בארץ או בעולם", הוא מסביר. "עשינו את המקסימום למען הסטודנטים שלנו ואיפה שהיה אפשר להתגמש אפשרנו להם להגיש עבודות במקום בחינה, אבל אי אפשר לסחוט אותנו. לא אנחנו יצרנו את המצב הקיים. אנחנו פועלים על פי הוראות פיקוד העורף ולפיהן אין מניעה להגיע להיבחן. מכללת אחווה נמצאת תחת פיקוח אקדמאי שלנו אבל הם רשאים להחליט האם להגיש את הסטודנטים שלהם לבחינה מקוונת. לצערי, יש סטודנטים שמנצלים את המצב כדי לקבל טובות הנאה אקדמאיות וחוששים מהבחינות ולא מהטילים".

איגרת לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון
איגרת לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון

"למה לסכן את החיים שלנו?"

גם במכללת ספיר שסמוכה לעיר שדרות הוחלט לקיים את הבחינות כמתוכנן למרות שכהגדרת ההנהלה המצב הביטחוני הלא יציב עלול להימשך תקופה ארוכה, וזאת בהתבסס על שיחות עם גורמי ביטחון. במכללה מציעים לסטודנטים שני מסלולים: להיבחן השבוע או לדחות את הבחינה למי שחושש להגיע למכללה עקב המצב הביטחוני באזור. במכללה שיגרו מכתב לסטודנטים בו נכתב כי במידה ויבטלו את הבחינה הדבר יגרום מפח נפש לאותם סטודנטים שמוכנים להיבחן, ומי שחושש להגיע יוכל לדחות את הבחינה עד לתום הקיץ, כלומר בחודש הבא. במידה וסטודנט יחליט לדחות את לימודי הסמסטר, הוא יוכל לקבל את כספו חזרה.

"המקום מופגז בפצצות מרגמה, זה מפחיד", טוען סטודנט במכללה. "נניח שאני אעשה את דרכי לבחינה במכללה ופתאום אזעקות 'צבע אדום' - איפה הראש שלי יהיה, במבחן או בהצלת החיים שלי? שיתנו לנו מבחנים מקוונים או לסירוגין להמיר חלק מהמבחנים בעבודות. למה לסכן את החיים שלנו?".

יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה, מורן ברנס טוען, כי מדובר בהסדר ראוי לאור הנסיבות הביטחוניות. "נכון שזה לא אידאלי ונוח להיבחן תחת אש, אבל בהתחשב במצב הביטחוני הקיים זה הפתרון הכי הוגן. יחד עם זאת סטודנטים שחוששים להגיע לא צריכים לסכן את חייהם ויוכלו להיבחן בעוד כחודש. כנ"ל לגביי דחיית הקורסים - סטודנטים יוכלו לקבל את כספם. המכללה עצמה אמנם ממוגנת, אבל העניין הוא בנסיעה אליה ואני מבין את הסטודנטים. לכן אני חושב שמי שחושש שייקח את הזמן ויגיע להיבחן בעוד כחודש, מתוך תקווה שהמצב עד אז יירגע".

עוד ב-mako לימודים וקריירה: