ציירו ציורים

לא לחינם נאמר שתמונה שווה אלף מילים. כשמציירים – מתעורר במוח לא רק החלק המילולי אלא גם חלקים אחרים, עמוקים יותר. לכן, גם אם לא ניחנתם בכישרון ציור, ואף אם הציורים שלכם נראים כמו קשקושים של פעוט בן שנה – כדאי לכם לצייר ולשרטט ציורים ותמונות הקשורים לחומר הנלמד. ציירו, למשל, את צבא נפוליון נכנס לתוך רוסיה. יכול להיות שאחרים יחשבו שציירתם שיירת נמלים המטפסות על אבן אבל כעת לא מעניין אותנו מה אחרים חושבים, והציון שלכם הוא לא על טיב הציור. 

>> עדיין מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם

דברו בשפה שונה

כשחוזרים על החומר, כדאי לפעמים לעשות זאת בשפה שונה. גם אם אתם מתקשים באנגלית, וממש שוברים את השיניים כדי לומר מילים בסיסיות, אל תוותרו. בעת הלימוד למבחן, דיבור באנגלית, או בכל שפה זרה אחרת, יכול להועיל לזיכרון. הסיבה לכך היא שלעיתים, מילים בשפת האם שלנו נכנסות מאוזן אחת ויוצאות מהאוזן השנייה מבלי להיצרב בזיכרון. לעומת זאת, כשאנחנו משננים בשפה זרה, המוח שלנו משקיע מאמץ רב יותר בחשיבה ובדיבור, וכך הדברים נחרטים בו יותר. גם אם זה יצא מגומגם ועילג, נסו לחזור על הדברים או לפחות על חלקם בשפה אחרת. כך, רבים הסיכויים שבשעת המבחן המילים שכה עמלתם בהגייתם יעלו ויצופו בזיכרונכם במהירות.

הביטו ממבט ציפור

מחקרים מראים שכאשר המוח רואה דברים "מלמעלה" הוא זוכר אותם טוב יותר. לכן, נסו לדמיין שאתם רואים את החומר ממבט של ציפור. זה יכול להיות כל דבר: נוסחה באלגברה, מאורע בהיסטוריה, או מבנה לב האדם. דמיינו שזהו חפץ ממשי הנמצא על האדמה שתחתיכם. רחפו מעליו, התבוננו וסקרו אותו היטב. כך גדלים הסיכויים שהמוח יזכור אותו ביתר בהירות.

אישה לומדת למבחן (אילוסטרציה: jacoblund, Thinkstock)
אל תהיו יסודיים מההתהחלה|אילוסטרציה: jacoblund, Thinkstock

מהמדף אל הדף  

דרך נוספת המסייעת לזיכרון היא לדמיין את הפריטים בתור בובות, תמונות או מוצגים מסודרים על מדף. חשבו כאילו יש מולכם מדף ריק ובדמיונכם הניחו עליו את הפריטים, או סמלים של הפריטים, שאתם צריכים לזכור. (דמויות מפלסטלינה של הצארים הרוסיים, ציור שמן של מרד האיכרים וכו'). "הניחו" אותם בחכמה, לפי הסדר. נצרו את המדף בזיכרונכם. שימו לב היטב לסדר שעל המדף: מה לפני מה? מי אחרי מי? בשעת המבחן – העלו בזיכרונכם את המדף המסודר, "הביטו" בו, וכתבו הכל על הדף.                                                      

קריאה נכונה: מהכלל אל הפרט

החוכמה היא לא רק לקרוא את החומר – אלא לקרוא אותו נכון.כשמתחילים ללמוד ולקרוא את החומר בפעם הראשונה, מומלץ להתרכז קודם בדברים הגדולים ורק אחר כך לרדת אל הפרטים הקטנים.  כלומר: תחילה צריך ללמוד את המבנה הבסיסי, המושגים הכלליים והרעיונות המרכזיים ורק אז להתעמק בפרטים.

עצה זו נובעת משתי סיבות:  א. אם נתמקד בפרטים הקטנים לפני שהבנו את הרעיון הכללי – אנו עלולים להתעכב על דברים שוליים ולא להתקדם. ב. התמקדות בפרטים קטנים עלולה לגרום טעויות בהבנה.

 לכן, למרות שיסודיות היא דבר חשוב מאין כמותו, אל תהיו יסודיים מהתחלה. היו יסודיים רק אחרי שהמבנה הכללי ברור לכם. התחילו בקריאת כל החומר בבת אחת: דפדפו במהירות בכל העמודים שעליכם לקרוא. שימו לב למבנה, לנושאים ולכותרות. לאחר מכן חזרו לעמוד הראשון ואז תנו תשומת לב לפרטים הקטנים.

גבר לומד למבחן (אילוסטרציה: OcusFocus, Thinkstock)
לא להשקיע את כל האנרגיה רק בשינון|אילוסטרציה: OcusFocus, Thinkstock

התאמנו ב"שליפה"

הציון יינתן לכם לפי התשובות שעניתם. נבחן שתשובותיו מבולבלות או לא מלאות, יקבל ציון נמוך ולא בטוח שהמורה יתחשב בהסבר כמו "ידעתי את החומר מעולה, לא ברור לי למה במבחן לא זכרתי אותו...".

נכון, גם המורה מבין שלפעמים גם כשיודעים את החומר יש "בְּלֶק אָאוּט" או שכחה רגעית אבל העיקר במבחנים זה לשלוף ולהוציא את המידע מהמוח ולהעביר אותו בכתב אל הנייר. כדי לא להגיע למצב שניזכר בתשובות רק חמש דקות אחרי שהגשנו מבחן חצי ריק אנחנו צריכים להתאמן בשליפה. טעות היא להשקיע את כל האנרגיה שלנו רק בשינון ובזכירה, ה"שליפה" חשובה לא פחות ועלינו לוודא שאנו מסוגלים לכך.

איך עושים זאת?

מבחנים משנים קודמות: נסו להשיג מבחנים משנים קודמות ולבדוק שאתם מצליחים לשלוף ולכתוב את התשובות באופן הנכון.

רשימת שאלות אפשריות: בזמן הלימוד כתבו לעצמכם רשימת שאלות אפשריות ובתום הלימוד בדקו שאתם יכולים לענות על כל השאלות הללו.

בקשו שיבחנו אתכם: בקשו מהורה, אח או חבר שיבחן אתכם בכתב ובעל-פה, ובדקו שאתם מצליחים לענות על השאלות.

באמצע הדרך: סדרו את הבית, צאו להליכה, או לכו לקניות עם החומר, ובאמצע הדרך נסו להיזכר בחומר. בדקו תוך כמה זמן אתם מצליחים לשלוף אותו ממעמקי הזיכרון בצורה מדויקת.               

אגב, אם במבחנים רבים קורה לכם שאתם יודעים היטב את החומר אבל לוקח לכם זמן לשלוף אותו אל הדף – אולי כדאי שתבקשו מהמורה הארכת זמן בבחינה. לעיתים תוספת זמן יכולה להועיל בעניין זה.