אילו אתגרים עומדים בפני היועצים החינוכיים? ואיך גם אתם תוכלו להשתלב בבתחום? יצאנו לבדוק עבורכם את כל מה שצריך לדעת על המקצוע הכל- כך חשוב הזה.

"יועצים חינוכיים הם הגורם היחיד בתוך בית הספר שנמצא בקשר הדוק עם המורים, התלמידים וההורים ויכול להבין את הצרכים של כולם ולתת הכוונה מתאימה", אומר פרופ' יהודה בר שלום, ראש התוכנית ללימודי תואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית רמת גן. "יש להם תפקיד מרכזי וחשוב בתוך בית הספר ובמקביל קשר גם לגורמים מחוץ למערכת החינוך כמו הרווחה, העירייה, מנהלות החינוך ועוד".

מדובר בתכנית לימודים המשלבת השכלה אקדמית ברמה גבוהה עם חיבור לאתגרים היומיומיים של מערכת החינוך. מטרת התכנית היא להכשיר יועצים חינוכיים אשר ייצגו את פן הרווחה האישית (well being) והמערכתית בבית הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות. הסטודנטים בתכנית לומדים גישות תיאורטיות, כלים ומיומנויות ייעוציות, ומפתחים יכולות להבין ולהעריך תוצרי מחקר מדעי. לדברי פרופ׳ בר שלום, חלק מרכזי מהעשייה של כל יועץ חינוכי מתבטאת בהעברת תכנים מול הכיתה: ״זהו חלק ארי מהעבודה של יועצים. היום יש המון נושאים בוערים כמו בריונות, אלימות, מיניות, קבלה של האחר, חרמות ועוד נושאים שהיועץ חייב להתמודד איתם ולהעביר אותם בצורה מיטבית לילדים ונוער במגוון גילים".

בעידן בו השילוב בין הפרקטיקה לאקדמיה חשובה יותר מתמיד להבטחת העתיד המקצועי, באקדמית מקפידים על שילוב של הידע התיאורטי עם הכשרה מקצועית בשטח מהגיל הרך ועד סיום התיכון. "הראייה שלנו הוליסטית ואנחנו ממש מלמדים את הסטודנטים איך להתמודד עם המערכת החינוכית ולדעת לעבוד בתוכה על כל הצרכים", מדגיש פרופ' בר שלום.

התוכנית מיועדת לסטודנטים שסיימו לימודי תואר ראשון במגוון תחומים ומעוניינים  להתקדם לתואר שני בייעוץ חינוכי. הלימודים אורכים כשנתיים על פני חמישה סמסטרים וכוללים על התמחות מעשית בשטח. האפשרויות ההשתלבות בשוק התעסוקה הן מגוונות ורחבות, מהשתלבות במערכת החינוך כיועצים חינוכיים (יש חובה להציג תעודת הוראה) ועד להמשך לימודי תעודה בתחומי הטיפול השונים.

"ייעוץ חינוכי בשבילי זו היכולת לשבת מול אדם שיש לו קושי מסוים ולעזור לו למצוא את התשובה האמיתית בעצמו. אני במקצועי גננת במשרד החינוך. הייתה לי אפשרות לקחת גם התמחות בהנחיית קבוצות, דבר שמאוד תרם לי לעמוד מול ההורים ולהסביר את עצמי בצורה ברורה יותר״, אומרת מור מונינה, בוגרת התכנית. ענבל עובדיה, בוגרת נוספת מסכימה: "ליועצת יש תפקיד מפתח. זה תפקיד מלא בנתינה. מבחינתי להיות יועצת זה לעשות כל יום את מה שאני הכי אוהבת. אני ממליצה בחום ללמוד כאן בתכנית. היום אחרי שנתיים בתפקיד, אני יודעת שבחרתי נכון ושאני נמצאת במקום הנכון".

הכשרת היועצים החינוכיים מתבצעת בשיטה של ״מעבדה חיה״, בה מתקיימים תהליכים לימודיים הדומים לתהליכים שעל היועץ החינוכי להוביל בבית הספר בעתיד. כך כל סטודנט מתנסה בתהליכים מעודדי גילוי עצמי וצמיחה אישית, אשר ילוו אותו לאורך כל חייו המקצועיים. שיטת לימוד זו באה לידי ביטוי בכל הקורסים, ובמיוחד בקורסים הנלמדים בקבוצות קטנות: ייעוץ קבוצתי לתלמידים ומורים בביה"ס וסמינרי פרקטיקום, אשר בהם מתרחש תהליך זה במלוא עוצמתו.

דגש משמעותי ניתן על היכולת הטיפולית של היועצים החינוכיים. "אנחנו נותנים חשיבות גדולה במיוחד לכושר הטיפולי של היועץ ושמים דגש על יכולת האמפתיה שלו במטרה לאפשר לו להיות המודל עבור הסגל והתלמידים – דמות שאפשר לדבר איתה על הכל ושתדע להנחות בנועם ולתקשר את הדברים באופן נכון", אומר פרופ׳ בר שלום. בנוסף, התוכנית באקדמית רמת גן, היא היחידה שמשלבת קורס בנושא טיפול קוגניטיבי-ביהביוריסטי (CBT) בשיטה של ד"ר דיויד ברנס. "הכלים של ד"ר ברנס נותנים כלים פרקטיים בעלי עוצמה אדירה לכל יועץ חינוכי שרוצה להבין את עולמו הפנימי של האדם שמולו", מסביר פרופ' בר שלום שהיה בעצמו מתלמידיו של ד"ר ברנס.

יתרון נוסף וייחודי לאקדמית ברמת גן בלבד הוא האפשרות להתמחות במסגרת הלימודים בייעוץ למשפחה. "הרבה מהתלמידים שלנו רוצים להעמיק את הידע שלהם בייעוץ משפחתי כי העבודה עם ההורים היא חלק בלתי נפרד מהתפקיד. הקורסים שלנו בייעוץ למשפחה ייחודיים לנו ומקנים הבנה כוללת על מורכבויות של משפחות, מבנים שונים של משפחות חדשות שנוצרו בעידן הנוכחי ועוד", אומר פרופ׳ בר שלום. ההתמחות כוללת בין היתר היכרות עם מגוון המבנים המשפחתיים בחברה הישראלית במימד רב תרבותי, הכרת הפעילויות החינוכיות בהן נדרשות מיומנויות של ייעוץ למשפחות, הקניית כלים ומיומנויות לעבודה ייעוצית נכונה עם ילדים ומשפחות, התנסות מעשית בתהליכי ייעוץ למשפחות במסגרת הייעוץ הבית ספר ובניית תהליכי עבודה משותפים של בית הספר והמשפחה כשטובת הילד במרכז.

אז אם אתם חולמים על מקצוע שיאפשר לכם להשפיע על אלפי ילדים ובני נוער, שואפים לחולל שינוי משמעותי ומחפשים אתגר וגיוון - זה המקום עבורכם. ״עבור אלו שרוצים תפקיד משפיע ומעניין במערכת החינוך – ייעוץ חינוכי היא אופציה נהדרת״, אומר פרופ׳ בר שלום ומדגיש, ״אנחנו במכללה תמיד הצטיינו בשימת דגש מיוחד על יכולת ומתן כלים טיפוליים לסטודנטים שלנו. היועץ החינוכי הוא בעל תפקיד מפתח שמגשר על הפערים בין מורים לתלמידים ויכול אפילו להוות דמות שמשנה את חייהם ומשפיעה עליהם לטובה לטווח ארוך בקבלת החלטות ובאמפתיה לתחושות שלהם".