אתם מכירים היטב את הרגע הזה: תקופת המבחנים מתחילה, אתם מתכוננים לשבוע אינטנסיבי של חרישה ומבקשים מהחברה את הסיכומים המצוינים שלה. אחרי ארבעים דקות צמודים למכונות הצילום אתם מוצאים את עצמכם נושאים חבילה עצומה של דפים שעכשיו תנסו לחבר לסיכומים שלכם. בהצלחה. קשה להאמין, אבל הבעיה הזו עומדת להיפתר בזכות חבורה של נערים בני 18, לא יותר.

אם הכל ילך לפי התכנית, תוך מספר שבועות ספורים תוכלו להשתמש באפליקציה חדשה שפיתחו, כזו שתהפוך את כתב היד במחברות לקובץ וורד ממוחשב שיכיל את תוכן הדף במדויק - ובשלב אחד פשוט. ״הכל התחיל מתרגיל שקיבלנו בלימודים״, מספר עמית אמר, בן 18 וחצי מרחובות, אחד ממפתחי האפליקציה. ״רצינו לפתח אפליקציה שתזהה כתב מודפס, כלומר שתוכל להפוך עמוד מודפס לעמוד וורד בקלות, ואז חשבנו לעצמנו שאם נצליח להמיר כתב יד לקובץ וורד זה יהיה הרבה יותר מועיל כי זו בעיה שאנחנו נתקלים בה יום יום״. אמר מספר שהוא וחבריו נתקעו לא פעם עם סיכומים בכתב מבלי יכולת לשלוח אותם לחברים בקלות או לקבל אותם בקלות - וזו בדיוק הבעיה שהם החליטו לפתור.

מאוקטובר 2013 עובדים אמר וחבריו אריאל אלעזרי, יובל לרמן, טל גודרט ותומר רויזמן על פיתוח של האפליקציה החדשה שלהם - Transit, ״תרגם את זה״, בתרגום חופשי לעברית: ״חילקנו בינינו את העבודה כך שאנחנו עובדים עליה כשבע או שמונה שעות בשבוע כדי שנספיק להתמודד עם תקופת המבחנים״, מסביר אמר.

אפליקציית Transit (צילום: עמית אמר)
בוחרים יוזר|צילום: עמית אמר
אפליקציית Transit (צילום: עמית אמר)
מזינים תמונה|צילום: עמית אמר

אפליקציית Transit (צילום: עמית אמר)
ומקבלים טקסט|צילום: עמית אמר

רגע, תקופת המבחנים? בגיל 18 וחצי ובכן, התלמידים הללו אינם בדיוק תלמידים רגילים. אמר וחבריו פתחו את האפליקציה במסגרת התואר הראשון שלהם במדעי המחשב, אותו הם מסיימים בימים אלו ממש במסגרת האקדמיה לפני צבא במסלול האקדמי במכללה למנהל. את התכנית הם התחילו כשהיו בני 14 והיום, חודשים לפני שהם עולים על מדים, הם מסיימים את התואר ומשיקים את האפליקציה הזו שתסייע לסטודנטיות ולסטודנטים רבים. "אין עד היום מוצרים התומכים בכך בעברית ואני מברך אותם על היצירתיות והעבודה הקשה", החמיא להם ד"ר יהודה אלמליח, דיקאן בית הספר למדעי המחשב המסלול האקדמי המכללה למנהל.

אז איך עובדת האפליקציה? ״גילינו שכל כתב יד שונה לחלוטין ולכן התוכנה תלמד קודם את כתב היד שלך כדי לפענח אותו״, מסביר אמר. ״כשתעלי את Transit בפעם הראשונה יהיה אימון במהלכו תצטרכי לרשום כמה משפטים, או את הא״ב. אחרי תקופת ההסתגלות שתארוך כשתי דקות, כל מה שאת צריכה לעשות כדי להפוך את הסיכום שלך מהכיתה לקובץ וורד הוא לצלם את הדף עם האייפון שלך ולהפעיל את התוכנה. העמוד מופיע לך כטקסט ונשלח למייל שלך כמסמך וורד רגיל לחלוטין״. נשמע פשוט? הדרך הייתה הרבה יותר מסובכת: ״ישבנו על הפיתוח של האפליקציה מספר עצום של שעות, מתוודה אמר, "העבודה המשותפת שלנו הייתה חוויה שכללה לא מעט רגעי משבר, אבל נהנינו מכל רגע". 

כדי להשתתף במסלול לתואר ראשון דחו אמר וחבריו את השירות הצבאי שלהם בשנה והם יתחילו אותו אחרי כולם, אבל עם תואר ראשון: ״כשהתחלתי את התכנית בגיל 14, לחברים לכיתה לא היה כל כך אכפת, הם אמרו ׳מגניב׳ וזהו. היום הם מבינים שאני אתגייס עם תואר ראשון וחלק מתחילים לקנא״, הוא מודה. את הלימודים עושים הנערות והנערים המשתתפים בתכנית בכיתות נפרדות, עד השנתיים האחרונות של התואר, בהן הם מצטרפים ומצטרפות לסטודנטים הרגילים למחשבים.

אפליקציית Transit, עמית אמר, טל גולדרט (צילום: נעמי משיח)
עמית אמר וטל גולדרט|צילום: נעמי משיח

איך מקבלים סטודנטים בני עשרים פלוס את בני הנוער? תתפלאו, אבל לא רע בכלל: ״אנחנו 15 תלמידות ותלמידים בקבוצה וזה מעניין ומצחיק להיות עם סטודנטים גדולים. יש סטודנטים וסטודנטיות בני 25 ואפילו 32, ולמרות שחלקם לא מתחברים לזה שאנחנו כל כך צעירים, רובם אוהבים אותנו, צוחקים איתנו בהפסקות ומתייחסים אלינו כמו אחד מהחבר'ה. לא הרגשנו שונות מבחינה חברתית או כל דבר כזה, אנחנו שווים בין שווים״.

ואיך מתמודדים בני נוער בכיתה ט׳ עם עומד לימודים אקדמי? ״השנה הראשונה היתה לא פשוטה, אנחנו צריכים לשלב את הלחץ של בית הספר עם הלחץ של המטלות והמכללה ועם החברים, אבל המרצים מדהימים״, אומר אמר. ״הם מבינים שאנחנו עוד ילדים ומתחשבים בנו, יודעים איך לגשת אלינו. אם יש משהו שהתכנית הזו לימדה אותי זה איך לנהל את הזמן שלי נכון כך שהצלחתי לעשות גם וגם וגם״.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: