ג'מאל, בן 27, נהג ללכת שבעה קילומטר מדי בוקר אל בית הספר שנמצא מחוץ לכפר שלו בדרפור כדי לזכות בהשכלה. אבל גם הוא חשב שמאמציו היו לשווא כאשר ב-2006 שרפו סודנים את הכפר. מי ששרד, הפך לפליט, וג' מצא את עצמו בישראל. עבור ג' ורבים נוספים כמותו בישראל, תואר אקדמי הוא כמעט פנטזיה, כאשר עיקר המאמצים שלהם מופנים להישרדות ולהסתגלות למקום זר לחלוטין. ולא הזכרנו עוד את שכר הלימוד. יוזמה חדשה ללימודי תואר ראשון יכולה להעניק לו תקווה לחיים חדשים.

ביום חמישי האחרון החלו את לימודי התואר הראשון שלהם 25 פליטים. הם לא לומדים באוניברסיטה ממשלתית, אלא ב״אוניברסיטת ההמונים״ - University of the People""  - מיזם אמריקני שהקים היזם הישראלי שי רשף. המוסד האקדמי החדשני פועל ללא מטרות רווח ולא דורש שכר לימוד. הסטודנטים משלמים על הבחינות בלבד. בסך הכל הם משלמים כ-4,000 דולר לכל התואר, סכום הדומה לתשלום עבור שכר לימוד של שנה אחת באוניברסיטה בישראל. מי שלא יכול להרשות לעצמו גם את זה – יכול ליהנות ממגוון של מלגות.

בוגרים ברחבי העולם זוכים בתואר ראשון, תוך שיתוף פעולה עם שמות גדולים וחשובים כמו בית הספר לעסקים של ייל, האו״ם, אוניברסיטת ניו יורק, מייקרוסופט ו-HP  ובהכרה של מחלקת ההשכלה הגבוה האמריקנית.

האוניבסריטה מציעה תכניות לימוד במנהל עסקים ובמדעי המחשב ונכון להיום, יותר מ-2000 סטודנטים מ-‪150 מדינות שונות, בהן ארצות הברית, ברזיל, ישראל, סוריה, בנגלדש, הראשות הפלשתינית, ניגריה והאיטי כבר החלו את הלימודים בה.

הלימודים וירטואליים - בכיתות של בין עשרים לשלושים סטודנטים מכל רחבי העולם. האינטנסיביות לא מביישת  אף אוניברסיטה ישראלית – אולי ההיפך הוא הנכון: מדי שבוע הסטודנטים נבחנים על נושא שבועי – בוחן שאת התוצאות שלו בודקים חבריהם לספסל הלימודים, בהנחיית המרצה. יש להם רשימת קריאה, שיעורי בית ודיון קבוצתי  שחובה להשתתף בו. בסוף הסמסטר הסטודנטים עוברים מבחן ומקבלים ציון. המרצים, אם תהיתם, הם 3,000 מתנדבים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם.  יו"ר ועדת הנשיאים שלה הוא ג'ון סקסטון, נשיא אוניברסיטת ניו יורק (NYU) ואיתו בוועדה מכהנים נשיאי אוקספורד, ברקלי, ג'ורג' וושינגטון ואוניברסיטת פריז.

היום (ראשון) תגיע קבוצת הפליטים הראשונה שהתקבלה ללימודים למשרדי אמנסטי אינטרנשיונל כדי לקבל את ברכת הארגון. באותו מעמד תכריז האוניברסיטה על פתיחת דלתותיה לכל הפליטים ברחבי העולם, בשיתוף עם אמנסטי אינטרנשיונל, המרכז לקידום פליטים מאפריקה, HIAS וארגון הפליטים של האו״ם. הפעילות עם הפליטים בישראל תהיה מודל ראשון מסוגו עבור פליטים בכל העולם והשאיפה היא שהיא תשנה את גורלם של מיליוני צעירים.

"ההחלטה להפעיל את התוכנית לפליטים מממשת באופן מלא את החזון של אוניברסיטת ההמונים", אומר שי רשף. "היא מעניקה לפליטים לא רק בישראל אלא גם ברחבי העולם, את האפשרות לממש את זכותם הטבעית ללימודים ומכאן, את האפשרות לשפר ולהטיב את אורחות חייהם וחיי משפחותיהם, קהילתם, מדינתם ובסופו של דבר, בהיותם חלק מהקהילה הכלכלית והחברתית בעולם, לתת סיכוי לעתיד טוב יותר לעולם כולו".

בישראל התקבלו לתכנית של אוניברסיטת ההמונים כבר 25 פליטים – רובם מאריתריאה או סודן, בני 25 עד 35, שצמאים להרחיב את האופקים ולקבל השכלה רשמית. הסטודנטים יקבלו מחשב נייד ודרכו יוכלו להתחבר לשיעורים הקבועים, כשלמעלה מ-300 החלו את הליך ההרשמה, כולל פליטים במתקן חולות. כל פליט צריך לעמוד בקריטריונים ללימודים באוניברסיטה: להיות בוגר תיכון ולשלוט בשפה האנגלית.

>>מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם