אין תמונה
לימודים לא פשוטים שכוללים לימודי מתמטיקה, ביולוגיה, פיזיקה וכימיה. הצצה למעבדה
עבור רבים מהסטודנטים, הבירה היא דרך לקחת הפוגה מהלימודים. עבור הסטודנטים האלה, הבירה היא מרכז העניין של הלימודים. האוניברסיטה הטכנולוגית במינכן (TUM) מציעה לסטודנטים שלה מסלול שכולו מוקדש ללימודי בישול בירה, שם חגיגות האוקטוברפסט נמשכות כל השנה, אבל באווירה מדעית.

כ-5,000 סטודנטים לומדים באוניברסיטה הטכנולוגית במינכן הכוללת 13 פקולטות שונות, ביניהן הפקולטה למדעי החיים והמזון הממוקמת בעיר פרייזינג (Freising) כ-30 קילומטרים ממינכן. במידה ותרצו לטעום קצת מהבירה המקומית, תצטרכו להירשם לבית הספר לבישול בירה וטכנולוגיית מזון בחסות מבשלת וויינשטפן (Weihenstephan). בית הספר מציע שלושה מסלולים לבישול בירה: מסלול ללימודי תואר ראשון שנמשך כשישה סמסטרים, לימודי מאסטר שאורכם ארבעה סמסטרים ולימודי תעודה שנמשכים שבעה סמסטרים. שכר הלימוד האוניברסיטאי הוא חינם ומסתכם רק בדמי חבר לאגודת הסטודנטים בכל סמסטר בסך 111 יורו.

תנאי קבלה: גרמנית והתמחות במבשלה

"הסטודנטים גאים שהם נמצאים במסלול ללימודי בירה כי הבירה היא חלק מהמסורת הגרמנית", אומר מתיאס אבנר (30) סטודנט לתואר שני בבית הספר, מנהל מחלקת התקשורת ואחראי על הקשר עם הסטודנטים. הוא מנפץ את האשליה שהלימודים מתמקדים רק בשתיית בירה. "יש רק קורס אחד בו הסטודנטים לומדים לנתח את טעמי הבירה השונים. אין לנו מטבח בכתה ואנחנו לא שותים בירה כל היום", הוא אומר. "אלו לימודים לא פשוטים שכוללים לימודי מתמטיקה, ביולוגיה, פיזיקה וכימיה". 

במסלולים ללימודי בישול בירה לומדים כ-400 תלמידים. אם תרצו להצטרף לבית הספר בעל המוניטין הגבוה תצטרכו לעבור את המחסום הראשון: ידיעת השפה הגרמנית. "מספר הסטודנטים הזרים הוא נמוך יחסית. השפה הגרמנית משחקת תפקיד חשוב בתעשיית הבירה העולמית וניתן לראות זאת כאשר מבקרים במבשלות שונות בעולם. ברובן יהיה לפחות בחור גרמני אחד בתפקיד", אומר אבנר. דרישות נוספות בהן תצטרכו לעמוד על מנת לקחת חלק במחקר הבירה הגרמנית הן הצגת תעודת בגרות והתמחות של שישה שבועות במבשלה או מפעל מזון.

אין תמונה
"אנשים מפחדים לנסות סוגים של בירה, אבל הם מפסידים"

"שליש מהבוגרים בוחרים לעבוד בבישול בירה והשאר עוסקים בתפקידים אחרים בתעשייה כמו מהנדסי מכונות, כימאים ועוד", אומר אבנר וטוען כי לבוגרי התואר השני קל יותר להשתלב בתעשיית הבירה המקומית. "אתה לא נהיה מבשל בירה ראשי בגלל שאתה טוב במתמטיקה או פיזיקה, אלו לימודים מיוחדים ולכן חשוב שיהיה לך חוש טעם מפותח ותשוקה למקצוע של פיתוח בירות ומשקאות חדשים".

העבודה הטובה בעולם

שתיית בירה ידועה כחלק חשוב בתרבות הגרמנית ובבוואריה בפרט. מלבד אוקטוברפסט, פסטיבל הבירה המסורתי הנערך מדי שנה במינכן, מבשלת ווינשטפן נמצאת בעיר ונחשבת לאחת ממבשלות הבירה הטובות בעולם. לפי נתוני איגוד מבשלות הבירה בגרמניה, בשנת 2013 המכירות בתעשיית הבירה עמדו על 7.6 מיליארד אירו. כ-1,300 מבשלות בירה פועלות במדינה אשר הניבו לגרמניה מיסים בסך של 669 מיליון אירו.

בשנתיים האחרונות מתקיימת ברחבי הקמפוס תחרות המצאת בירות. כחלק מהתחרות מנסים הסטודנטים להמציא טעם בירה חדש שאולי יצליח לחדור גם לשוק המקומי. "אנחנו רוצים שהסטודנטים יוכלו להגשים את הרעיונות שלהם, הם מנסים לרקוח את טעם הבירה הייחודי להם בחסות מבשלת הבירה בבית הספר, להמציא את סוג הבירה שהם אוהבים. כך הם מגשימים את החלומות שלהם בבישול בירה", מספר אבנר.

אבנר מודה שהתעסקות עם אחד המשקאות האהובים ביותר בגרמניה גורמת לקנאה בין חבריו. "אחד החברים שלי שעובד בבנק ומחזיק במשרה מכובדת ורווחית יותר מתעשיית הבירה אמר לי 'אני לא מאמין שאתה מתעסק עם בירה בעבודה, זה מדהים'. כולם מאוד נלהבים מהעובדה שבחרתי במקצוע הזה", הוא אומר. "זו העבודה הטובה ביותר בעולם, היא מאפשרת לי להיות יצירתי ואני שמח שבחרתי בה".

"אנשים חושבים שיש רק שלושה או ארבעה סוגי בירות טובות שכדאי להם לשתות וזה לא נכון בכלל", אומר אבנר וטוען שקהל השותים צריך להיחשף לעולם הבירה הרחב, אותו הוא מכיר מקרוב, "אנשים מפחדים לנסות טעמים חדשים והם נצמדים לטעם אחד שהם אוהבים כל החיים אבל הם מפסידים, יש הרבה יותר מעבר לפילסנר או בירת חיטה מקומית".

>>מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם