"הצלחה היא תוצאה של היערכות נכונה, עבודה קשה ולמידה מטעויות", אומר ציטוט מפורסם. בימים בהם כולנו מתמודדים עם תרחיש אסון שהתממש מבלי שצפינו אותו או נערכנו לקראתו, ברור שהכנה מוקדמת מצילה חיים ומונעת נזקים לאומיים, כלכליים ונפשיים. למרות שלא תמיד ניתן למנוע אסון, מתברר שתמיד אפשר ללמוד כיצד להיערך לקראתו ולתכלל אותו.

התואר הראשון בישראל לניהול מצבי חירום ומשבר

בשנת הלימודים הקרובה תיפתח התוכנית לתואר ראשון (B.A.) בניהול מצבי חירום ומשבר. התוכנית של המכללה האקדמית רמת גן, נועדה להכשיר את המנהלים העתידיים של מערכי החירום האזרחיים והצבאיים ולהעניק להם ידע מקיף וכלים לניהול אסונות טבע, אסונות ידי אדם, אסונות כתוצאה ממשבר האקלים ועוד.  

ראש התוכנית, פרופ' קובי פלג, מומחה לניהול מצבי חירום ואסון בארץ ובעולם, ניהל אירועים רבי נפגעים רבים בישראל ויצא למשימות באזורי אסון בעולם - הן כמומחה של האו"ם והן במסגרת משלחות של צה"ל. לדבריו, מטרת התוכנית היא להעמיק את מומחיותם של העוסקים בתחום החירום על מנת שיוכלו ליישם תוכניות מניעה והתערבות באירועי חירום ואסון.

"תחום ניהול המשברים שם דגש על שלבי המניעה, ההיערכות, התגובה והשיקום מאסונות, במטרה לצמצם את הנזקים הצפויים מהם בנפש וברכוש", אומר פרופ' פלג. "אנחנו מבקשים להקנות לבוגרים שלנו ראיה מערכתית, כלים יישומיים ומיומנויות ניהוליות. טיפול באירוע חירום או אסון דורש קבלת החלטות תוך הבנה של תיעדופים, ארגון ותיאום בין מערכי חירום שונים, הערכת סיכונים והכוונת אוכלוסייה באמצעים מתאימים. חלק מהעבודה של בוגרי התוכנית תהיה לסייע למקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות לשפר את רמת המוכנות של המערכות השונות ולהתמודד באופן יעיל עם מצבי חירום ואסון ברמת הפרט, הארגון והמערכות התומכות". 

להרשמה וקבלת מידע נוסף על התוכנית >>

תואר ראשון באקדמית רמת גן לעובדי ארגוני החירום והגופים הממשלתיים והמוניציפליים

התוכנית לתואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר מיועדת לקהלים שונים: ביניהם עובדי ארגוני החירום וההצלה לרבות: פיקוד העורף, חר"פ, מד"א, משטרת ישראל, לוחמי האש, איחוד ההצלה, זק"א ועוד. עובדי אגפי ומחלקות החירום במשרדי הממשלה וברשויות המוניציפליות. קציני ביטחון של מוסדות ממשלתיים וארגונים פרטיים, ויוצאי כוחות הביטחון הרוצים להשתלב בתפקידי ניהול במערכי חירום במגזר הפרטי והציבורי. על פי פרופ' פלג, התוכנית מותאמת גם לפעילים ומתנדבים בארגוני סיוע ובגופים הומניטריים בארץ ובעולם והן ליזמים המפתחים פתרונות להיערכות ולמניעת אסונות.

יתרון נוסף לסטודנטים הוא מבנה הלימודים במכללה האקדמית רמת גן, שמאפשר להם לשלב עבודה ולימודים ולרכוש מקצוע מבוקש וחיוני. הסגל האקדמי, אשר מורכב ממרצים בעלי ידע אקדמי וניסיון מעשי בתחום, עומד לרשות הסטודנטים, מלווה אותם ומעניק להם יחס אישי ואוזן קשבת. 

לימודי ניהול אסונות: מהתנהגות ארגונית ותכנון אסטרטגי ועד חוסן, פסיכולוגיה ותקשורת

עבור פרופ' פלג, אשר שימש כיו"ר הדירקטוריון של האיגוד העולמי לרפואת אסונות WADEM, וייסד וניהל את המרכז הלאומי לחקר טראומה (פציעות והיפגעות) ורפואה דחופה במכון גרטנר, מדובר בתכנית מקיפה למצבי חירום אופיינים בארץ ובעולם, דוגמת רעידות אדמה, סופות הוריקן, מגפות, שריפות, אירועי טרור וירי טילים.  

רשימת הקורסים שהסטודנטים ילמדו במסגרת התואר כוללת היסטוריה של אסונות, התנהגות ארגונית, ניהול מצבי חירום (גם באירועי אש), תפיסת הביטחון הלאומי, התנהגות אוכלוסייה במצבי חירום, ניהול נתונים מידע וידע, היבטים אתיים של אסונות, תכנון אסטרטגי ועוד.

"תחום התוכן של ניהול אסונות הוא רחב מאוד ומשלב תחומים מדיסציפלינות שונות", מדגיש פרופ' פלג. "הסטודנטים ילמדו גם על סיוע הומניטרי, ניהול רפואה במצבי חירום, תקשורת באסונות, חוסן, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד.

"הרעיון לפתח תוכנית לימודים לתואר ראשון בתחום הזה נולדה במיוחד מההבנה שהרבה פעמים לעובדי מערכי החירום אין אפשרות לראות את התמונה המלאה והמקיפה של האירוע. על מנת לקבל החלטות נכונות ויעילות נדרשת הבנה רחבה וכוללת של מה משפיע ומה מושפע מכל פעולה של גוף או אדם מפקח בשטח".

להרשמה וקבלת מידע נוסף על התוכנית >>

היכן בוגרי התואר יוכלו להשתלב?

"בארגוני החירום וההצלה, באגפים ומחלקות העוסקים בתחום החירום בכל משרדי הממשלה והרשויות המוניציפליות וכן בחברות ציבוריות ופרטיות. קיימים תפקידים רבים בתחום החירום גם בארגונים בינלאומיים כמו OCHA (הסוכנות של האו"ם האחראית על סיוע הומניטרי), ארגון הבריאות העולמי ועוד".

הרשמה לתואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר

התוכנית לתואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר תפתח בסמסטר סתיו שיחל בנובמבר 2023. והלימודים בה יימשכו כשנתיים בלבד וישלבו למידה מקוונת ולמידה פרונטלית. התוכנית אושרה ע"י המל"ג והענקת התואר מותנה באישורה.

להרשמה וקבלת מידע נוסף על התוכנית, לחצו כאן. נותרו מקומות פנויים בודדים לשנת הלימודים הקרובה.