קנאביס הוא צמח שמושך אליו מיליוני אנשים, אם בגלל השימוש החברתי או הרפואי שלו או סגולותיו הרבות, הידועות והסמויות שמושכות חוקרים ורופאים מכל העולם. אמנם עדיין רחוק היום שבו תהיה בישראל לגליזציה לשימוש אישי, אבל בכל מה שקשור במחקר ופיתוח של קנאביס רפואי, אנחנו לחלוטין על המפה. עכשיו גם אפשר להירשם לקורס מן המניין ללימודי קנאביס באוניברסיטת אריאל, ולאור העובדה שהוא חדר גם לאקדמיה, האם זה מסמן שינוי בגישה אליו?

לא מפתיע לגלות שהדרישה לקורס לימודי קנאביס באוניברסיטת אריאל גבוהה מאוד - 117 סטודנטים נלהבים התקבלו לקורס ועשרות אחרים נדחו בשל חוסר מקום. הקורס ללימודי קנאביס הוא פרי יוזמה של ד"ר מיקי דור מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות, היועץ הראשי של יחידת הקנאביס במשרד הבריאות, ומומחה ברפואת משפחה ובניהול רפואי. "נוכחתי שיש מחסור בידע מהימן בקרב צוותים רפואיים ומערכות ניהול רפואיות, והידע של כל מי שעוסק בנושא מתבסס בעיקר על שמועות ומקורות לא מהימנים. להערכתי, כל מי שעוסק בניהול בריאות צריך ללמוד על קנאביס רפואי", אומר ד"ר דור.

הקורס הנלמד באוניברסיטת אריאל מיועד לתלמידי תואר ראשון בניהול רפואי בשנה שנייה והשלישית. בין הנושאים הנלמדים בקורס: היסטוריה והמצב הנוכחי של הקנאביס לשימוש רפואי, הרקע המשפטי והרגולציה, התוויות קליניות, שימושים של קנאביס בתחום הפסיכיאטריה, טכנולוגיות שונות למתן החומר, הקנאביס הלא חוקי בישראל, דילמות מוסריות ועוד.

במהלך הקורס הסטודנטים פוגשים את שני צידי המתרס: תומכים נלהבים ומולם גם קולות מתנגדים, נציג האגודה למלחמה בסמים שייתן ביטוי לעמדה נגד שימוש חברתי בקנאביס, מומחים לאתיקה וכן נציג אגודת משתמשי הקנאביס בישראל. לדברי ד"ר דור לא קיים קורס דומה בעולם, ובשל הפופולאריות המהירה לה זכה הקורס, שמו הגיע עד להרווארד. לשם הוזמן כבוגר הרווארד בעצמו להגיע ולהעביר קורס, כמו גם באוניברסיטת מישיגן. "אין ספק שלימוד ומחקר של הקנאביס הרפואי תופס תאוצה בכל העולם", הוא מסכם.

בשורה לצרכני הקנאביס הרפואי (צילום: החדשות)
"יש חשיבות להכניס את הנושא לאוניברסיטאות בנוסף להשתלמויות של רופאים בתחום"|צילום: החדשות

הקנאביס כמובן גם פופולרי מאוד לשימוש למטרות חברתיות בשעות הפנאי, כאשר הערכות מדברות על כ-800 אלף משתמשים בישראל. השימוש הפרטי גורם לזליגת קנאביס רפואי לשוק השחור, וגם אם היקף הזליגה נמוך משמעותית מהיקף השימוש הלא חוקי, התופעה גורמת ללחץ קשה על המרפאות המורשות להמליץ עליו. ד"ר דור מציג במהלך הקורס את האופן בו המערכת מתמודדת עם נושא זה, ההתוויות למתן החומר, ריכוז המידע והניסיון שהצטברו וכן המתווה שאושר על ידי הממשלה.

נקודת המוצא כעת היא שממשלת ישראל אישרה את התוכנית של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות שעיקרה להתחיל בתהליך של הפיכת הקנאביס מחומר אסור לתרופה. "כיום יש 28,000 אלף איש המטופלים בקנאביס בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה כמות המטופלים כאן היא מהגדולות בעולם. עם זאת, אין מספיק ידע לרופאים כי הם למדו בבית ספר לרפואה שהקנאביס הוא חומר מסוכן, לכן יש חשיבות להכניס את הנושא לאוניברסיטאות בנוסף להשתלמויות של רופאים בתחום".

אתה חושב שתהיה התפתחות בחקיקה בנושא הקנאביס?
"כרגע יש החלטה לא לעשות עניין ממי שמשתמש בזה חברתית, אנחנו תלויים בנושא באמנה בינלאומית שמתנגדת לקנאביס והמדינה חתומה עליה. בכל העולם יש תהליך של הבנה שהקנאביס הוא לא חומר כה נורא ושאפשר להשתמש בו, אני מניח שהאמנה הבינלאומית תשתנה ואנחנו נשנה את החקיקה. לעומת זאת, התחום הרפואי בארץ הוא אחד המפותחים בעולם בכל מה שקשור בניסיון הרפואי המתגבש, תחום החקלאות ועוד, הרבה מדינות מבקשות את הידע שיש בארץ בנושאים אלו".


מעל 6,000 שנים שהקנאביס בשימוש, חלק ניכר מסגולותיו הרפואיות ידועות והיו בשימוש זמן רב. אך חלק מהמכשולים לאישור השימוש ולמחקר נובעים מהסטיגמה של הקנאביס כ"סם קל", וכחומר שהשימוש בו מוליך לכיוון צריכת סמים קשים. "זוהי אגדה שאין בה גרגר של אמת ואין לכך הוכחות מדעיות", מוחה דור, "אבל קשה מאד לשכנע את הציבור ואת מקבלי ההחלטות שאין הדבר כך. אחוז ההתמכרות הוא כה נמוך ובאופן משמעותי הרבה פחות מהתמכרות לאלכוהול וניקוטין, ויש גם פחות חומרים נרקוטיים ותופעות לוואי מהשימוש בו לעומת אלכוהול וניקוטין. בגלל הסטיגמה של הקנאביס לא נערכו מחקרים מדעיים של ממש כדי לבדוק באופן מדעי מה השפעות החומר, מה יתרונותיו ומה הן תופעות הלוואי של השימוש בו".

"לפני 100 שנה חברות תרופות דחפו את הממשל האמריקאי לאסור קנאביס, היום הן נכנסות לתחום ועורכות מחקרים. לקנאביס התוויות של מניעת תופעות לוואי של הטיפול הכימותרפי וההקרנות, הקלה על כאבים ממקור עצבי, אפילפסיה בילדים, מצבים נוירולוגיים ואורתופדים הגורמים כאב עז ממושך וכדומה. לאחרונה אושרה התוויה לטיפול בפוסט טראומה ודנים בהכללתו למחלת הפיברומיאלגיה. התעוררות המחקר יחד עם הניסיון המעשי שהצטבר הביאו ידע ויצרו מודעות ליתרונות החומר על פני תרופות קיימות, ואנשים רבים החלו לדרוש את שינוי הסטטוס של קנאביס מחומר אסור לתרופה".

נכון לעכשיו, רופאים המומחים בתחומים שונים כמו אונקולוגיה, אורתופדיה כאב ועוד ממליצים למטופל על שימוש בקנאביס רפואי, וצוות של 15 רופאים מהיחידה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות בודקים ומאשרים. כעת עובדים על מדיקליזציה של הקנאביס וההערכה היא שתוך כשנה כל רופא יוכל לרשום זאת כתרופה. לכן המגמה כעת היא להכשיר מסה קריטית של רופאים וללמד את הדור הבא של מנהלי מערכות רפואיות אודות הקנאביס הרפואי. "אין מספיק ידע לרופאים והם פוחדים להמליץ", אומר דור, "אבל ככל שהתהליך יימשך, ונזהה יותר ויותר מחלות שכדאי להשתמש בקנאביס לצרכי הקלה או ריפוי, מספר המשתמשים יעלה".