למילה "מוגבלות" יש קונטציות לא תמיד חיוביות, אבל כשהמילה הזו מגדירה אנשים ואוכלוסיות שלמות במגזר התעסוקה, ראוי אולי לקשר לה אסוציאציה של "הזדמנות". מרים דיליאן עומדת בראש המרכז לתכניות לימודים נגישות בבית הספר ללימודי תעודה של מכללת סמינר הקיבוצים. המרכז מפתח פלטפורמות ללימודים מכווני תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות. הסטודנטים בתכניות הם אנשים עם מוגבלויות שונות שלא עומדים בדרך כלל בתנאי הקבלה לתואר אקדמי, אבל יש להם פוטנציאל, רצון ויכולות ללמוד ולרכוש מקצוע.

"לאורך השנים אני שומעת אנשים עם מוגבלויות שאומרים שהם רוצים לצאת ללמוד, לעבוד במקצוע אמיתי ולא רק בפסי ייצור ואריזה. אנשים עם מוגבלויות שרוצים ללמוד צילום, רדיו, אמנויות ועוד תחומי עניין מגוונים בדיוק כמו כל אחד מאיתנו. לצערי כמעט תמיד הם נאלצים להתפשר מבחינת רמת שכר, אחוזי משרה או עניין בעבודה", היא אומרת.

יש דרך לעזור להם?
"המדינה קבעה תקנות שכר מינימום מופחת שלפיהם נציג של משרד הכלכלה בודק את יכולת ההעסקה וקובע את גובה שכר המינימום לבעלי מוגבלויות, מהלך זה שיפר את תנאי ההעסקה שלהם. בעבר היו מקרים שחלק מהם עבדו בהתנדבות ונוצלו וההורים נאלצו להסכים לזה כדי שלילדיהם תהיה מסגרת כלשהיא לשהות בה בשעות הבוקר והזדמנות להתנסות בתעסוקה. אני חושבת גם שצו ההרחבה לחוק המחייב העסקה של 5 אחוז בגופים ממשלתיים הוא חוק נהדר, שיקדם את השתלבותם של אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה. אני רואה שיש ניצנים של שינוי. היום השינוי מתבטא בעיקר בשיח - שזו התחלה ועכשיו אנחנו מביטים קדימה לראות את השינוי בפועל".

ואיך ממשיכים מכאן?
"אני מאמינה בשינוי שצומח מהשטח - ליצור מציאות ופחות באג'נדה לוחמנית. במקביל יש את אלו שפועלים בתחום המשפטי ובתחום החוקתי עמותות וארגונים שמקדמים את הנושא. במבט קדימה אני רואה את ההתפתחות גם בתכניות לימודים אקדמיות שמותאמות לאנשים עם מוגבלות וגם בהתפתחות של הכשרות מקצועיות באמצעות לימודי תעודה, שיתנו מענה בעתיד לחלק רחב יותר של האוכלוסייה. חשוב לזכור שהרבה מהם לא סיימו את הלימודים עם תעודת בגרות או שיש להם קושי להיבחן במבחן הפסיכומטרי. המחויבות שלנו היא ליצור מצב שיאפשר להם בחירה בנתיב של השכלה ורכישת מקצוע. אין שום סיבה להדיר אותם, יש להם כישרונות ויכולות כמו לכולנו. מכאן תפתח גם הדלת לתעסוקה שוויונית ומותאמת ושכר הולם שיאפשר חיים בכבוד".

עוזרי צלם ועורך וידאו (צילום: מרים דיליאן)
מביטים קדימה לראות את השינוי בפועל. עוזרי צלם ועורך וידאו|צילום: מרים דיליאן

זיהוי תפקידים מיוחדים

כדי ליצור תכניות לימודים, צוות המרכז איתר תפקידים שאנשים עם מוגבלויות יכולים לבצע. אחד מהתפקידים שהם זיהו היה מתחום התקשורת כמו עוזרי צילום, עריכה והפקה. "רוב האנשים שלומדים בתחום מתחילים בתפקיד של עוזר. זיהינו שיש לתפקיד הזה תוקף מעשי ובנינו לו הכשרה. כל ההכשרות אצלנו הן בפורמט דומה, יום אחד בשבוע שכולל לימודים עיוניים והכשרה מעשית, במשך שנת לימודים אחת".

הם מוצאים עבודה?
"חלק גדול מהם אכן מועסק - בחברות תקשורת גדולות או בחברות הפקה שיוצרות סרטי תדמית. אנחנו בקשר עם הבוגרים שלנו, גם עם אלו שלא מעוניינים לעבוד בשלב זה, כדי לתמוך בהם במידה וישנו את דעתם". חשוב לציין כי הם משתכרים שכר שוויוני לשאר העובדים במקום העבודה בו נקלטו.

במסלול אחר שקיים אצלנו, בתכנית "עוזרי הוראה בחינוך הגופני", שניים מהסטודנטים קיבלו הצעות עבודה עוד בשלב של ההכשרה המעשית.

הלימודים בקורסים כוללים גם סדנת הכנה לתעסוקה, כדי שהבוגרים יוכלו להתמודד עם האתגרים שצצים בשטח. היא מספרת על בוגר אחת התכניות שנלחץ כאשר ביקשו לשלוח אותו לקורס פנימי בעבודה ושינו לו את סדר היום הקבוע או בוגרת שביקשה לעזוב בגלל שהאנשים סביבה התחלפו. "העובדה שאנחנו מלמדים אותם את המקצוע לא בהכרח תהפוך אותם למועסקים טובים. אנחנו לא רוצים להכשיל אותם, אנו שואפים שהם יחוו כמה שפחות תסכול ולכן אנחנו מקיימים את סדנת ההכנה לתעסוקה כחלק מתכנית הלימודים ובסיום הלימודים אנחנו ממליצים להם להיעזר בליווי תעסוקתי, שירות שהם זכאים לו כחלק מסל השירותים של משרד הרווחה או משרד הבריאות".

את מרגישה שהצלחתם?
"כן. עשינו שינוי בחיים של חלק גדול מהתלמידים שלנו. הם מציינים את חוויה המעצימה מהלך הלימודים, את פיתוח הכישרון שלהם, את ההצלחה בתעסוקה ובוגר אחד התקבל ללימודי תואר בקולנוע והוא אמר לי שזה בגלל שהוא ראה שהוא יכול, שהוא מסוגל".

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
03-6901200