התמונה של מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, שוכבת בשמלה כחולה צמודה, נעלי עקב ובלונד זוהר על כיסא נוח הפוך על שער מגזין האופנה "ווג", עוררה מבול של תגובות. היו מי שטענו כי יש פה אמירה ניהולית חדשה ולא מתנצלת - אני נשית, ואני מנכ"לית. יש שטענו כי מדובר בשימוש מיותר בסמלי הנשיות של פעם. אם מסכימים עם הגישה הראשונה, ייתכן שמאייר היא כיום הדוגמה לאשה שמוכיחה את מה שעולה שוב ושוב ממחקריה של ד"ר שירה מור מאוניברסיטת אירסמוס ברוטרדם: אשה שמרגישה בנוח עם זהותה המקצועית והאישית - מרוויחה יותר.

עוד בלימודים וקריירה:

בסדרה בת שישה מחקרים שערכה מור, מומחית למשא ומתן, מגדר ותרבות, נשאלו נשים לגבי התפישה שלהן את הזהות הנשית והמקצועית שלהן. לאחר מכן התבוננו על הביצועים שלהן במשא ומתן תחרותי, שבו הן היו צריכות לבקש יותר בשביל עצמן, כשכירות או מוכרות מוצר. רוב הנבדקות היו סטודנטיות לתואר ראשון ושני במינהל עסקים, והן התבקשו לדון מול מגייס או פרטנר גבר. "שוב נמצאו הוכחות שנשים שתופשות את שתי הזהוית כמשלימות וחופפות ידעו לדרוש שכר או תשלום גבוה יותר יחסית לאלה שתפסו את הזהויות שלהן כנפרדות ובעלות ניגודים", אומרת מור. "נשים שהזהות המקצועית והאישית היתה 'משולבת', דרשו רמת שכר שהגיעה ל–59 אלף דולר בממוצע, לעומת קבוצת הביקורת, שביקשה 56 אלף דולר בלבד".

מריסה מאייר במגזין ווג
מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, על שער ווג

כעת נשאלת השאלה איך מפרידים בין זהות נשית, שמשדרת ביטחון ומקצועיות, לכזו שתיתפש כחלשה או חלילה פתיינית. "נשים משולבות מביאות רכות בחוזק הנדרש למשא ומתן", אומרת מור. "לא מדברים על מחשוף גדול או שפתיים משורבבות, אלא על תכונות שנתפשות נשיות: ידידותיות, יכולת עבודה בצוות ואכפתיות. בניתוח התנהגות של נשים (באמצעות וידיאו) בסימולציה שדימתה משא ומתן עם מגייס בעבודה, התגלה כי נשים משולבות ביקשו שכר גבוה יותר תוך שהן מרבות לחייך, ממצא שמוכיח כי יש מקום לכלים שמבליטים סממנים נשיים במשא ומתן. אשה שמסבירה מדוע מגיע לה יותר, ומחייכת תוך כדי הבקשה, מקבלת ביתר קלות את מבוקשה יחסית לזו שלא מחייכת ונתפשת כ'אשת עסקים קרה'".

מה תמליצי לנשים שנכנסות כיום לשוק העבודה?

"לזכור שנשים שקמות בבוקר, לובשות חליפת עסקים המסתירה כל סממן נשי ומגיעות למועדון הגברים שבעבודה כדי להיות אחת מהם - עלולות לגלות שבטווח הארוך הן מצליחות פחות, כי פחות אוהבים להיות בחברתן ולעבוד עמן. בשיחות הדורשות משא ומתן אישי הן נתפשות כשוללות את התפישה של איך אשה צריכה להתנהג ולהיראות על ידי נשים וגברים כאחד. מאידך, דווקא המחויבות של האשה כאשה יכולה לשמש לה כלי עזר במשא ומתן. זהו מנוף מקצועי שנשים מצליחות יודעות להשתמש בו בחוכמה, וברכות".

ולחייך הרבה?

"זה עוזר תמיד".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker 

עובדי מפעלי ים המלח יקבלו 2,000 ש"ח כ"שי לחג"

עבודות הרכבת הקלה הכפילו את זמן הנסיעה לעבודה? אתם יכולים להתפטר - ולקבל פיצויים