דמיינו לעצמכם את התסריט הבא: אתם יושבים במשרד, חסרי אונים לחלוטין. תיבת הדואר עמוסה במיילים שחייבים תשובות דחופות, יש לכם מצגת מכירות מבוססת על אינסוף נתונים על הראש, ואתם מתחזקים רשימת מטלות שלא מביישת את המנכ"ל. אין לכם מושג מאיפה להתחיל, או איך תתגברו על העומס הזה שרק הולך וגובר. בנוסף, העובדים בקיוביקלז לידכם לא מפסיקים לצחוק בקולי קולות, להשמיע מוזיקה ולהפריע לכם להתרכז. רבאק, אתם היחידים שעובדים פה?

התסריט הזה בטוח נשמע מוכר, אולי בשינויים קלים. כל עולם העבודה התאגידי המודרני נתון בלחצים אדירים – להספיק, למכור, לקנות, לספק, להצליח, לחתור כל הזמן קדימה, אי אפשר להישאר מאחור. והמחיר - גבוה מאוד. מחקרים רבים בדקו וחקרו את הקטסטרופה הצפויה לעובדים בסביבת עבודה לחוצה. היא משפיעה על מצבנו הפיזי והנפשי, על בריאות הנפש, על המשפחה. ועובדים לחוצים הם לא עובדים יעילים.

עכשיו דמיינו שדרוג לתסריט הזה: אתם קמים מהקיוביקל שלכם וצועדים לכיוון ירכתי המשרד, שם ממוקמים 5 תאי מדיטציה. יצרה אותם חברת Headspace, אחת מאפליקציות המיינדפולנס המצליחות והגדולות, שהחליטה לייצר גם מקום מוחשי לאנשים שמחפשים קצת הד ספייס. הרעיון פשוט: נכנסים לתא, מרכיבים את האוזניות, וזוכים לשיעור מדיטציה פרטי לפי נושא לבחירתכם (פוקוס, שלווה, עשייה, בריאות וכו') ממנחה בעל מבטא בריטי שילמד אתכם איך לנשום דרך הלחץ. אחרי רבע שעה של התנתקות המדסק ותרגול נשימות, די מובטח שתרגישו יותר טוב. תיגשו לקיוביקל ותתחילו לייצר רשימת תיעדופים, שתוביל אתכם לניהול הכי נכון של הזמן שלכם לטובת ביצוע המשימות. נשמע פשוט, לא?

יותר ויותר תאגידים וחברות מסביב לעולם מתחילים להבין את היתרונות שביצירת סביבת עבודה שמעודדת בריאות, וולנס, שמירה על הכושר ומודעות לסגנון חיים בריא עבור העובדים שלהם. חברת Headspace, שכל עיסוקה הוא הפיכת האנושות לרגועה יותר, יצרה במשרדיה החדשים בסנטה מוניקה שבקליפורניה סביבת עבודה שמשקפת את מטרותיה, והציבה במרכזם את אותם תאי מדיטציה, שמאפשרים לעובדים להרהר, למדוט או סתם לנוח קצת. עיצוב המשרדים של הד ספייס מוכיח שהחזון העיקרי של החברה - לשפר את הבריאות המנטלית של אנשים - משתקף הלכה למעשה גם בתרבות הארגונית של החברה.

בוא נקבע לנו עמידה בנושא

המשרד הייחודי הזה של הד ספייס הוא לא סנונית ראשונה בתחום. חברות רבות, בהן חברות ותאגידי ענק, בדגש על תחום ההייטק, מתחילות לשים דגש על רווחתו המנטלית והבריאותית של העובד. וולנס במשרד הפך לאחד הטרנדים המתפתחים של 2017, ולא רק שעוד ועוד חברות מגייסות אותו לשורותיהן, הוא גם מתרחב לשלל תחומים שנוגעים לבריאות העובדים.

78 אחוז מהאמריקאים מגדירים את העבודה שלהם כלחוצה ומלחיצה. למעשה, לחץ בעבודה הוא בעיה כה חמורה, עד שה-CDC האמריקאי, הארגון לבקרה ושליטה במחלות, הקים מחלקה שלמה לחקר ההשפעות של לחץ על עובדים.

בין הטרנדים הבולטים בוולנס המשרדי הוא בתחום הכושר הגופני. אחד הנתונים המטרידים משוק העבודה האמריקאי הוא ש-80 אחוז מהאמריקאים עובדים בעבודות שלא מצריכות שום תזוזה או פעילות גופנית. חברות רבות מתמקדות בתחום הזה ומקיימות שיעורי כושר אין האוס, מעניקות מנוי חינם לחדר הכושר, מחזיקות קואוצ'רים ומקיימות מרתונים משרדיים ותחרויות כושר שישכנעו את העובדים לזוז קצת.

התפתחות נוספת היא בתחום הרפואי. באמריקה הביטוח הרפואי הוא חלק ממקום העבודה, אבל החברות שרוצות להיטיב עם עובדיהם חוסכות להם את הצורך לגשת למרפאה מלכתחילה. בין אם מדובר בחיסונים שמוצעים במקום העבודה, רופא שמגיע לבצע בדיקות תקופתיות לעובדים, או שירותי בית מרקחת - אין ספק שהנגישות לשירותים רפואיים מסייעת לעובדים להיות פחות בסטרס ולהיעדר פחות ממקום העבודה בגלל מחלות. ישנן חברות שמציעות לעובדיה גם שירותי קואוצ'ינג, ואפילו שירותי פסיכולוג, כל מה שיאפשר להם להיות שמחים ומאושרים יותר.

פסיכולוג (צילום: Photographee.eu, Shutterstock)
עבודה? אחר הצהריים? איך זה גורם לך להרגיש?|צילום: Photographee.eu, Shutterstock

תחום נוסף שתוקפים משרדי הוולנס הוא האכילה הבריאה והשמירה על המשקל. זה לא סוד שהתזונה האמריקאית היא מהגרועות בעולם, וביחד עם הישיבה מול מחשב שעות על גבי שעות – מדובר במתכון בטוח לחיים מלאי מחלות. וזה לא רק נטל על משלם המיסים, אלא גם על המעביד עצמו. בין החידושים: חינוך העובדים לתזונה בריאה, חוגים וקורסים בנושא תזונה ובישול בריא, כולל קורסים להכנת שייקים ותבשילים מבוססים על ירקות, הפחתת שומן רע וכמויות עתק של סוכר, וצריכת פחמימות בריאות. יש חברות השמות דגש על תפריטים בריאים בחדרי האוכל, הגשת חטיפים בריאים או פירות וירקות במטבחונים. כל אלה אמורים לסייע בבעיות האקוטיות שמלוות חלק ניכר מהאמריקאים – יתר לחץ דם, סכרת, כבד שומני, כולסטרול גבוה ובעיות לב.

טרנד חזק נוסף, שקשור גם הוא במחלת הישיבה של המאה ה-21, הוא מעבר לקיוביקלס בריאים, או שולחן בריא. מקומות עבודה החלו להציע לעובדים שולחנות עמידה או כאלה המשולבים עם ישיבה, כך שכל עובד יכול לבחור מה הוא מעדיף במשרד שלו. הנתונים מראים ששולחנות כאלה משפרים את מצב הרוח ואת ההנאה ממקום העבודה, את היעילות והביצועים וכן את הכושר המנטלי של העובדים. מחקרים שנערכו לאחרונה בתחום המעבר למשרד בעמידה הראה שיפור משמעותי ביכולת הקוגניטיבית של העובדים, ללא ספק מכרה זהב עבור חברה שמעוניינת לנהל עובדים יעילים וחדורי מוטיבציה. פראפרזה על המשרד בעמידה הוא הצבת שולחנות עבודה עם הליכון, כאלה שמאפשרים לעובדים לצעוד בעודם עונים לאימיילים ועובדים. ללא ספק - מופת של יעילות וניצחון גדול עבור המעסיקים מקבלים עובדים בריאים יותר וחרוצים יותר.

בשביל מה צריך ללכת הביתה?

הנתונים על תעשיית הוולנס המשרדי מרשימים: כל דולר שמושקע בתכניות וולנס בעבודה מוריד את עלויות ההוצאות הרפואיות ב-3.27 דולר. חברות שמטמיעות תכניות וולנס מדווחות שיש להן ירידה של 28 אחוז בימי מחלה וירידה של 26 אחוז בהוצאות רפואיות. בנוסף, יש ירידה של 19 אחוז בהיעדרויות כרונית ממקום העבודה, וחיסכון של 264 דולר לעובד לשנה, למשרדים המציעים שירותי וולנס. כנראה שככל שהעובדים מרגישים בריאים יותר וחשובים יותר, כך הם יבלו יותר במקום העבודה.

חברות הענק כבר מזמן עלו על הרכבת הזאת. הן מציעות הטבות מרחיקות לכת ותכניות מסעירות לעובדיהן. בגוגל, למשל, זוכים העובדים במטה החברה שלה גוגלפלקס בקליפורניה, לשירותי רפואה אין האוס – החברה מחזיקה מרפאה ורופאים שמטפלים אך ורק בעובדים. כמו כן מציעה החברה ארוחות צהריים וערב עשירות ומזינות בחינם, שירותי מסאז', שיעורי יוגה, ואפילו שטיפת מכוניות. למה שמישהו ירצה ללכת הביתה?  

בחברת דיסקברי, חברת מדיה ענקית האחראית גם על ערוצי דיסקברי וממוקמת במרילנד, מציעים לעובדים קורסים וחוגים בחינם כמו ריקודים אפריקאים, קורסים בהכנת שוקולד, שיעורי ציור ועוד. ויש להם גם מרכז וולנס אין האוס, שם יכולים העובדים לראות רופא ואפילו לקבל תרופות מרשם.

#closetheringschallenge #gold✨ #goldbadge #applewatch

A post shared by Samuel Kong (@samuelfwk) on

בחברת ה-NFL, שאחראית על ליגת הפוטבול האמריקאית, אפשר לצפות שכושר יהיה חלק מהעניין. ואכן, במטה החברה הממוקם בניו יורק מציעים שיעורי כושר חינם, ואפילו גישה חופשית לחדר הכושר שבו מתאמנים שחקני הליגה, לא פחות ולא יותר. מסאז'ים חינם פעמיים בחודש הם רק הדובדבן שבקצפת.

גם חברות צעירות ופחות מוכרות הבינו שהן צריכות לקפוץ על העגלה, בחברת Tagged, למשל, רשת חברתית שמטרתה לגרום לאנשים להכיר אנשים חדשים, מציעים לעובדים פינוקים רבים. מנוי חופשי לג'ים, ימים קבועים למסאז'ים, חינם כמובן, ימי מחלה וחופשה לא מוגבלים וטעימות יין חודשיות. העוגיות במטבחון שלנו מעולם לא נראו עצובות יותר.

בחברת המשקאות האורגנית Honest Tea שבמרילנד, מעסיקים קואוצ'ר כושר במשרה מלאה, שתפקידו לסייע לעובדים להגדיר לעצמם מטרות של פעילות גופנית ולעמוד בהן. החברה, שמונה קרוב ל-50 עובדים, מבצעת משלוחי פירות טריים למשרדים אחת לשבוע, וכמובן שיעורי יוגה ומדיטציה במשרד.

לצד העלייה במודעות לנושא, הגיע גם תורן של שלל חברות ייעוץ לתאגידים ומקומות עבודה, המסייעים להם להטמיע תכניות וולנס במשרד המותאמת לצרכיהם. כנראה שלא בכדי. לאור העלייה במודעות של דירקטוריונים ומנכלי"ם לצורך המהותי של עובדים פחות לחוצים - התכניות הללו משגשגות.

שוק העבודה בישראל, כך נראה, עדיין לא בכיוון. ניכר שיש עלייה במודעות לצרכיהם של עובדים, אבל יישומה בשטח לא נראה לעין. כנראה שבסופו של דבר גם המעסיקים בישראל יבינו שעובדים מאושרים, רגועים ובריאים יהפכו את החברה שלהם לרווחית ומשגשגת. עד אז, אנחנו במטבחון.