בענפי המשק השונים ובפרט בהייטק עמלים לשלב כוח אדם מהמגזר הערבי והחרדי, אך אנשים בעלי מוגבלויות שונות מתקשים עדיין למצוא את מקומם בשוק העבודה. בישראל כ-900 אלף אנשים עם מוגבלות קשה - מחצית מהם לא עובדים. 

DIGI היא סוכנות דיגיטל מבית "מינגה - הזירה לעסקים חברתיים", שמטרתה לספק שירותי ניו-מדיה ודיגיטל לעסקים קטנים ובינוניים ולארגונים חברתיים תוך מתן הזדמנות לאוכלוסיות ממודרות ואנשים עם צרכים מיוחדים בעלי ידע ויכולות בתחום הדיגיטל. "דיג'י כעסק חברתי מאמין במתן הזדמנות עבור כל אדם ולכן דלתו פתוחות לאנשים שנפלטו ממעגל העבודה עקב התמודדות עם אתגרים נפשיים. במקביל לכך, החברה מספקת מוצר ושירות באיכות גבוהה במיוחד, דבר שמוכיח כי אפשר לשלב איכות מוצר ותרומה חברתית", אומר מנכ"ל החברה, יורם לביא.

אורי (28) מעצב גרפי הוא בעל 100 אחוז נכות נפשית, משום שהוא סובל מ-OCD המתבטא באובססיה לזמן, דבר שהקשה עליו למצוא עבודה מסודרת. "אני לא יכול לעבוד כמו כולם במשרד, מתשע ועד שש, כי אני אובססיבי לשעון ויש שעות מסוימות שבהן אני חייב לעשות דברים מסוימים, וסדר היום הזה מגביל אותי. בנוסף, כמו רוב האנשים עם OCD יש לי בעיה עם חיידקים, ומשרדים הם קרקע פורייה להרבה חיידקים", אומר אורי ונותן כדוגמא פעם אחת בה ביקר בשירותי מסעדה, ורק כדי להימנע מלגעת בידית הדלת המזוהמת בחיידקים, המתין אורי כ-20 דקות עד שמישהו הגיע ופתח את הדלת. 

הפרעת ה-OCD התפרצה אצל אורי כשהיה בן 18. במשך תקופה ארוכה שכב במיטה ללא יכולת תפקוד, ובהדרגה גם החיים החברתיים שלו נעלמו. בהמשך למד בשנקר עיצוב גרפי ותעשייתי. לאחר שסיים את הלימודים, חיפש עבודה במשך 4 שנים כאשר מפעם לפעם עבד כפרילנסר עם לקוחות בודדים. "בגלל שלא הצלחתי למצוא עבודה שמייצרת הכנסה שאפשר לחיות ממנה, פתחתי בית קפה וקיוסק, אבל העסקים לא הצליחו ונשארתי מחוסר עבודה". 

באילו קשיים נתקלת בעולם התעסוקה?
"ניגשתי ליותר מ- 30 ראיונות עבודה, שלחתי מעל 600 מיילים, ואין ספור קשרים שניסיתי להפעיל, לא ממש עבדו. כמו רוב המקצועות היום, גרפיקאי מתחיל זה סוג של עבדות מודרנית, ויש שפע של גרפיקאים, דריסת רגל היא גם ככה קשה ואני סחבתי עוד תיק, כך שזה תמיד נפל בזה שאני לא יכול לשבת במשרד במשך כל השעות האלה, למרות שכמובן יש לי סטודיו בבית והצעתי שאעבוד מביתי".

דרך ארגון שמסייע לנכים למצוא עבודה, אורי הגיע לדיג'י לפני 7 חודשים. "סוף סוף יש תנועה לחיים עצמאיים. עד עכשיו הייתי תלוי בתמיכת המשפחה, אבל אני כבר בן 28. מבחינה חברתית זה עדיין לא השפיע, אבל עכשיו יש תקווה שדברים מתחילים לזוז. אני מודע לכך שאני לא נורמלי ואף פעם לא אהיה, וזה בסדר. העניין הוא שקיימת תפיסה שגויה בחברה, שאם יש לי בעיה, עושים לי טובה שלוקחים אותי לעבודה, למרות שהתפוקה שלי גבוהה בדיוק כמו של שאר העובדים. בחברת דיג'י אני עובד במשרה מלאה, עם התאמה לצרכים שלי, כמו למשל העובדה שאני עובד מהבית ואת המשימות אני ממלא בשעות שלי, וכמובן מגיע למשרד לפגישות עם לקוחות. בזכות החברה התאפשרה לי דריסת רגל בשוק התעסוקה, ואני צובר ניסיון שלא התאפשר לי בשום מקום אחר".

DigiHub (יח``צ:  יחסי ציבור )
סוכנות DigiHub|יח``צ: יחסי ציבור

העובדים מחויבים בהליך שיקומי במקביל לעבודה

יורם לביא, מנכ"ל המיזם דיג'י, הוא בעל ותק רב בעולם ההייטק. לביא עבד כסמנכ"ל שירות לקוחות בחברות הייטק גדולות כמו אורבוטק, סרגון ונובה. בשלב מסוים חש שמיצה את עולם ההייטק ופנה לעסקים חברתיים. "אני ושותפיי החלטנו להיכנס לפני 5 שנים לעסקים חברתיים, אחת היוזמות שנתקלנו בה היתה בנושא של בריאות הנפש. בתחילה סיפקו לבעלי נכות נפשית עבודות כמו גינון או אריזה, אך בשנים האחרונות מתפתחת נישה של מציאת משרות בעולם ההייטק. מדובר באוכלוסייה של בעלי 70-100 אחוז נכות נפשית, חלקם אושפזו בבתי חולים, אבל אין להם שום בעיה קוגניטיבית. חשוב להדגיש כי התהליך השיקומי של העובדים נעשה במקביל, ומהווה קריטריון לקבלה לעבודה".  

נכון לעכשיו עובדים 3 בעלי נכות נפשית בדיג'י אבל היעד הוא להגדיל ל-15 משרות בפרישה גיאוגרפית רחבה. החברה בעיקר מגייסת מתכנתים עם או בלי ניסיון, אשר מתקשים להשתלב בעולם העבודה בגלל הנכות הנפשית שלהם, וזאת למרות הצורך הגובר בשוק העבודה למתכנתים. "הדרישות בשוק משתנות ומתפתחות לכן היה לנו חשוב להקים מרכז הכשרות שדואג לעדכן את העובדים בתחומי הדיגיטל. העובדים שנקלטו מקבלים הדרכה אישית וחלקם הדרכות אונליין, בהתאם ליכולתם, ותמיכה שוטפת לכל משימה".

יורם לביא מנכ
המנכ"ל יורם לביא|יח``צ: יחסי ציבור
לביא מספר כי מאז שהוחלט לשלב עובדים בעלי נכות נפשית בחברה ניכרת השפעה לטובת כל הצדדים. "כשיש בסביבת הייטק עובדים בעלי צרכים מיוחדים, העובדים שלצידם מפתחים סובלנות ושירותיות ברמה גבוהה שלא הייתה מתאפשרת לולא נוכחותם בחברה. ארגון שמשלב בעלי מוגבלויות הוא בעל חוסן כי המנעד שהוא יכול להכיל רחב יותר ובכלל, אנשים אלה הם חלק מאיתנו והיומיום שלנו, וכחברה זה הצעד הכי בריא ונכון שיש לעשות. יש מתוך אוכלוסיית פגועי הנפש אנשים מוכשרים ביותר, שרק בגלל התיוג החברתי לא יכולים להתקבל לשוק העבודה. מהיום שהעובדים שלנו הגיעו לעבודה הם עברו תהליך מרגש, ומאנשים כבויים הם הפכו לאנשים חיוניים ותורמים", אומר לביא ומציין גם את מידת ההשפעה החיובית על הקשרים עם לקוחות החברה.

במסגרת החברה, עובדי ה-Digi-Force בעלי הצרכים המיוחדים ממוינים לפי רמת ידע, יכולת ומקצוע, כשהם צוברים כוכבים בהתאם לוותק ולכמות העבודות שביצעו. השכר השעתי משתנה לפי ותק, רמת הידע ויכולת העובדים, כשקיימת אפשרות להתקדמות והתפתחות בתוך החברה. לביא מספר שחברות היי-טק ממילא משלמות על הכשרת עובדים, וכאשר שוכרים עובדים עם מגבלה מסוימת, נותר רק להתאים את ההכשרה לצרכיהם.

"למדנו כי בעלי מוגבלות נפשית יכולים להשתלב בכל תחום, צריך רק נכונות וסובלנות מצד המעסיק בתהליך כדי לזהות את היכולת שלהם ולתת הזדמנות. חלקם בעלי רמה גבוהה ועם תארים מתקדמים. אחוזי התאמה של כלל העובדים הם לא גבוהים במיוחד, תמיד יש נשירה, בגלל תרבות, ידע או ציפיות, עובדים בעלי מוגבלות לא שונים מעובדים אחרים. כיום, כשהטכנולוגיה מתפתחת וחוקי הנגשה מחייבים חברות לקיים סביבת עבודה מותאמת, כל מה שנשאר זה רק רצון טוב מצד המעסיקים לקלוט אנשים אלו, ולתת להם הזדמנות לשפר את חייהם".  

בעלי צרכים מיוחדים שמעוניינים להצטרף מוזמנים למלא את טופס ההרשמה לחברה: http://bit.ly/2i3Nz8s