ב-1 בינואר נכנסו לתוקף שינויים מחייבים בתלושי השכר של שכירים. בין השינויים שעל המעסיקים ליישם: עדכון של מספר ימי החופשה המינימליים, עדכון הפרשות מעסיק לפנסיה, וכן דיווח פנסיוני אחיד באמצעים דיגיטליים. ואולם, בסקר שביצעה באחרונה חברת עוקץ מערכות נמצא כי חלק מההוראות החדשות לא יושמו, בעיקר בבתי עסק קטנים ובינוניים - ולא מעט שכירים אינם מקבלים את ימי החופשה המגיעים להם.

על פי התיקון לחוק, שיזמה ח"כ רחל עזריה, עובדים המועסקים במשך חמש שנים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה יהיו זכאים החל בינואר 2017 למכסה מוגדלת של ימי חופשה. מדובר בתוספת של שני ימי חופשה: בעסקים שבהם עובדים שישה ימים בשבוע, כל עובד זכאי בעקבות התיקון ל-14 ימי חופשה בשנה, ובמקומות שבהם שבוע עבודה של חמישה ימים - ל-12 ימי חופשה.

לפי נתוני הסקר, ב-24.6% מהתלושים שהופקו לעובדים בעסקים קטנים, לא הופיעה המכסה המעודכנת של ימי החופשה, וב-12.4% מהתלושים שנתנו בחברות בינוניות נמצאה טעות בעדכון המכסה. שכיחות הטעויות בבתי עסק גדולים היתה נמוכה בהרבה - 5.7%. בסקר נבדקו 1,328 תלושי שכר שהופקו על ידי 265 בתי עסק קטנים, בינוניים וגדולים. התלושים הופקו עבור העבודה באפריל־מאי 2017.

עוד נקבע בתיקון לחוק כי מתחילת השנה המעסיקים מחויבים להגדיל את חלקם בתשלומים לקרן הפנסיה מ-6.25% ל-6.5% מהכנסת העובד, לאחר שחלקם הוגדל ב-0.25% ביולי האחרון. גם שיעור הפרשות העובד לפנסיה הוגדל ב-0.25%, ל-6% מהכנסתו. המשמעות מבחינת העובד היא הגדלת הקצבה שיקבל לאחר פרישתו ב-6% - תוספת שעשויה להגיע למאות שקלים בחודש. אלא שלפי הסקר, הפרשות המעסיק לא עודכנו ב-9.8% מתלושי השכר בבתי עסק קטנים, ב-5.7% מהתלושים בעסקים הבינוניים, כששכיחות הטעויות בבתי עסק גדולים היתה 1.3%.

לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בעוקץ מערכות, הציות החלקי של המעסיקים נגרם לא רק מחוסר מודעות לשינויים בחוק: "משיחות עם בעלי עסקים מתברר כי רבים מהם פשוט לא יכולים לעמוד בגזירות שהוטלו עליהם בשנים האחרונות - אין להם מהיכן לשלם את התוספת".

עוד נקבע כי מעסיק של יותר מ-100 עובדים מחויב לדווח על הפקדות לחיסכון פנסיוני באמצעים דיגיטליים בלבד - בנוסח דיווח אחיד שקבע משרד האוצר. הדיווח האחיד נועד למנוע בלבול ששרר בעבר בתחום. לפי הסקר, 24.7% מהמעסיקים הבינוניים ו-4.1% מהמעסיקים הגדולים לא יישמו את ההוראה.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

רוצים למנוע מרובוטים לתפוס את המשרה שלכם? לכו ללמוד תואר באמנויות

אישה, ערבי, מזרחי? יש לכם פחות סיכוי לקבל אשראי בבנקים בישראל