בשוק התעסוקה הנוכחי יותר ויותר אנשים עובדים מהבית, מה שמאפשר להם לשלב את חיי המשפחה והעבודה, להימנע מעמידה ממושכת בפקקים, ולהתרכז בשקט בבית ללא הסחות הדעת המוכרות במשרד. אך על פי סקר שנערך בדצמבר 2016 ותוצאותיו פורסמו במגזין הדיגיטלי SHRM, עובדים מרחוק נוטים לחוש אשמה בשל כך ומאמינים כי המנהלים ועמיתיהם לעבודה תופסים אותם כעצלנים ומנותקים. עם זאת, המחקר גם מראה כי העובדים מרחוק מרגישים מאוד פרודוקטיביים, ובעזרת הטכנולוגיה שומרים על קשרים הדוקים עם עמיתים.

המחקר נערך על ידי חברת פוליקום בסן חוזה, המספקת פתרונות קונפרסינג לעסקים, וחברת Future Workplace המבצעת מחקרים במשאבי אנוש. במחקר השתתפו מעל 25,000 עובדים ברחבי 12 מדינות: אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, הודו, יפן, רוסיה, סינגפור, בריטניה וארצות הברית. 55% מהנשאלים היו בסטטוס מנהלים או למעלה מזה, 68% מהם היו הורים. ב-2 מתוך 3 הסקרים שנעשו בנושא, עובדים מרחוק ציינו שהם הרבה יותר פרודוקטיביים בעבודה מהבית מאשר כשהם עבדו במשרדי החברה. 3 מתוך 4 משתתפי המחקר אמרו שההסדר מסייע להם באיזון בין הקריירה לחיים הפרטיים. מעל שליש אמרו שהם עובדים מרחוק בעיקר כדי שיתאפשר להם לטפל בילדיהם.

הרבה יותר פרודוקטיביים

הנשאלים בסקר, ברמות שונות של ההיררכיה התעסוקתית, דיווחו כי היתרון הגדול ביותר של עבודה מרחוק הוא היכולת לבצע יותר משימות. "מהמנכ"לים עד לסגל הזוטר, מצאנו כי היתרון הגדול ביותר הוא שעובדים מרחוק הרבה יותר פרודוקטיביים", אמר בילי הרטלס, מנהל משאבי אנוש ראשי בחברת פוליקום. עם זאת, כ-62% מקבוצת העובדים מרחוק אמרו כי הם חוששים שהקולגות בחברה שלהם לא חושבים שהם עובדים קשה כמוהם. "אחת התפיסות המוטעות של עובדים מרחוק, שחוזרת שוב ושוב, היא כי הם עצלנים, מעדיפים נוחות ונמנעים מלטרוח בנסיעה למשרד," אמר ז'אן מייסטר, שותף מייסד של Workplace Future ואחד המחברים של הספר The Future Workplace Experience, "אך המציאות שונה לגמרי: עובדים מרחוק מדווחים לעיתים קרובות כי הם לא יכולים 'לכבות את המחשב' בגלל שהעבודה היא במשרד הביתי שלהם, שנמצא לרוב מספר צעדים מחדר השינה. עובדים מרחוק גם מאמינים שהם למעשה יותר פרודוקטיביים בעבודה מרחוק, כיוון שהם יכולים להתחיל את יומם מוקדם ולסיים אותו יותר מאוחר מבלי להיות תלויים בנסיעות ובפקקים למשרד".

אישה מול מחשב (צילום: Jupiterimages, Thinkstock)
"חושבים שהם עצלנים, מעדיפים נוחות ונמנעים מלטרוח בנסיעה למשרד"|צילום: Jupiterimages, Thinkstock

על פי משרד התחבורה של ארה"ב, עובד מבלה בממוצע חצי שעה ביום לנסיעות לעבודה, לעומת זאת בערים הגדולות משך הזמן שלוקח להגיע לעבודה ולחזור ממנה כפול. לדברי מריק בנימיני, מנהל המכירות של Gett לשעבר גט טקסי בוועידת כלכליסט לעסקים קטנים ובינוניים שהייתה ב-2015, ישראלי מבלה לפחות שעה ועשר דקות ביום בממוצע בפקקים."נסיעות קבועות לעבודה מכרסמות זמן יקר מהיום", אמר הרטלס, "מצאנו כי אם נחשיב שעה או שעתיים של זמני נסיעה ביום, חמישה ימים בשבוע, ייצא לנו יום עבודה שבו ניתן לעובד להשלים פרויקטים".

טכנולוגיות שיתופיות מסייעות בשמירת יחסי עבודה

"ברחבי העולם, כ- 3.7 מיליון עובדים (2.8 אחוזים מכוח העבודה) עובדים מהבית לפחות חצי מהזמן", אמר מייסטר. במחקר 32% מהנשאלים אמרו כי הם עובדים באופן קבוע מרחוק לפחות יומיים עד שלושה ימים בשבוע. עובדים מרחוק דיווחו כי הם חושבים שהם יכולים להתגבר על החשש שהם נתפסים כלא פרודוקטיביים אם החברות שלהם ישקיעו יותר בטכנולוגיה שיתופית. "בשיחות וידאו, עובדים נוטים להיות נוכחים בפגישה, ולא להיות במצב של ריבוי משימות", אמר מייסטר. "אני מאמין ששיחות ועידה בוידאו מסייעות להקשיב באמת, להיות נוכח ולהפגין אמפתיה בעבודה עם הקולגות".

כמעט כל הנשאלים (98 אחוזים) אמרו כי טכנולוגיות שיתופיות מסייעות להכיר ולבנות מערכות יחסים עם עמיתים לעבודה. מחציתם דיווחו כי הם מכירים טוב יותר את הקולגות ברמה אישית בזכות שיחות ועידה בוידאו, ושני שליש מהנשאלים אמרו שהקולגות האהובים עליהם עובדים במקום אחר. "אני נמצא באוסטין טקסס, והקולגה הטוב ביותר שלי נמצא בסן חוזה," אמר הרטלס, "המרחק לא משפיע עלינו או על יחסינו. עדיין יש לנו 'הפסקות קפה וירטואליות' ואנו מסוגלים להתעדכן ב"שיחות מסדרון" בוידאו צ'אט".

יתרונות גם למעסיקים

"אמנם רוב המחקר על עבודה מרחוק מתמקד ביתרונות לעובד מרחוק. אך יש גם יתרונות משמעותיים עבור המעסיק" אמר מייסטר, "אחד מהם הוא גישה יותר טובה לעובדים מוכשרים. עבודה מרחוק נתפסת יותר ויותר כאסטרטגיה עסקית למשוך ולשמר עובדים מוכשרים ולא כטובת הנאה אישית לעובדים".

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
להתעדכן בשיחות מסדרון גם בווידאו צ'אט|אילוסטרציה: Shutterstock

לדברי מייסטר, חברת אמריקן אקספרס חוסכת עד 15 מיליון דולר בשנה בעלויות הנדל"ן בזכות העבודה מרחוק. החברה מספקת הכשרה לעובדים מרחוק ולמנהלים, כמו גם ארגז כלים ודיונים מודרכים על כיצד להיות עובד מרחוק וכיצד להוביל כוח עבודה מרחוק.

בחברת הביטוח אטנה, 47 אחוזים מכוח העבודה עובדים מרחוק, דבר החוסך לחברה יותר מ-70 מיליון דולר בשנה בהוצאות על נדל"ן, שירות ועלויות ניקיון. ענקית הביטוח מדווחת כי העובדה שהיא מאפשרת לאנשים לעבוד מרחוק היא כלי מפתח בשימור עובדים: התחלופה מרצון של עובדי החברה מרחוק היא 2%-3% בשנה לעומת 8% של העובדים במשרדי החברה.

"עובדים מרחוק נוטים פחות לקחת חופשת מחלה", אמר מייסטר, "יש להם גם פחות הסחות דעת, והם מדווחים שהם יכולים לבצע יותר משימות באותו פרק זמן. ממצא מעניין מחברת גאלופ מעיד על כך שהעובדים מהבית מבלים ארבע שעות יותר בשבוע בעבודה לעומת עמיתיהם במשרד. בגלל הגמישות, עובדים מרחוק נוטים יותר לפזר את עבודתם לאורך כל היום, החל משעות מוקדמות ועד אחרי שעות העבודה הסטנדרטיות".