זה לא סוד שמקצועות מסוימים בשוק העבודה הישראלי סובלים ממספר עצום של מתמודדים על כל משרה, מצב שמשאיר חלק מאיתנו ללא עבודה בתחום עבורו למדנו, חרשנו, סידרנו קלסרים, נבחנו ושילמנו. חברת ההשמה וייעוץ הקריירה קודקס מבצעת מחקרים וסקרים של משרות וביקושים בשוק, ומהנתונים שלה עולים כמה מקצועות בהם יש דווקא ביקוש לעובדים. הראשון שבהם הוא תחום הבינה העסקית (BI).

מה זה? ובכן, ודאי שמתם לב שחברות האשראי מציעות לכם מבצעים על סמך הרכישות שלכם, שהסופר שולח לכם קופונים לפי סל הקניות ושאפילו הפרסומות בפייסבוק, בגוגל וביו טיוב מתאימות לחיפושים האחרונים שלכם. כן, החברות המסחריות אוספות עלינו מידע ומרכיבות ממנו פרופיל שעוזר להן לאפיין אותנו ולנסות לפתות אותנו. מנהל/ת הביג דאטה לומד/ת את הנתונים ההיסטוריים של הצרכנים, מזהה התנהגות של לקוחות בפוטנציה או של לקוחות שעומדים לעזוב את החברה, מנתח/ת הרגלי קניה ומייעל/ת את הפעילות של החברה. התפקיד של המנהל/ת הוא לסדר את כל המידע הרב שנאגר, להסיק מסקנות שיועילו לצרכים של החברה. מדובר בתחום די חדש, אבל דו״ח של חברת ‪Mckinsey‬ צפה ביקוש של 1.5 מיליון מנהלים מומחי ‪Data‬ בשנים הקרובות בארצות הברית לבדה.

מה עושה מנהל ביג דאטה? מנהל דאטה לומד מידע מתוך נתונים היסטוריים של צרכנים. למשל, הוא מזהה מאפיינים של לקוחות פוטנציאלים על בסיס התנהגות היסטורית של צרכנים דומים, מנתח הרגלי קנייה ומזהה התנהגות של לקוחות שעתידים לנטוש את החברה ובכך חוסך לחברה הרבה כסף. ״החברות המובילות מבינות את הצורך בהפיכת נתונים לתובנות בעלות ערך בעולם התחרותי של היום, ואת המורכבות בדרך ליעד הזה״, אומרת אראלה עמית, ראש תכנית שיווק וטכנולוגיות עסקיות, בית הספר למנהל עסקים במסלול האקדמי של המכללה למנהל: ״שוק ה-‪BI‬ וה-‪Big Data‬ הופך לתחום מבוקש ביותר בשוק העבודה בכלל ובתחום השיווק בפרט, בו חברות מחפשות את הצעירים המיומנים בטכנולוגיות החדשות. כתוצאה מכך, ניכרים ביקושים משמעותיים לבוגרים צעירים של התואר היוצאים לשוק העבודה והינם בעלי הכשרה בכלים העדכניים של טכנולוגיות המידע".

ברמן רובוט. צילום: רויטרס
לא, מנהל בינה מלאכותית לא מנהל רובוטים

דגי דיגיטלי: מקצועות בתחום הרשת והמובייל

ומהניתוח של מה שאנחנו עושים ברשת, נעבור למה שאנחנו באמת עושים ברשת - לתחום הדיגיטל: הרשתות החברתיות הפכו להיות מאסט לכל מוצר, מותג וחברה והביאה איתן תעשיה שלמה, שצמאה לאנשים. לפי הנתונים, יותר מרבע מהמשרות שנפתחו בקודקס שיווק במחצית הראשונה של 2014 היו משרות בתחום הזה בדיוק: תקציבאי/ת דיגיטל, מנהלי ומנהלות קמפיינים ברשתות החברתיות, מנהלי ומנהלות מדיה חברתית אישי ונשות SEO או PPC. המעסיקים במשרות הללו חיפשו לעיתים אנשים בעלי ניסיון קצר התחום: בין שנה לשלוש.

בקודקס מסבירים שהתחום הזה, של מדיה דיגיטלית, מגוון ביותר. אפשר למצוא בו משרות כמו: מפיק/ת אפליקציות במובייל, מפיק/ת סטודיו דיגיטל, מפיק/ת תוכן דיגיטלי, מנהל/ת לקוחות ופרויקטים ‪WEB‬, תפקידי הפקה לדסק אינטרנט של גופי תקשורת, תפקידים של ניהול שיווק ‪online‬, וגם מתאמ/ת מדיה דיגיטלית. כל המשרות הללו דורשות בקיאות גדולה בנבכי האינטרנט והאופנים בהם אפשר לקדם עמודים ואתרים וחלקן כוללות ניהול עמודי פייסבוק של מוצרים ומותגים, קידום אתרים, ניהול אתרים ברמה הטכנית וברמת התוכן וגם שמירה על קשר עם הלקוחות השונים.

למה דווקא התחום הזה קיבל דחיפה רצינית? ״השיווק עבר מהפיכה דיגיטלית״, אומר ד"ר אורן גיל אור, מנהל אקדמי בחטיבה הדיגיטלית בביה"ס למנהל עסקים במכללה למנהל, "והיום הוא כולל תחומים חדשים שנוגעים לאתרי אינטרנט, למסחר אלקטרוני, למדיה חברתית, לקידום במנועי חיפוש ולפרסום דיגיטלי. אנשי השיווק היום נדרשים לידע שלא נלמד במסלול ההכשרה השיווקי המסורתי וזה מה שגורם למחסור בעובדים מיומנים. מהצד השני, מעל 95% מהחברות הגדולות כבר מיישמות אסטרטגיה שיווקית דיגיטלית זו או אחרת, מה שמבטיח שוק עבודה פורה וביקוש ער לבוגרי מוסדות אקדמיים היוצאים לשוק העבודה עם הבנה מקיפה של הדיסציפלינות הדיגיטליות".

רני רהב (צילום: אביב חופי)
מחפש עובדים. היחצ"ן רני רהב|צילום: אביב חופי

יח"צ גורר יח"צ

אם שבעתם ממשרות בתחום הדיגיטלי, אולי תרצו משרה בתחום שנושק לו ומחפש עובדים מיומנים גם הוא: יחסי הציבור. לפי נתוני קודקס, 12% מכלל המשרות שנפתחו במהלך המחצית הראשונה של שנת 2014 היו בתחום יחסי הציבור ויועדו לאנשי יח"צ מנוסים בוותק של 2-3 שנות ניסיון. היחצ״נ/ית הוא מי שעומד בין אמצעי התקשורת השונים ללקוחות עסקיים ומסחריים והיחצנ/ית הם מי שמייעצת ללקוחות איך להגיב לכלי התקשורת, נמצאים בקשר עם כתבים וגם יוזמים כתבות שיקדמו את הלקוח. תואר ראשון בתקשורת מסייע לקבלה לתחום, אבל כמו בשאר מקצועות התקשורת, פה בעיקר הניסיון מדבר.

התחום האחרון עליו מדווחת חברת קודקס יפתיע אתכם - מדובר בעורכי דין. לא, לא בכל מי שסיים תואר במשפטים, אלא בעורכי דין שמתמחים בתשתיות, מימון, אנרגיה או היי טק. ליאת בן-צבי שבח, מנכ"ל קודקס, מסבירה את המחסור בעורכי דין דווקא בתחומים האלה: "הסיבה הראשונה בגללה יש מחסור היא שהמועמדים בתחומים האלה נדרשים לאנגלית ברמת שפת אם כתנאי סף למשרה, כי כל העבודה מתרחשת באנגלית. הסיבה השנייה היא העובדה שעורכי דין לא מתניידים הרבה בתחום הזה בגלל המחסור בעובדים. כך, מעסיקים מקפידים לשמור על העובדים המצטיינים ולשפר את התנאים שלהם כי קשה להם לגייס עובדים טובים חדשים״.

אם תהיתם, לא פחות מ- 6% מהמשרות שנפתחו במהלך המחצית הראשונה של שנת 2014 בקודקס היו בתחום האנרגיה, התשתיות והמימון ויועדו לעו"ד מנוסים בוותק של 2-5 שנות ניסיון. מספר מכובד של 29% מכלל המשרות שנפתחו בתקופה הזו יועד לעורכי דין מנוסים בתחום המסחרי, ובתחום ההייטק בוותק של 2-5 שנות ניסיון. אם בדיוק סיימתם את התואר במשפטים, כדאי לדעת שיש צורך בתעודת עורך דין למשרות הללו וכי הרבה מעורכי הדין שעובדים בתחום התחילו את דרכם בהתמחות בתחום הזה. עומדים להתמחות בתחום אחר? אין דבר, אם תחליטו להתמקד בו, הדבר יהיה אפשרי גם אחרי שהתמחיתם במשהו שונה.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: