בשנת 1966 הוקלט לראשונה השיר "It's a Man's Man's Man's World". מאז עברו כבר יותר מחמישים שנה והעולם השתנה, ועדיין - הפערים בשוק העבודה קיימים. לכבוד יום האישה, יצאנו לדבר עם נשים שעשו את זה, ולשמוע איך זה נראה מהצד שלהן.


יעל גרינולד, 57, מנורה מבטחים


משנה למנכ"ל ומנהלת אגף שיווק ומכירות, 5 וחצי שנים בחברה

יעל גרינולד (צילום: פרטי)
יעל גרינולד|צילום: פרטי

דעות קדומות שנתקלתי בהן: אישה תסתפק בשכר נמוך יותר עבור אותו תפקיד, אם תחמיא לאישה תשיג ממנה יותר במו"מ ועוד. כמנהלת צעירה נאלצתי לאמץ תכונות "גבריות" כדי להצליח בעולם הניהול, והייתי חייבת לשדר כוח ועוצמה.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: כשאומרים לי שאני מנטורית נפלאה, שיש לי יכולת לגעת באנשים ולעשות שינוי בחייהם.

ההערה הכי מעצבנת שקיבלתי: סמנכ"ל משאבי אנוש אמר לי - "עדיף שאני אנהג".

ויתורים שנאלצתי לעשות: הקונפליקט הקלאסי בין משפחה וקריירה גרם לי לוותר על הנוכחות בבית בשעות אחר הצהריים, וזה היה קשה לתמרון. בדיעבד אני מבינה כמה משמעות יש לעצם הנוכחות שלי בבית עם הילדים. לכן, כמנהלת, אני מעודדת את הצוות שלי לגמישות בימי העבודה, כולל ימי עבודה קצרים.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: חייבים לצמצם את פערי השכר ולתת להזדמנות שווה לנשים וגברים. הפערים האלה קיימים גם בתחומים בעלי דומיננטיות נשית, כמו חינוך ומשאבי אנוש, והם גדולים - נשים משתכרות כ-65% משכרם של גברים. זה לא סביר.

אצלי בסביבה: עולם הפיננסים הוא גברי בעיקר, אבל רואים ניצנים של שינוי. היום יש יותר נשים, בייחוד בדרגי הביניים.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? יש, בייחוד בארגונים שבהם שדרת הניהול נשית. בארגונים שמזוהים כגבריים קשה יותר למצוא אחוות נשים, אבל היא קיימת.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: היי מקצועית ובטוחה במי שאת ואל תנסי להידמות למישהו אחר. צרי קשרים בין אישיים עם עמיתייך, וזהי ממי מהעובדים והמנהלים את יכולה ללמוד.

הילה פרלמוטר-עזר, 38, S&P מעלות


ראש תחום נדל"ן מניב, 9 שנים בחברה

הילה פרלמוטר (צילום:  יחסי ציבור )
הילה פרלמוטר-עזר|צילום: יחסי ציבור

דעות קדומות שנתקלתי בהן: שמעתי לא פעם שהצד האנליטי-מתמטי אצל נשים הוא חלש. מדי יום נשים מוכיחות ההפך.

ויתורים שנאלצתי לעשות: עומס עבודה גדול לא משאיר הרבה שעות לפנאי.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: התאמה טובה יותר בין החופשות במערכת החינוך לחופשות בשוק העבודה. לעיתים הצורך של נשים להתאים עצמן לימי החופשה של הילדים גורם להן לוותר על התקדמות בקריירה או על הזדמנויות, או לכוון נמוך יותר מראש לעומת גברים.

אצלי בסביבה: לדעתי נותנים בחברה הזדמנות שווה לכולם. לראייה, לאורך השנים כיהנו ב-S&P מעלות שלוש מנכ"ליות ומנכ"ל אחד. גם בדרגים האחרים קיים איזון מלא ועובדים מקודמים על סמך הכישורים שלהם. מעולם לא הרגשתי מקופחת בגלל היותי אישה.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: היי ממוקדת ומכוונת מטרה, ובמקביל קשובה. למדי, דעי להכיל ביקורת בונה והביני את חשיבותה של עבודת צוות.

דנה ויתקון, 41, לבנת פורן - זכויות רפואיות


מנכ"לית, 5 שנים בחברה

דנה ויתקון (צילום: פרטי)
דנה ויתקון|צילום: פרטי

דעות קדומות שנתקלתי בהן: אומרים שנשים הן "מנהלות אמוציונליות", שהרגש הוא הקו המוביל אותן בניהול. ראיתי נשים רבות שהרגש הוא החוזקה שלהן, מה שמאפשר להן לאזן בין ראיה מערכתית, יחסי אנוש והבנת תהליכים. אני חושבת ששילוב ואיזון נכון בין כל הדברים עושה אותנו מנהלות מדהימות.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: כשעובד אומר לי שאני השראה עבורו, מבחינת שילוב נכון בין הדברים, או עובדים שאומרים שהם שואפים להחליף אותי בתפקיד. זו הוכחה לכך שהעובדים אינם "אורחים לרגע", אלא שותפים לדרך.

ההערה הכי מעצבנת שקיבלתי: "יפה שכאישה הצלחת להגיע למשרת מנכ"ל, זה לא מובן מאליו". זה רק אומר שיש עוד הרבה עבודה.

ויתורים שנאלצתי לעשות: אני לא מאמינה בוויתורים ודוגלת באיזון בין ההתפתחות המקצועית למשפחה ולחיים האישיים. אני בוחרת למשל לצאת לריצה ב-4:30 בבוקר, כי אני מעדיפה להקריב שעות שינה כדי להיות בכושר, ולא לוותר על חלק מהזמן עם הילדים. בסופו של דבר זה עניין של סדר עדיפויות ומוכנות לצאת מאזור הנוחות.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: פערי השכר. ברור שנשים הן לא פחות יעילות חכמות ובעלות יכולות, ועדיין לעיתים הן מוערכות פחות.

אצלי בסביבה: 95% מבין 160 עובדות ועובדי חברת לבנת פורן הן נשים, ושדרת הניהול כוללת גם היא רוב נשי. יש כאן נשים מצוינות שזוכות להזדמנויות ולהכרה בהישגיהן, וזה דבר שעומד לנגד עינינו בקבלת החלטות.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? כן, מעבר לכך שהיא קיימת ומורגשת בחברה עצמה, אנחנו מקפידים להזמין שירותים באירועים ובשגרה מנשים יזמיות בעלות עסקים קטנים, כדי לתמוך בהן.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: חיי את חייך ללא גבולות מגדריים וצרי לעצמך את המציאות שלך.

טל שטיינמן, 41, מיקרוסופט ישראל


סמנכ"לית המגזר הציבורי, 10 שנים בחברה

טל שטיינמן (צילום: רמי זרנגר)
טל שטיינמן|צילום: רמי זרנגר

דעות קדומות שנתקלתי בהן: נשים פועלות מתוך אמוציות, בעוד גברים שוקלים כל נושא בצורה עניינית - קצרה היריעה מלתאר עד כמה אני לא מסכימה עם הדעה הקדומה הזו, ויחד עם זאת אני חושבת שכשעושים משהו מתוך תחושת מחויבות ושליחות, יש גם מעורבות רגשית. בעיניי זה יתרון.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: בשנה האחרונה הובלתי תהליך אסטרטגי מורכב, דינאמי וארוך עם לקוח גדול. בסופו, בעת לחיצת הידיים ניגש אליי בכיר הנציגים של הלקוח ואמר לי "ניהלת משא ומתן רציני וקשוח, אבל אני יודע שהכוונות שלך לאורך כל הדרך היו טובות ורואים עליך שאת סופר מקצועית". זו הייתה מחמאה מאוד מרגשת.

ויתורים שנאלצתי לעשות: יותר משאוכל לזכור, אבל בעיניי אלה לא ויתורים אלא בחירות. אני אישה, אימא, בת, אחות, חברה ומנהלת בכל רגע נתון - כולם מגדירים את מי שאני ולעיתים באים אחד על חשבון השני.

אצלי בסביבה: במיקרוסופט ישראל יש אחוז גבוה של נשים בתפקידי ניהול ובכלל, עד כדי כך שההבחנה המגדרית אינה קיימת. אבל כסמנכ"לית המגזר הציבורי, רוב זמני מוקדש לעבודה עם שותפים ולקוחות, בדרך כלל חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, ואפשר לומר שמדובר בסביבה גברית. במגזר הציבורי יש מקום לייצוג רב יותר של נשים במוקדי קבלת החלטות.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: הייתי רוצה לראות ייצוג שלם יותר של החברה הישראלית בשוק העבודה, בדגש על נשים חרדיות. בעיניי צריכה להיות מדיניות כוללת הבנויה על דיאלוג עם החברה החרדית, שתעצים אותה ותייצר שוויון.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: האמיני בעצמך, תיהני מהזכות שלך לבחור - וכל בחירה היא לגיטימית, נסי ללמוד כל יום דבר חדש.

יעל רבהון, 54, אבוט ישראל - יצרנית סימילאק


מנכ"לית, הקימה את החברה בשנת 2003

יעל רבהון (צילום: יוסי צבקר)
יעל רבהון|צילום: יוסי צבקר

דעות קדומות שנתקלתי בהן: תמיד יהיו אנשים שיאמרו שאישה לא יכולה לנהל קריירה מצליחה וגם להיות אימא טובה. זה לא נכון בעיניי.

ויתורים שנאלצתי לעשות: שנים של נסיעות ועבודה עד שעות מאוחרות, כך שלא תמיד הייתי כאן לקבל את הבן שלי כשהוא חזר מבית הספר. אבל הוא גאה בי ולא היה רוצה אימא שונה.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: אני מחכה ליום שבו נפסיק לשמוע על נשים שלא קודמו כי יצאו לחופשת לידה, או שפוטרו כי היו בהריון. נשים יולדות והופכות לאמהות, זה טבעי וזה חלק מהחיים. מעבר לכך, בעיניי, חיי משפחה הם מקור למוטיבציה, השראה ושמחת חיים, כך שהם חשובים לעובד.

אצלי בסביבה: מעל ל-90% מעובדי החברה הן נשים, וההנהלה כוללת תשע נשים וגבר אחד. קידום נשים הוא חלק מהאג'נדה שלנו. למשל, אנחנו מאפשרים לעובדות לצאת להיות עם הילדים אחר הצהריים, ולהמשיך את העבודה מאוחר יותר מהבית. יש במסדרונות החברה לא מעט הריוניות, אימהות שיצאו לחופשת לידה וחזרו וילדים שמסתובבים בחופשים.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? כנראה שזה תלוי במקום העבודה והפרסונות. אצלנו אני רואה יחסי עבודה נהדרים, שיתוף ופרגון. כולנו אימהות שצריכות לאזן בין קריירה לבית, וזה יוצר בסיס משותף. אני אישית חושבת שנשים צריכות לבחור במקומות עבודה שמאמינים בקידום נשים. ככל שיהיו יותר ארגונים כאלה, נראה יותר נשים בתפקידי מפתח.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: אל תחכי שיקדמו אותך, קחי על עצמך משימות ויוזמות, הובילי מהליכים, הביעי את דעתך בישיבות והביאי ערך מוסף לכל דבר שקורה בארגון.

רו"ח מירי אורן, 62, מכללת אפקה להנדסה


מנכ"לית, 12 שנים בחברה

מירי אורן (צילום:  יחסי ציבור )
מירי אורן|צילום: יחסי ציבור

דעות קדומות שנתקלתי בהן: הסטיגמה שדבקה למקצועות ההנדסה שאומרת שהם גבריים. בתיכון אנחנו רואים שיעור גבוה של תלמידות שמצליחות ב-5 יחידות מתמטיקה, אבל באקדמיה בנות שפונות ללימודים ריאליים הן מעטות יחסית.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: אמרו לי שאני רואה מולי אנשים, ולא רק משימות. בעיניי, חשוב להבין שהעובדים הם קודם כל אנשים, עם בית ומשפחה, ויש להתייחס לכך.

ההערה הכי מעצבנת שקיבלתי: בעבר התקבלתי לעבודה חדשה במקום מסוים, אבל אז המעביד הקודם התגמש בתנאים והחלטתי להישאר במקום העבודה. כשהודעתי למקום החדש שאני מוותרת על התפקיד, המנהל אמר לי: "נו, בסדר, נשים תמיד יכולות להתחרט". עברו מאז ארבעים שנה, אבל את ההערה הזו אני עדיין זוכרת.

אצלי בסביבה: הסגל המנהלי רובו ככולו נשי, וגם בסגל האקדמי יש 50% נשים. לצערי, זה לא בא לידי ביטוי בקהל הסטודנטים - רק 22% הן סטודנטיות, מעטות מהן במקצועות ההנדסה המכאנית והנדסת החשמל.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? יש. היכולת של נשים להכיל אחת את השנייה היא גדולה, כנראה יותר מזו של גברים.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: אף פעם אל תנסי לעשות את מה שמצפים ממך, אלא את מה שאת חושבת לנכון.

ליאת בן צבי שבח, 35, קודקס - השמה ופתרונות טכנולוגיים


מנכ"לית, 10 שנים בחברה

ליאת בן צבי שבח (צילום:  יחסי ציבור )
ליאת בן צבי שבח|צילום: יחסי ציבור

דעות קדומות שנתקלתי בהן: יש תפיסה רווחת לפיה נשים יכולות להגיע לעמדות בכירות רק אם הן מאמצות דפוסים גבריים. בעיניי כישורים שנתפסים כנשיים, כמו רגישות, תורמים ליכולות הניהול וכדאי שגם נשים וגם גברים יאמצו אותם.

ההערה הכי מעצבנת שקיבלתי: "את נראית צעירה מדי".

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: שינוי טרמינולוגי – 'משרת הורה' ולא 'משרת אם'. אני מאמינה שלכל הורה צריכה לעמוד האפשרות לגמישות במשרה, וכי המדד העיקרי לאיכות העבודה צריך להיות התפוקה ולא כמות השעות.

אצלי בסביבה: למעלה מ-80% משדרת הניהול בחברה, הן בדרגים הבכירים והן בדרגי הביניים, הן נשים. זה נתון שגורם לי לגאווה רבה.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? חד משמעית, כן. אין כוח חזק יותר מחיבור של נשים בשוק העבודה. בחיים המקצועיים שלי נתקלתי בעיקר בפרגון, בתמיכה ובהכלה מצד נשים.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: מצאי מקום שאת יכולה לבסס בו את היסודות המקצועיים שלך. הקפידי לעבוד בצמידות לאנשים שאת יכולה באמת לצמוח לצדם ושידחפו אותך קדימה להגשים את מלוא היכולות שלך.

חוה זינגבוים, 50, חווה זינגבוים קוסמטיקה


מייסדת ומנכ"לית, 28 שנה בתחום

חווה זינגבוים (צילום: אוהד רומנו)
חווה זינגבוים|צילום: אוהד רומנו

דעות קדומות שנתקלתי בהן: הרבה אנשים אמרו לי בתחילת הדרך שקוסמטיקה ורפואה לא הולכים ביחד ושאני הוזה. אמרו לי 'רופאים לא יבואו ללמד את הקוסמטיקאיות שלך', והוכחתי אחרת.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: כשקוסמטיקאית מגיעה אליי ואומרת לי ששיניתי לה את החיים, ושמבחינה מקצועית, מבחינה כלכלית, מבחינה משפחתית - היא אימא טובה יותר ומקיימת זוגיות בריאה יותר. אחד הדברים שהכי חשובים לי היא להוביל נשים לעצמאות כלכלית - רק בדרך הזו הן יוכלו להרשות לעצמן לזוז ממקום למקום מתוך בחירה חופשית.

החלק הכי קשה בעבודה: אחרי כל כך הרבה שנים אני עדיין נמצאת במקום שאני צריכה לאזן כל הזמן את הצורך שלי בנתינה לילדים ובין העבודה. כאימא יש לי צורך עז להיות עם הילדים שלי, והיום גם עם הנכדים שלי - אבל כמי שבחרה להוביל עסק שמתפתח גם בארץ וגם בשוק הבינלאומי, אני חייבת להיענות לצרכים של העסק. כשהבן שלי חזר בפעם הראשונה מהצבא הייתי בהרצאה בפני מאות קוסמטיקאיות שלא יכולתי לבטל כי היא נקבעה מראש – וקיבלתי תמונה שלו יושב בסלון עם המדים כשבדמיון שלי הייתי בטוחה שאקבל את פניו. אז נכון שהגעתי שעתיים אחרי וזה לא סוף העולם, אבל עדיין מנקרת תחושה של החמצה קטנה.

ויתורים שנאלצתי לעשות: בחרתי לוותר על חברות. זה לא בדיוק ויתור כי אני לא מרגישה חוסר או תחושה של החמצה, החיים שלי מלאים וכל החלטה שקיבלתי נעשתה בהשלמה ומתוך מודעות. יש לי את הבנות שלי שהן החברות הכי טובות שלי. לצערי נאלצתי לוותר גם על זמן לעצמי – אני משתדלת לשמור על שעה ביום אבל לא תמיד זה מתאפשר.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: גמישות שעתית לנשים בעבודה, לסבסד את העלות של המעונות והצהרונים ובכך לתת כדאיות לאימהות לצאת ולהשתלב במעגל העבודה, ולאפשר לנשים להתקדם ולהרוויח יותר.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? קיימת תחרות גדולה אבל קיימת גם אחוות נשים, ויש פרגון. במרחב שלי אני מחנכת לפרגון והדדיות בין הקוסמטיקאיות - אנחנו מקיימים פעילויות ואירועים משותפים ונוסעים לחופשות ביחד.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: רוב העובדים השכירים עובדים קשה והרבה מאוד פעמים הבוסים שלהם לא יודעים מה הם עושים. בכדי שהעובדים לא ילכו לאיבוד והבוס לא יפספס אותם, אני ממליצה להם לדבר על מה שהם עושים.

שרון חן, 46, מתחם חללי עבודה AYEKA בנווה צדק


מייסדת ומנכ"לית, למעלה מ-20 שנים בעולם העסקים

שרון חן (צילום: גבי בהרליה)
שרון חן|צילום: גבי בהרליה

ההערה הכי מעצבנת שקיבלתי: אמרו לי שיהיה בלתי אפשרי לעבוד עם בן הזוג שלי. "בלתי אפשרי" זו ההערה שהכי מעצבנת אותי.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: אמרו לי שיש לי יכולת להזיז הרים, שאני מצליחה תמיד לעורר מחשבה ופריצת דרך בשאלות שאני שואלת, שאני מצליחה לחבר בין אנשים ולשלב רעיונות, ותמיד קוראת תיגר על המובן מאליו.

ויתורים שנאלצתי לעשות: אני לא חושבת שהמילה "ויתור" היא המילה הנכונה, אלא איזון עם ייסורי המצפון שלי כאימא. כל הזמן לנוע בין מצד אחד תחושת אשם שאני לא מספיק בבית ובין ההבנה שאני משמשת דוגמה ומודל לחיקוי לילדים שלי.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? אני חושבת שזה מאוד אישי. אני לא מתייחסת אף פעם לפרטנר שלי כאישה או גבר. היו לי בוסיות קשות וגם בוסים לא נעימים, זה מאוד תלוי בפרסונה. אני כן מבינה את העוצמה של נשים, כשיש כוח נשי הוא יכול לעשות הרבה דברים, אבל גם עבדתי עם הרבה גברים שעשו דברים יוצאים מן הכלל. אני לא חושבת שאחווה בין שותפים לדרך היא עניין מגדרי, יש סולידריות כשאתה עובד עם אנשים שטוב לך איתם. אחווה נוצרת מרוח צוות, ערכים, מעורבות וערבות הדדית, ולא ממגדר.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: הכל מתחיל ונגמר בגישה, עם איזו גישה את קמה בבוקר ומגיעה לעבודה שלך, כמה את מאמינה ביכולת שלך להיות טובה לעצמך, טובה לסביבה ולהיות משמעותית במערכת.

רוית קלוד, 42, אס.סי.ג'ונסון ישראל 


מנכ"לית, מונתה לתפקיד בשבועות האחרונים

רוית קלוד (צילום:  יחסי ציבור )
רוית קלוד|צילום: יחסי ציבור

דעות קדומות שנתקלתי בהן: ברמה האישית אני לא מייחסת חשיבות לדעות קדומות אלא מוכיחה שאין להן משמעות. ברמה המקצועית - קשה לי לראות העדפה של המוכר ואזור הנוחות על פני אתגור החשיבה ואומץ לנסות דברים בפעם הראשונה.

ויתורים שנאלצתי לעשות: בחירה להיות נוכחת באירועים או פעילות במקום העבודה על חשבון פעילות חשובה לילדים/ משפחה.

המחמאה הכי גדולה שקיבלתי: לקח לי הרבה שנים להגיע לאיזון בין קריירה ומשפחה, כלומר לאיזון שאני שלמה איתו. אני רואה את זה כמחמאה כשאומרים לי שאני משלבת בהצלחה חיי קריירה ומשפחה.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: אני מקווה שההסתכלות בשוק העבודה תהיה נטו על היכולות המקצועיות והניהוליות של האדם, שהשתייכות מגדרית לא תהווה כל שיקול בהעסקה.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: תסתכלי על עצמך ואל תשימי לעצמך גבולות או הסתייגויות. המדד היחיד הוא ההצלחה שלך והיכולת שלך להוביל שינוי במקום שבו את נמצאת. אם את לא מרגישה מוערכת, תעזי לקום ולעשות שינוי.

דנה פרידמן, 41, נעמה ודנה - מרכז לכלכלה אישית


מנכ"לית, 3 שנים בתפקיד

דנה פרידמן (צילום:  יחסי ציבור )
דנה פרידמן|צילום: יחסי ציבור

דעות קדומות שנתקלתי בהן: כמאמנת כלכלית אני נתקלת בתגובה מופתעת לכך ששתי נשים מובילות לשינוי כלכלי. "גברים לא צריכים שינוי כלכלי, זה לא תחום של גברים" - משפט זה נשמע פעם או פעמיים מקולם של גברים שהגיעו לפגישה כי רעייתם "גררה" אותם.

ויתורים שנאלצתי לעשות: העבודה סביב השעון, ימים כלילות, בין אם בפגישות ובין אם בזמינות טלפונית ללקוחות כל שעות היום גובה מחיר. אני רואה פחות את הילדים, אבל מלבד שעות שינה אני לא מרגישה שנאלצתי לעשות ויתורים.

הדבר הכי חשוב שצריך להשתנות בשוק: שוק העבודה מעדיף עדיין גברים על פני נשים. המעסיקים אולי בוחנים את המסגרת הטכנית ולא את יכולות העובד, הם בוחנים את נושא חופשת הלידה, מיעוט ימי החופש, מחלות ילדים ועוד. אם יווצרו פתרונות אשר יסייעו לנשים לשלב קריירה עם אימהות באופן מיטבי, פתרונות כדוגמת קייטנות במקום העבודה והאפשרות לעבוד מהבית, יזכו המעסיקים בעובדות שיכולות לבצע את עבודתן באופן שאינו יורד מיכולותיו של כל עובד, גבר או אישה רווקה.

יש אחוות נשים בשוק העבודה? התחושה הכללית היא שלא קיימת אחוות נשים בשוק העבודה, והמרדף לפסגה מתבצע האחת על גב השנייה.

טיפ לעובדת שעושה צעדים ראשונים: כנסי למקום העבודה עם מטרה מוגדרת, דעי לאן את שואפת ומה את רוצה להשיג ממקום העבודה ושאבי כמה שיותר ידע וניסיון על מנת להתקדם ולהשיג את היעדים שלך, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.