עם העלייה בתוחלת החיים עולים גם הצורך והרצון להמשיך ולהישאר בשוק העבודה, ועובדים רבים נוטים לדחות את גיל הפרישה שלהם. בארה"ב למעלה מ-60 אחוז מהעסקים הקטנים שנפתחים כל שנה הם של אנשים מעל גיל 60, ובארץ המספרים קצת שונים: על פי דו"ח של הסוכנות לעסקים קטנים של משרד הכלכלה מ-2012, 39% מבעלי העסקים הקטנים הם בגילאי 55 ומעלה.

הקשר בין אנשים בגיל השלישי ועולם הדיגיטל מתקבל בקרב הצעירים בחשד ובציניות. עם זאת, לא רק שחלק מאנשי "גיל הזהב" שולט בנושא לצרכים חברתיים, יש כאלה שאפילו מפתחים מיזם דיגיטלי. מה מוביל אנשים בגיל הפרישה להפשיל שרוולים ולהקים עסק באונליין?

רוצה להפוך לאסוס של עולם הבית

יהודית בר (71) היא אם לארבעה וסבתא ל-7 נכדים אשר הקימה בשנת 1993 רשת חנויות גלריה מצליחה בשם "חפצים" בנוה צדק ת"א, עם סניפים בירושלים ורחובות. בשנת 2015 החליטה בצעד נועז לסגור את כל החנויות ולפתוח פלטפורמה דיגיטלית גלובלית, הנושאת את שם הרשת, וכוללת מגוון רחב של מוצרים ושירותים לשימוש יומיומי ועיצובים ייחודיים. כיום היא בתהליך שותפות עם אתר סחר סיני מאוד גדול, מתוך הרצון להפוך ל"אסוס" של עולם הבית.

למה לך לסגור חנויות מצליחות ולעבור לאונליין?
"אחרי 24 שנים באופליין, שבהן התרחשו המון שינויים כלכליים וחברתיים בארץ, רצינו להתקדם לעולם הדיגיטלי. התהליך הזה לא קורה ביום אחד. הבנו שאי אפשר להתעלם מהמציאות הכלכלית של צעירים בארץ. אם אמריקאים למדו לקנות באינטרנט והסינים עושים את זה באופן טבעי, אין שום סיבה שהישראלים גם לא יעשו את זה", אומרת יהודית, ומודה שזו הייתה קפיצה למים עמוקים ובאופן טבעי המחזורים ירדו. "אני לא נולדתי בעידן הדיגיטל ולא מיודדת עם הדיגיטל כמו אנשים צעירים, אבל אני שוכרת שירותים נכונים ועובדת עם האנשים הנכונים. בין אם אתה אופליין או אונליין, כדי לנהל חברה אתה לא צריך לדעת הכול אלא לבחור את האנשים הנכונים, ולנהל אותם".

יהודית בר (יח``צ:  יחסי ציבור )
לבחור את האנשים הנכונים ולנהל אותם. יהודית בר|יח``צ: יחסי ציבור

איך היה תהליך המעבר לדיגיטל?
"היה קושי גדול לסגור את החנויות, זה כמו לגדל תינוק שפתאום אתה נפרד ממנו. אבל היה לי ברור שצריך להתקדם לשם. כשהתנסינו באתר ראינו שאנשים לא קונים באינטרנט כשיש חנויות, אלא הם מסתכלים באתר ובאים לקנות בחנות. לכן היינו צריכים לסגור את החנויות".

מה השלב הבא?
"לפתח זירת מסחר גדולה. אמנם אנחנו לא עוסקים באופנה, אבל יש יצרנים בארץ שנרצה להעלות אותם לזירת המסחר בדומה ל'אסוס'".

איך את מתמודדת עם המתחרים הסיניים?
"בעזרת המוצר עצמו, אני מדברת לאנשים בהתאם לצרכים שלהם. אנו מודעים לצרכים של הלקוחות כך שאם מישהו רוצה לראות את הדגם, הוא יכול להגיע למחסן החברה. בנוסף אני שומרת על קשר אישי גם עם הלקוחות ברשת", אומרת יהודית, ומוסיפה ש"הרבה אנשים סביבי שואלים איך בגילי עשיתי את המעבר לדיגיטל, אבל אני מתכתבת במיילים ומיודדת עם הרשת כבר כמה שנים כי זה חלק מהעבודה, אנו מייצרים במצרים ועד תאילנד ואירופה, והדרך לתקשר היא רק במיילים וברשת".

כבר לא מנסים לעשות אקזיט

ויקי בר, שותפה ומייסדת במינגה הזירה לעסקים חברתיים, מסבירה שאחד המאפיינים של אנשים שפותחים עסקים בגיל השלישי הוא שהם כבר לא מחפשים לעשות אקזיט, אלא שיהיה להם עיסוק שבו יוכלו להתפרנס מעט, על מנת שלא לפגוע בפנסיה שלהם. "הם עובדים בשביל הכיף והפרנסה, ולפעמים הם הולכים לאיבוד בתווך. מצד אחד הם חוששים, אך יש להם רצון ללמוד כיצד לעשות את זה לבד, הם פנויים לקדם ולפרסם את העסק שלהם אך הם שרויים באפילה מוחלטת וצריכים לקבל המון ידע והכוונה", אומרת בר, שמלווה במינגה את תוכנית "יזמות 60 פלוס" המקנה ליווי בפתיחת עסקים ליזמים בגיל השלישי בבניית המוצר, שיווק ואסטרטגיה ועוד.

בר מעידה כי בקבוצות אלו 80% מהמשתתפים הן דווקא נשים. "מצפים מהן שילכו להתנדב או שיעזרו לילדים עם הנכדים, אבל לא שיעשו למען עצמם. בפתיחת עסק יש סיכון או נטל על המשפחה, וחלקם אפילו יותר עסוקים מאשר כשהיו שכירים. מבין היזמים שהגיעו לתוכנית היו מנהל לשעבר של חברה כלכלית שהיום הוא גבן, אישה שהייתה בנקאית והיום פתחה עסק לסידור מסמכים בבתים, עסק של תכשיטים ממוחזרים מקפסולות של קפה ואפילו אפליקציה לדייטים של אנשים בגילאי 60 פלוס. בדרך כלל הם יפתחו שירותים או מוצרים פשוטים והם לא זקוקים להון כדי להתחיל אותם, חלקם לוקחים תחביבים ומפתחים אותם לעסק, אבל בעיקר הם מחליטים שלא מתאים להם לדומם מנוע רק כי הגיעו לגיל 60".

מבוגרים פותחים סטארט אפ (אילוסטרציה: Shutterstock)
ש להם רצון ללמוד כיצד לעשות את זה לבד|אילוסטרציה: Shutterstock

ניצל את הידע הטכנולוגי להקמת מיזם

מיכה דויד (69) היה בעברו מהנדס ומנהל פרויקטים ברפאל מעל 30 שנה, ולפני תשע שנים פרש לגמלאות. זו הייתה תחילתה של קריירה חדשה. "חיפשתי סטארטאפ צנוע שיהיה בו אלמנט טכנולוגי וחברתי, כל חיי עסקתי בטכנולוגיה, וחיפשתי לנצל את הידע והמשיכה שלי לנושא לטובת מיזם", מספר מיכה. כך נולד לו Scanboom – סריקת אלבומים, מסמכים ושקופיות ל-disc on key וגיבוי בענן.

מיכה עובד ממעבדה שהקים בביתו שבטבעון. "אני עובד על המיזם באש קטנה כבר שנתיים, ובשנה האחרונה התחלתי לקדם אותו יותר דרך תחרות למיזמים בגיל השלישי. בתחרות התמקמתי בחמישה המובילים, וקיבלתי תמיכה וסיוע במסגרת תוכנית יזמות לגיל השלישי של ארגון מינגה, כולל הקמת אתר אינטרנט וסיוע בפרסום. כך החלו להגיע עוד לקוחות".

מיכה מספר שהדרך שלו להתמודד עם מתחרים היא לתת שירות ייחודי ואיכותי המתאפיין בטיפול אישי בלקוח. "אני נפגש עם האדם ברוב המקרים אצלו בבית, עוברים על החומרים, מתייעצים ואני מעדכן תוך כדי תהליך העבודה כיצד הפרויקט מתקדם. יש לי כמה מתחרים, אבל אני לא מוטרד כי כל מה שאני עושה מוביל לעוד המלצות".

איך הסביבה הגיבה?
"בהתלהבות אדירה, יש לי תמיכה מסיבית מהמשפחה וכולם מנסים להשתתף, כולל הנכדים שבאים לעזור לי לסדר תמונות ולסרוק אותן. דרך המיזם פגשתי המון אנשים עם סיפורים מעניינים וזה עונה על ההיבט החברתי".

תמיד חשבה צעד אחד קדימה

עדנה אבני (70) מיישוב עדי בצפון הייתה מורה למוסיקה בבית הספר ובגנים, לפני עשור פרשה והקימה עסק של הכנת מצגות – Amazing Slade. "תמיד אמרו לי שאני חושבת צעד אחד קדימה. עם המצגות התחלתי לפני 16-17 שנים, כשהטכנולוגיה הזו הייתה בחיתוליה, הייתי מלמדת את הילדים בשיעור מוסיקה לעשות מצגת ולהעלות אותה על דיסקט. אחרי שיצאתי לפנסיה עסקתי באומנות - ציור על העץ, וזנחתי את המצגות. לפני 3 שנים חברה ביקשה ממני להכין לה מצגת לעבודה, לאחר שהיא התלהבה מהתוצאה הבנתי שאני יכולה לעשות מזה עסק, ונדלקו כל האורות. בהתחלה הייתי מכינה מצגות בחינם, ועם הזמן התחלתי לדרוש תגמול כספי".

עדנה אבני  (יח``צ:  יחסי ציבור )
לומדת כל הזמן דברים חדשים. עדנה אבני|יח``צ: יחסי ציבור

במה העסק שהקמת תורם לך?
"חשובה לי ההכרה, העובדה שאני לא יושבת בבית ומתבטלת אלא עושה למישהו מוצר יפה שהוא יכול לצאת ולהציג אותו, והסביבה שלי מאוד מפרגנת, הבעל והילדים. העיסוק שלי מאפשר לי להכיר אנשים בכל הסביבה, ולמלא כמה שעות ביום. חשוב לי להמשיך לייצר".

איך את מתמודדות עם התחרות בשוק?
"אני לא בלחץ, מה שיש ברוך הבא, לאט לאט. אני לא אישה בת ארבעים שיכולה להתחרות עם צעירים יותר, ואני מרוצה מהתוצאות. כרגע אני מכינה מצגות רק לעסקים קטנים, בר מצוות וימי הולדת, והשאיפה שלי היא להגיע לארגונים. אני משווקת בעיקר בפייסבוק, מסתובבת בקבוצות נטוורקינג ומציגה את העבודה, ואני לומדת כל הזמן דברים חדשים שקשורים לעסק".