הודעתה של טבע על הכוונה לפטר למעלה מ-1,500 מעובדי החברה בישראל, מציפה באופן טבעי את שאלת הזכויות העומדות לרשותם של המפוטרים, הנאלצים בימים אלה להתמודד עם סיטואציה לא פשוטה.

עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר "כל זכות", הכין לנו מדריך מפורט עם כל הדברים שחשוב לדעת כשאתם עומדים בפני פיטורים.

ראשית, עליכם לוודא שהליך הפיטורים בוצע כחוק.

הליך פיטורים כחוק כולל תחילה הזמנה לשימוע, בה יצוינו הסיבות לבחינת האפשרות להפסקת עבודתכם. בזמן השימוע תינתן לכם ההזדמנות להשמיע את טענותיכם בעד המשך העסקתכם, וחשוב שתדעו כי על המעסיק שלכם חלה החובה לשמוע את דבריכם בפתיחות על מנת לשקול ברצינות את טענותיכם בטרם יחליט סופית על הפיטורים. זכות נוספת הניתנת לכם בעת השימוע היא האפשרות להיות מיוצגים על ידי עורך דין.

לאחר השימוע המעסיק החליט על סיום העסקתכם? דעו כי עליו להגיש לכם בכתב הודעה מוקדמת לפיטורים מראש בהתאם לפרק הזמן (וותק) בו הועסקתם במקום העבודה. כמו כן, במהלך התקופה שמרגע הודעת הפיטורים ועד סיום העבודה, המעסיק חייב להעניק לכם את כל תנאי העבודה שהייתם זכאים להם לפני כן.

 המעסיק לא נתן לכם הודעה מוקדמת לגבי הפיטורים? עליו לשלם לכם פיצוי השווה לשכר הרגיל אותו היה נדרש לשלם בזמן ההודעה המוקדמת ללא תנאים סוציאליים.

ומה לגבי פיטורים שלא כחוק? יש נסיבות בהן המעסיק לא יכול לפטר עובד?

אכן. מעסיק אינו יכול לפטר אתכם למשל בשל היותכם אדם עם מוגבלות או בשל היותכם בני משפחה של אדם עם מוגבלות. בנוסף, אסור לפטר עובדת השוהה במעון לנשים נפגעות אלימות. כמו כן, לא ניתן לפטר אתכם במקרה שנעדרתם עקב מחלה במהלך ימי המחלה.

ומה עם נשים בהריון?

אסור לפטר נשים בהריון רק בשל הריונן. כמו כן, אסור לפטר עובדים רק בשל העובדה כי הם נמצאים בטיפולי פוריות, הליכי אימוץ או פונדקאות.

עם זאת, מותר יהיה לפטר אותם אם הסיבה לפיטורים אינה קשורה להליכים או לטיפולים או להריון, אך במקרים רבים, בעיקר כאשר העובד או העובדת צברו ותק של לפחות 6 חודשים במקום העבודה, יידרש לשם כך היתר ממשרד העבודה והרווחה. אגב, גם עובדים הנמצאים בחופשת לידה וכן במשך שישים הימים שלאחר חזרתם לעבודה, לא ניתן לפטר אותם ללא היתר ממשרד העבודה והרווחה.

אישה בהריון בעבודה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron)
האם מותר לפטר עובדת בהריון?|אילוסטרציה: By Dafna A.meron

כדאי להדגיש כי פיטורים על רקע דעות פוליטיות, מין, גזע, דת, גיל, מצב משפחתי, ארץ מוצא או אפילו שירות מילואים הם פיטורים שלא כדין.

קרה שפוטרתם לא כחוק? עליכם לפנות לבית הדין לעבודה אשר מוסמך לפסוק לטובתכם פיצויים או אפילו לבטל את הפיטורים ולהחזיר לכם את המשרה במקום העבודה.

לאחר הפיטורים דעו כי מגיעות לכם זכויות רבות וכספים שעליכם לדרוש

עם סיום העסקתכם ומלבד השכר האחרון שמגיע לכם, אתם זכאים גם לפדיון ימי החופשה שלא נוצלו ודמי ההבראה שלא שולמו. בנוסף, אם עבדתם מעל שנה במקום העבודה מגיעים לכם גם פיצויי פיטורין.

שימו לב כי ברוב המקרים, חלק מהכספים המופרשים על ידי המעסיק לביטוח הפנסיוני במהלך תקופת העסקתכם באים במקום חלק מפיצויי הפיטורים, ולכן במקרים אלה המעסיק ישלם לכם רק את החלק היחסי שלא הופרש לביטוח הפנסיוני. בהקשר הזה, כדאי לדרוש מהמעסיק שלכם מסמך המאשר את שחרור הכספים מהביטוח הפנסיוני לידיכם.

פיצויי הפיטורים פטורים ממס הכנסה עד תקרה מסוימת. נוסף לכך, אם פוטרתם במהלך השנה ומשכורתכם הייתה בגובה מסוים שממנה נוכה מס הכנסה, ייתכן ואתם עשויים להיות זכאים להחזר חלקי או מלא של מס הכנסה בסוף השנה, שכן המס שנוכה משכרכם חושב על בסיס ההנחה כי תמשיכו לעבוד ולקבל את אותו השכר במשך השנה.

ומה בנוגע לפיצויים לעובדים במקרה של פירוק או פשיטת רגל של המעסיק?

במקרה שבו עבדתם בחברה שהתפרקה או שהמעסיק שלכם פשט רגל, ייתכן שאתם עשויים להיות זכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי תשלומים שהמעסיק חייב לכם (עד לתקרה הקבועה בחוק). בנוסף, המוסד לביטוח לאומי יעביר את הכסף שהמעסיק היה צריך להעביר לקופות הגמל, לקרנות הפנסיה או לביטוח מנהלים.

מעבר לכך, אם למעסיק שלכם יש נכסים שמהם הוא יכול לשלם את חובותיו, דעו כי תינתן עדיפות לכיסוי החובות מתוך נכסים אלה קודם לכם העובדים, לפני כיסוי חובות אחרים. במקרה כזה, העובדים לא יזדקקו למוסד לביטוח לאומי.

נקודה חשובה נוספת היא שבסיום העסקתכם עליכם לקבל החלטה כיצד לטפל בכספי הפיצויים שנצברו לזכותכם בקופת הגמל או הביטוח הפנסיוני – האם להשאיר את הכסף ולייעד אותו למשיכה בזמן מאוחר יותר או לייעד אותו להיות חלק מקצבת הפנסיה העתידית שלכם או אפילו למשוך אותו לאחר הפיטורים.

על אילו עוד זכויות שמגיעות על פי החוק כדאי לדעת?

עו
עו"ד שרון הורנשטיין|צילום: ישראל הדרי
כיוון שסביר להניח שאתם נמצאים בתקופה של בין עבודות, שבמהלכה אינכם מפרישים כספים כלשהם לביטוח פנסיוני, מומלץ מאוד לפנות אל קרן הפנסיה שלכם ולבקש לבצע "הסדר ריסק" שלמעשה שומר ומקפיא את הזכויות שצברתם עד לזמן שבו תמצאו עבודה חדשה וההפקדות לקופה יחודשו גם כן.

ולסיום, ייתכן שאתם עשויים להיות זכאים גם לדמי אבטלה המשולמים כקצבה, המותנית בהתייצבותכם בתקופה שבין עבודות בלשכת שירות התעסוקה, בימים ובשעות שנקבעו לכם. בהקשר הזה, מומלץ להתייצב מיד עם הפסקת העבודה בלשכת התעסוקה בכדי לא לאבד את תקופת האכשרה שנבדקת על פי היום הראשון להתייצבות.

לידיעתכם ב-125 הימים הראשונים סכום דמי האבטלה המרבי ליום הוא 386.92 ₪ ולאחר מכן הוא יורד ל- 257.95 ₪. כמו כן, התקופה המרבית שבה משולמים דמי האבטלה נקבעת בהתאם לגילכם ולבני המשפחה התלויים בכם.

"כל זכות", אתר הזכויות שמוגש לציבור בחינם ופועל ללא מטרת רווח, מציע פורטל מפורט לסיום יחסי עבודה, בו תוכלו לגלות בחינם את כל הזכויות המגיעות לכם.